• 8.605.047 stemmen

L'Ultimo Squalo (1981)

Horror / Drama | 88 minuten

Genre: Horror / Drama

Alternatieve titels: Great White / De Laatste Jaws / The Last Jaws / Shark / De Dood in Volle Zee / The Last Shark

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Enzo G. Castellari

Met onder meer: James Franciscus, Vic Morrow en Joshua Sinclair

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 4 juli 1985

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot L'Ultimo Squalo

"You're what's for dinner."

Wanneer er een strand aangelegd wordt in Port Harbor (een stadje aan de kust), begint een grote witte haai mensen aan te vallen. Ondanks alle gewonden, doet de burgemeester er niks tegen. Hij is namelijk bang dat de toeristen er lucht van krijgen en dat ze zijn strand dus niet meer komen bezoeken. Peter Benton, een man die een boek schreef over haaien, en Ron Hamer, een oude waterrat, besluiten een einde te maken aan de voortdurende aanvallen.

avatar van sharky

sharky

Deze ripp-off van Jaws is eigenlijk best wel goed. Het was destijds zo'n remake van Jaws dat de film verwijderd werd uit de bioscoop en nooit meer op vhs of dvd mocht uitkomen. De muziek is best wel ok, maar t einde is werkelijk belachelijk. Je verwacht een explosie, in plaats daarvan werpt Peter Benton (James Fransiscus) zich in de zee om de haai te electrocuteren met een apparaatje. Je ziet wat belletjes en dat is t. :S .... Als een 8 meter lange witte haai geelectrocuteerd wordt zie je wel wat anders........

avatar van Wouter

Wouter

Officieus wel op dvd. Is dus wel te vinden.

avatar van FisherKing

FisherKing

Vertoning in Amerika werd verboden na een proces wegens plagiaat. Maar draaide hier gewoon in de bios.

avatar van JurassicPark

JurassicPark

daar kan je de hele film kijken ik geef er een 3,0 voor

Quentin

Niets nieuws, maar wel een vermakelijke en vaardig gemaakte Jaws rip-off van Enzo G. Castellari.

avatar van Wouter

Wouter

Viel me tegen.

Quentin

Heb de (legale) Deense dvd aangeschaft, volgens mij de enige die te vinden is. Kwaliteit is prima!

avatar van kirk douglas

kirk douglas

vrij goede jaws rip-off hoewel sommige beelden van de haai er goedkoop uitzagen(zoals waneer je duidelijk een dolfijn ziet zwemmen) enkele bloedirige stukjes zitten er ook bij de beste jaws rip-off volgens mij.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Dit is helemaal niet slecht! Uiteraard, de beelden stralen een bepaalde cheapheid uit en ja, die haai heeft veel te leren wat betreft geloofwaardigheid. Maar als de onderwatershots op hetzelfde materiaal waren gedraaid als de bovenwater hadden ze nog redelijk gematcht. Bovendien bevat de film voldoende gaafe momenten en zelfs stukken van spanning. Een reuzenhaai die een helicopter onder water trekt is toch wel iets ontzettend gaafs, bovendien wordt er goed naar opgebouwd. L' Ultimo Squalo is absoluut de beroerdste niet uit het oeuvre van Castellari.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Zwakke rip-off van Jaws. Oke, deze ripp-of is wel wat beter dan het vreselijk dramatische aanzien van Jaws: The Revenge maar ook dit is niet goed te noemen. De haai zag er ook niet goed uit. Sommige scene's zoals bijvoorbeeld dat zo'n man met een megafoon op een boot zat te schreeuwen dat ze uit het water moesten. Daarna kwam die haai tegen de boot waarna die boot in de lucht vloog
Ook het einde was een beetje belachelijk. 1,0.

avatar van yeyo

yeyo

Tof gemaakte Jaws ripoff met een vlot tempo en een leuk sfeertje. Er wordt beroerd geacteerd en wel héél veel elementen zijn 'geleend' van die al eerder genoemde haaienfilm, maar desalniettemin aangenaam vermaak van Castellari.

avatar van steph b

steph b

Gewoon alles is gejat uit Jaws, maar het is best een vermakelijke film! Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen.

Ik heb deze film in 1986/87 gezien, dus al heel lang geleden, maar sommige scenes ben ik nog niet vergeten, dus dat spreekt misschien wel in het voordeel van deze film!

Heb wel even de trailer op youtube bekeken om te checken of het wel dezelfde film was die ik toendertijd gehuurd(!) had, en ja, de dingen die me nog bijstonden kwamen in de trailer voor.

Het wordt wel tijd voor een herziening, maar voorlopig toch 3 sterren!

avatar van dylan D.

dylan D.

Quentin

Prima DVD inderdaad, heb ik een keer meegenomen uit Kopenhagen.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Spielberg's succes.

L'Ultimo Squalo is een vrij belachelijke rip-off van het meesterlijke Jaws. In tegenstelling tot die film ontbeert deze zo'n beetje alles wat je nodig hebt om te kunnen boeien. Het is een optelsom van slecht acteerwerk, slechte filmmuziek, een zeer goedkoop uitziende haai en een slappe, spanningsloze uitvoering van het overbekende verhaal. Dan is Orca uit '77 een betere keuze qua mee-lifters op Spielberg's succes.

