The World in His Arms (1952)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Raoul Walsh
met Gregory Peck, Anthony Quinn en Ann Blyth

San Francisco, 1850. Een zeehondenjager ontmoet een Russische en wordt verliefd op haar. Hij weet niet dat ze een gravin is die uitgehuwelijkt is en die om deze reden op de vlucht is. Als ze de volgende dag ontvoerd blijkt te zijn naar Alaska zet de jager alles in het werk om haar terug te vinden.

avatar van Brix
Prachtige kleuren,en de opnames van de schepen op zee zijn indrukwekkend.
Peck is Peck en dat is voor mij altijd oké.
Quinn irriteerde mij wel een beetje met zijn overdreven gedoe.
Maar het gezicht van Ann Blyth vind ik altijd weer fascinerend om te zien.
Het verhaal verloopt vlot, met aardig wat vechtpartijen, waarin de doubles van Peck en Quinn wel nogal duidelijk te herkennen zijn.

Ik ben wel blij dat er geen expliciete beelden van de zeehondenvangst te zien zijn.
Na het zien van de nieuwste versie van 'The Seawolf'('Der Seewolf") met Sebastian Koch in de (geweldige) hoofdrol heb ik daar mijn buik wel vol van.

avatar van joolstein
Romantische kleurrijke en onderhoudende avonturenfilm. Met op de achtergrond het fictieve verhaal over de aankoop van Alaska. Nog voordat dit in 1867 plaats vond en dus uiteraard in de film ook niet doorgaat. Vermoedelijk was deze locatie gekozen omdat in 1952 de Koude Oorlog in volle gang was en Alaska was met zijn aanwezige militaire bases hierin belangrijk. Zeehondenjager Jonathan Clark (Gregory Peck) is het die Alaska wil aankopen en ondertussen wordt hij verliefd op een Russische gravin Marina Selanova, die haar adellijke afkomst voor hem verzwijgt alsmede het feit dat de tsaar haar beloofd heeft aan prins Esmond middels een verloving. Hoogtepunt in de film is de opwindende zeilrace tussen de schoeners van Peck en Portugees Quinn. Regisseur Raoul Walsh weet de film aantrekkelijk te maken door een goede combinatie van actie / avonturen met romantiek. Actrice Ann Blyth was 23 jaar oud toen ze in deze film verscheen en was een mooie verschijning in haar jurken. Prima film met Actie in de vorm van knokpartijen en natuurlijk mocht de (nu) cliché fade-out kus niet ontbreken. De film is zeker genieten voor degene die weet wat hij kan verwachten van een film uit jaren '50.