• 8.523.190 stemmen

Genre: Komedie

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Robbe De Hert

Met onder meer: Gaston Berghmans, Leo Martin en Yvonne Verbeeck

IMDb beoordeling: 5,7 (411)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Plot Zware Jongens

Gaston is opgegroeid aan de rand van de maatschappij en gaat zo weinig mogelijk om met andere mensen. Leo daarentegen is een zeer burgerlijk iemand. Hij leeft ver boven zijn stand, maar heeft een gouden hart. Door het gebruik van vervalste cheques en ongedekte kredietkaarten probeert hij de schijn op te houden. Door een toeval wordt het lot van Gaston aan dat van Leo gekoppeld.

image

Direkteur gevangenis

Gevangene (II)

avatar van Movsin

Movsin

Robbe De Hert verzamelde een pak Vlaamse acteurs, allemaal in een piepklein rolletje, waarbij geen enkele van hun het niveau van deze film wat kon optrekken.

Enig lichtpuntje zijn de moppen van Gaston en Leo uit hun sketches geplukt.

Mager verhaaltje en evenzeer mager script en zelfs voor 1984 reeds achterhaald en uit de mode. Meerdere erg zwakke scènes met flauwe acts.

avatar van JulieV1995

JulieV1995

Gisteren gezien. Weet iemand waar de scènes van de gevangenis werden opgenomen? Ik weet dat er een shot is van het buitenaanzicht van een gevangenis, maar het interieur leek wel gedraaid op andere locatie.

Tarkus

Leuk film, met wellicht het olijkste duo dat Vlaanderen ooit heeft gekend, Gaston & Leo.

Dat de film een succes is geworden is alleen te danken aan het tweetal, want het verhaal is mager.

Het draait hem allemaal op de pure Antwerpse humor, en die is wel geslaagd.

Vond het wel leuk om hem na vele jaren eens opnieuw te zien.

avatar van misterdhdh

misterdhdh

Ik ben niet de grootste fan van Gaston en Leo, kan me inbeelden dat mensen dit vroeger wel een zeer geslaagd duo vinden. Nu vind ik de humor wat gedateerd en soms wat voorspelbaar. Film was onlangs op tv en had hem toch maar opgenomen. Mijn 3de Gaston en Leo film die ik heb bekeken. Vond deze zeker niet de beste. Vond de paniekzaaiers de beste en in Hong Kong vond ik precies ook iets beter zover ik me kan herinneren. Misschien was ik wat meer in de sfeer toen. Dus film wat gedateerd al is het zeker geen opoffering om deze film te kijken. Verhaal is wel nog ok al is het natuurlijk geen hoogvlieger. Acteerwerk was niet echt belangrijk in deze film, het niveau van de film zakt wat weg meer naar het einde toe en de grappen leken opgebruikt. Echte hoogtepunten zijn er voor mij niet in de film, heb ook nooit op de grond gelegen van het lachen maar toch blijft deze oude film nog iets hebben. Goed dat je ziet dat Gaston en Leo veel plezier hebben gemaakt tijdens deze film. Al zijn al de films van hun niet echt top, zie nog liever hun zaalshows. Maar het is wel leuk om nog een keertje te zien.

2.5/5

avatar van Humphrey

Humphrey

Vre-se-lijk amateuristische film, eigenlijk al gedateerd op het moment van de eerste vertoning. Wat een schabouwelijke vertoning van een stel acteurs die het eigenlijk niet zijn. Schaamteloze kopies van scènes uit andere films en dito dialogen. Ik had de film ooit eens met stukken en brokken bekeken en had gisteren de kans om de prent in zijn geheel te bekijken.

Wat was het lastig om tot het einde de nodige aandacht te hebben.

Gaston en Leo ? Tsja, was een goed komisch duo als ze sketchen uitvoerden op de planken, maar als acteurs in een film ? Nee laat maar.

Ik schrok eigenlijk een beetje van het niveau van een Robbe De Hert in de jaren tachtig.

Dat was ondermaats. Jammer. 1,5.

