• 8.229.943 stemmen

Geregisseerd door: Cheh Chang

Met onder meer: Alexander Fu Sheng, Chi Kuan-Chun en Wai Wang

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Over Shao Lin Si

De keizer wordt verraden door een generaal die zich zelf op de troon plaatst. De zoon van een van zijn slaven ontsnapt en leert Kung Fu. Samen met de monniken van Shaolin wreekt hij vervolgens zijn vader en helpt hij daarmee tegelijk zijn keizer.

image

avatar van hedkandi1

hedkandi1

Mooie beelden, komt een beetje traag op gang.

Een 4

avatar van zinulzki

zinulzki

De heerlijke 'trainingssequenties' maken van deze film een kung-fuklassieker.

avatar van Onslaught

Onslaught

Inderdaad zoals zinulzki al aangeeft bevat deze film voldoende mooie martial arts footage. Zowel training als combat zijn mooi uitgevoerd en op beeld gebracht.

Heb me wel vermaakt met deze eerste film van Jet Li.

avatar van zinulzki

zinulzki

Je hebt het over een remake, in deze film speelt Jet Li niet mee.

avatar van Onslaught

Onslaught

Je hebt gelijk.

Ik bedoel deze film.

avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

Goeie kung fu klassieker van de shaws

avatar van Kevin13

Kevin13

prachtige film.

hij komt zeer traag op gang maar door de prachtige vechtkunsten en het eindgevecht is deze film fantastisch

avatar van J.T.O

J.T.O

Shaolin Temple wordt op de achterkant van de DVD hoes beschreven als een opwindend en spectaculair epos. De film geldt als een hoogtepunt uit het genre en als een van de allerbeste films uit de befaamde Shaw Brothers studio. Alleen helaas kan ik hier niets in bevinden. Misschien oogde het op papier wel als een mooi en episch verhaal, maar de film struikelt nogal over zijn langdradige en niet indrukwekkende gevechten. De eindgevechten als hoogtepunt van de film waren gewoon teleurstellend, zeker wanneer de film naar dat moment opbouwt en dus dat de gevechten niet zo goed verspreidt zijn over de film.

avatar van Adrenal

Adrenal

Ik vond hem niet zo leuk. Hou normaal wel van een Shaw Bros. film maar deze was wel heel amateuristisch (die muziek en geluidjes ) en de trainingsscènes vielen me ook wat tegen. Het eindgevecht vond ik ook niet zo heel indrukwekkend.

avatar van goongumpa

goongumpa

Adrenal schreef:

(die muziek en geluidjes )

Da's net charmant !

Maar toch een tegenvaller. Cheh heeft me nog niet echt kunnen overtuigen.

Onderhond

Leuke Cheh weer.

Vooral in het begin dan. Deed me zelfs wat denken aan het leukere werk van Woo-ping Yuen. Geen échte gevechten, maar geklungel met tofu en bordjes enzo. Lekker luchtig en aangenaam.

Daarna wordt het opvallend serieuzer. Zo'n Shaw Bros filmpje waar nogal wat grotere nevenfiguren het loodje leggen. Die zie je niet zo heel vaak, geen idee of het echt een handelsmerk van Cheh is, maar het levert toch net iets meer spanning op wanneer de good guys ook finaal kwetsbaar zijn.

Na het leuke begin valt de film snel in de plooi. Eerst de training, dan wat drama om dan toe te werken naar het finale gevecht van iets onder het half uur. Weinig uitzonderlijk en je hebt zo 100 andere Shaw Bros films die nét hetzelfde brengen, maar ik vind het ondertussen wel vermakelijk.

avatar van Metalfist

Metalfist

Minste Cheh Chang tot nu toe

Het was met Five Deadly Venoms dat Cheh Chang mijn liefde voor de Shaw Brothers aanwakkerde. Meer op toeval (aangezien de Nederlandse DVD collectie al een aantal jaren out of print is en sowieso in het begin al niet makkelijk te vinden was) schafte ik wat meer van zijn oeuvre aan. Ik dacht dat ik ondertussen alles al wel had gezien dat ik van de regisseur in bezit had, maar recentelijk bleek ik er eentje te hebben overgeslagen. Ik had nog wel eens zin in zo'n epos en had dan ook hoge verwachtingen van Shaolin Temple.

Temeer omdat ik in een reeks van 6 films nog maar 1x een 3.5* had uitgedeeld en dat de rest allemaal hoger was. Jammer genoeg komt dit jaren '70 Chang werkje in dezelfde categorie terecht als Invincible Shaolin. Meer zelfs, het leek er geruime tijd op te gaan lijken dat dit de laagst gewaardeerde film langs mijn kant ging worden. Chang levert een film af die vrij vol steekt met personages, maar het is gewoon één grote chaos. Praktisch iedereen ziet er hetzelfde uit qua klederdracht/haarsnit en Chang doet nog wel een poging om aan de hand van tekst op het scherm wanneer een personage wordt geïntroduceerd wat meer uitleg te geven, maar mijn DVD vertaalde die stukjes niet waardoor het compleet aan me voorbij ging. Hier en daar is er nog wel onderscheid aan de hand van de verschillende vechtstijlen, maar ik vind het toch jammer. Film duurt ook net dat tikkeltje te lang, vooral in de opbouw, en eindigt wat met een anti-climax. Toegegeven, het verhaal van de Shaolin Temple is op zich wel ten einde, maar het lijkt wel alsof hier nog een tweede deel van moet komen. Sommigen geven aan dat dat Five Shaolin Masters zou zijn trouwens.

Wel leuke trainingssessies trouwens. Veel rotzooien met eten, continu springen met gewichten, de bladzijden van een gigantisch boek omdraaien op een veld vol scherpe houten palen, ... Niet de traditionele training en eenmaal ze effectief beginnen te knokken kan Chang helemaal losgaan. Overigens wel een feest van herkenning qua bekende Shaw Brothers koppen die hier rondlopen. Chang cast weer zijn regulars zoals David Chiang (5 samenwerkingen van gezien), Ti Lung (4 samenwerkingen van gezien) bijvoorbeeld. Op zich weinig op aan te merken, al vind ik de martial-arts van Chiang toch soms wat de minste van de hoop.

Mjah, wat lastig te beoordelen. Een paar erg leuke trainingscènes en een goede climax, maar Chang doet er te lang over om tot dat punt te geraken. Dat gecombineerd met de chaos doet me afvragen of ik Chang eens moet gaan herzien (mijn stemmen dateren alweer van 2007 - 2013), want anders vind ik zijn lange films wel erg sterk.

Kleine 3.5*

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt goed en niet echt slecht al komt de film wel erg traag op gang.

avatar van Basto

Basto

Staat met 11 andere films op de Shawscope box die Arrow eind van het jaar uitbrengt.