Deze haai verandert vaker van kleur dan een toverbal en wordt zelfs af en toe vervangen door een overduidelijke dolfijn. Wanneer je denkt dat het niet veel gekker kan worden blijkt ook het accent van de Robert Shaw-kloon aan verandering onderhevig te zijn. Met uitzondering van het camerawerk valt hierdoor bar weinig te genieten van deze overbodige film. Gewoon overslaan dus en Jaws weer eens opzetten.

Matig.

Zinema schreef:

slechte filmmuziek

Behoorlijk geniaal anders;

YouTube - Great White 1981 theme

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Wat betreft de zang is George Michael er niets bij... brrr. Muziek is zwakjes, maar in a pulpy kind of way is het best grappig. Geniaal is niet het woord waar ik op zou komen...

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Dat liedje is i.d.d. best aardig, maar de rest van de score (en zelfs het ontbreken daarvan) is niet best.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Meneer Bungel schreef:

George Michael

Ik bedoel natuurlijk die zanger van A-Ha...

avatar van jordandejong

jordandejong

Teleurstellend matige schaamteloze Jaws rip-off.

L'Ultimo Squalo begint uiterst fout. Één van de meest cheesy 80's songs die ik ooit heb gehoord wordt afgespeeld terwijl we een typische 80's gozer met net iets te kleine zwembroek wat kunstjes zien vertonen op een surfplank. Leuk allemaal, maar na 5 minuten hunkerde ik al naar de haai....

De cast is niet bijzonder. Het zijn veelal kleurloze types op Vic Morrow na. Morrow speelt de rol van de ruige haaienjager Ron Hamer, een rol die bijna identiek is aan die van Quint in Jaws, en doet dat erg leuk. Robert Shaw en Vic Morrow hebben zelfs qua uiterlijk veel van elkaar weg. Laatstgenoemde stierf een jaar na de release van deze film een verschrikkelijk gruwelijke dood. Tijdens het filmen vloog een helikopter te dicht bij een explosie op de set. De helikopter stortte neer en belande op Vic Morrow en 2 jonge meisjes. Morrow en één van de meisjes werd onthoofd door de wieken, het andere meisje kwam onder de helikopter terecht en stierf ook.

Terug naar de film---> die is eigenlijk verbazingwekkend saai. Er is wat nutteloos gezwam, wat onoverzichtelijke onderwater shots en wat, vaak, belachelijke stock-footage waarbij een rondzwemmende dolfijn moet doorgaan voor de gigantische witte haai in deze film. Enige genietbare momenten zijn de momenten waarbij de nep-haai vol in beeld is. Het mag er dan wel niet heel overtuigend uit zien maar vermakelijk is het wel. Verder zijn er 1 a 2 scene's die daadwerkelijk de moeite waard zijn. Zo is de opbouw van de helikopter scene bijzonder sterk en is ook de gehele scene met het afdrijvende vlonder van een meer dan prima niveau. De soundtrack is op zich ook weinig op aan te merken, al is het begin deuntje zoals ik al zei wel héél erg cheesy.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Verhaal en personages zijn saai & inwisselbaar, maar de momenten met de haai zijn in orde. Fijne muziek ook!

avatar van keimpeS

keimpeS

Weinig origineel, maarja kan je verwachten met een rip-off van Jaws. Ik vond de film best zijn momenten hebben, bv de soundtrack is goed. Ik wist niet dat de film een tijdje verboden is geweest wegens plagiaat, leuk weetje weer! Je zou de film gewoon al willen gaan kijken vanwege de mooie poster, de film valt voor mij wel in categorie cult.

avatar van joolstein

joolstein

“One thing’s for sure. It wasn’t a floating chainsaw.”

De film gaat over wat er gebeurt als een grote witte haai besluit dat de mensen die blijven spelen in het water bij de badplaats Port Harbor te lekker zijn om te laten liggen. Klinkt helemaal niet bekend, toch? Tja het was ook niet ongebruikelijk dat de Italiaanse filmindustrie hun eigen versie van een populaire Amerikaanse film maakte. Zo ook deze film getiteld L' Ultimo Squalo, wat vertaald betekent 'The Last Shark' en werd geregisseerd door Enzo G. Castellari (Keoma & The Inglorious Bastards) Er is hier bijna niets origineels te vinden. Het houdt zich aan hetzelfde plot als de film waar het zo trots leent! Niets zal verrassen tenzij je 'Jaws' nog nooit heb gezien. Het heeft de politicus die niet wil riskeren om de windsurfwedstrijd af te gelasten. Je hebt een toevallig haaienjager. Het enige wat anders lijkt, is dat de hoofdpersoon een horrorauteur is in plaats van de lokale sheriff. Echter zijn naam is Peter (Benton) en laat Peter (Benchley) nu net de horrorauteur van Jaws zijn. Het enige leuke aan de film is wanneer we getuige zijn van het bloedbad van de haai, maar die momenten zijn er weinig. Tja...maar dat zat ook niet mee! We krijgen wel een paar afgebeten lichamen te zien, maar dat is het dan ook. Dat kwam omdat tijdens het maken, het mechanische wezen nogal wat problemen had. Zodoende moest men noodgedwongen met het hoofd van de robot te werken. Die gigantische kop springt uit het water. De mond beweegt een beetje. Daarna gaat het weer onder water.enz. enz. Ook werd er een oplossing gevonden door uitgebreid gebruik te maken van stockbeelden. Regisseur Castellari verdient wat waardering omdat hij toch veel bereikte met wat hem werd gegeven. Tja het is geen al te slechte film, maar ook niet bijzonder goed...