Noir et Blanc (1986)

Frankrijk

geregisseerd door Claire Devers
met Francis Frappat, Jacques Martial en Joséphine Fresson

Een verlegen accountant neemt een baan in een gezondheidscentrum. Daar ontmoet hij een donkere masseur. Tijdens de massages ontdekken ze bij elkaar een voorkeur om gepijnigd te worden. Zo raken ze verwikkelt in een sadomasochistische relatie waarin de pijngrens steeds hoger wordt gelegd.

avatar van xangadix
Een zeer opmerkelijke film, die me meteen deed denken aan Fassbinders 'Warum Läuft Herr R. Amok?'. Ondanks dat ik me niet echt in de karakters kon inleven, raakte ik niet verveeld en werd ik steeds gefascineerder door Antoine's obsessie voor pijn en de dood en Dominique's bereidheid hem daarmee van dienst te zijn, helemaal tot aan het gruwelijke einde.

Vandaag ontdekt dat Christopher Doyle, die later beroemd zou worden met zijn werk voor Wong Kar-wai, hiervoor het camerawerk heeft verzorgd.

avatar van Chuck Taylor
Doyle, Bankolé en ook nog een Camera d'Or? Gek dat hier niet meer belangstelling voor is dan..