• 20209 berichten

Ik herinner me dat ik als klein manneke met mijn moeder nog De Paniekzaaiers was gaan zien in de bioscoop. Toen vond ik Gaston en Leo nog geweldig. Ik heb de film nog wel eens opnieuw gezien, maar andere films niet of toch wel er was een kortfilm waarbij ze Sinterklaas en Piet speelden, dat was eerder een drama dan comedy. Het duo werkte sowieso beter in sketches en zaalshows een beetje de Laurel en Hardy van Vlaanderen.

Zware Jongens was blijkbaar hun eerste langspeelfilm en op aangeven van moeder deze dan opgenomen. Vandaag hebben we die gekeken zonder hoge verwachtingen. Het is allemaal niet zo grappig maar het was toch redelijk vermakelijk en ontspannend en het was wel leuk om een aantal Vlaamse bekendheden te zien toen ze nog jong waren.

avatar van Brix

alexspyforever schreef:

Het duo werkte sowieso beter in sketches en zaalshows

Absoluut, daar waren ze echt sterk in.

Hun films stellen helaas teleur.

Brix schreef:

Absoluut, daar waren ze echt sterk in.

Hun films stellen helaas teleur.

De Boot naar Spanje vond ik eigenlijk wel goed ook al is drama misschien hun ding niet, ze konden ook wel degelijk serieuze rollen spelen

Heb jij al hun films gezien? Hong Kong heb ik terloops eens wat stukjes van gezien maar zou niet weten waar het nu juist over gaat.

avatar van Brix

alexspyforever

Ja, ik heb de films allemaal gezien, en een aantal op DVD in huis.

Misschien tijd voor een heropfrissing.

De Boot naar Spanje wil ik wel weer eens bekijken.

De rode draad raakt wel eens wat zoek in de verhalen, haha.

Het talent van Gaston & Leo staat wat mij betreft buiten kijf.

Wel heb ik gemerkt dat ze het best als duo uit de verf komen,.

Een zeldzaam (komisch bedoeld) TV filmpje dat ik in huis heb, waarin Gaston samenwerkt met de NL acteur Joop Doderer, werkt (bijvoorbeeld) helemaal niet.

Brix

Voor mij zijn Gaston en Leo ook vooral jeugdnostalgie want eigenlijk heb ik tegenwoordig nog maar weinig met comedy. Als ik nu Urbanus (nog zo een jeugidool) zie dan heb ik zoiets van bwah. Denk niet dat als ik nu Paniekzaaiers ga bekijken ik het nog zo geweldig ga vinden, maar gewoon als herinnering misschien wel leuk. De Boot naar Spanje is nogal obscuur en de enige hoewel ze als duo zijn gecast niet de typetjes Gaston en Leo spelen (ze hebben daar andere namen). Om een of andere reden is die film me altijd goed bijgebleven.

In She Good Fighter speelt Gaston nog een bokscoach (Leo was ondertussen overleden) maar ik heb enkel het begin van de film gezien, wist al snel dat dit niets voor mij was. En de projecten die Gaston na Leo's dood alleen deed (op VTM had hij een show) heb ik eigenlijk nooit gevolgd.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Tarkus schreef:

Het draait hem allemaal op de pure Antwerpse humor, en die is wel geslaagd.

Antwaaarpse humor? Ja ja, moar uuk Gentsche, é ventse?

Leuke nostalgie, maar dan alleen vanwege het bekendste Belgische duo van de wereld Gaston & Leo. Ze zijn inderdaad beter in hun shows. Als kind had ik het geluk één van die shows te mogen bijwonen aan zee, in Blankenberge geloof ik.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Lang geleden dat ik deze Zware jongens nog eens kon zien, één van een reeks films over het Vlaamse komedieduo Gaston & Leo. Nog steeds erg vermakelijk eigen. Iets typisch Vlaams ook. Wat Flodder is voor Nederland, is Gaston & Leo misschien voor Vlaanderen. Vaak wellicht ook onverstaanbaar met dat vette Antwerpse accent.

Uiteraard sterk verouderd, zowel visueel als de grappen. Beter kolder bij momenten, zeker als er wat wordt overgegaan naar wat meer actie. De arrestatie en veroordeling mag je ook niet te nauw nemen, want erg professioneel oogde dat ook niet. Verder wat jeugdsentiment, vergane glorie, noem maar op. Denk niet dat deze soort films nog veel jongeren aanspreekt.