• 11.313 nieuwsartikelen

Genre: Romantiek / Komedie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Sanne Vogel

Met onder meer: Georgina Verbaan, Maarten Heijmans en Egbert Jan Weeber

IMDb beoordeling: 5,4 (997)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 28 januari 2016

Plot Brasserie Valentijn

‘Brasserie Valentijn’ is een gerenommeerd restaurant dat met succes wordt gerund door Valentijn en chef-kok Angelo. 14 februari is de dag van de liefde: één van de drukste avonden van het jaar. Angelo zorgt voor een passend liefdesmenu en Valentijn heeft de tafels tiptop gedekt. Ze heeft alles onder controle in haar brasserie. In de keuken en in het restaurant zijn de verwachtingen hoog gespannen. Elk koppel dat een tafel heeft bemachtigd, hoopt die avond de liefde op hun bord te krijgen. Er mag niks fout gaan. Dan staat Frank, een oude vlam van Valentijn, ineens op de stoep...

logo tmdbimage

kappeuter (crew films)

Gebaseerd op Brasserie Romantiek (2012)

Vanaf 28 januari 2016 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van soom

soom

kappeuter schreef:

Gebaseerd op.

Je bedoelt denk ik een remake !?

kappeuter (crew films)

soom schreef:

Je bedoelt denk ik een remake !?

Het is wel een 'remake' ja, maar geen 1-op-1 remake. Men zegt in persbericht "geïnspireerd op".

avatar van doeze

doeze

Gister gezien bij de Ladiesnight in Pathé. Totaal andere verwachting bij deze romantische komedie. Film speelt (bijna) geheel af op 1 plek: de brasserie. Je volgt de verhaallijnen van de gasten aan tafel met als hoofdlijn de eigenaresse van de brasserie. Hierdoor werd het voor mij helaas wat te saai. Daarnaast zaten er een paar tenenkrommende acteurs tussen, maar dit werd gelukkig gecompenseerd door Georgina Verbaan, Maarten Heijmans en ook Lies Visschedijk. De bioscoopzaal zat vol met dames door de ladiesnight en uit het vele geklets tijdens de film zelf bleek wel dat de meesten hem ook niet interessant genoeg vonden om goed te volgen. Aardig om een keertje gezien te hebben, maar zeker geen hoogvlieger of een film om vaker te bekijken. Jammerrrrr.

avatar van Hollie21

Hollie21

Afgelopen week deze film in de bios gezien. Voor mij de meest slechte film die ik ooit heb gezien. Het speelt allemaal af op één locatie, geen verandering in kostuums, saaie karakters en slecht acteerwerk. Daarnaast snap ik nooit zo goed waarom er altijd zo ontzettend gevloekt moet worden. Mijn advies: besteed je tijd en geld aan een leukere film. Voor mij was het een flop.

avatar van vph1272qm

vph1272qm

mooie film, vond het een warmerdam achtig sfeertje, mooie shots, vreemde dialogen, mooie setting.

avatar van Onweersvlieg

Onweersvlieg

Brasserie Valentijn is een leuke, aangename film. Ik vond het feit dat er maar op één locatie werd gefilmd ook niet vervelend. Niet spectaculair, maar prima voor een keertje.

avatar van FunkStar

FunkStar

Het mooiste wat ik van deze film vind zijn de prachtige decors. Het is allemaal erg toneelmatig opgezet, en daar houd ik wel van. Wat een top actrice is Lies Visschedijk toch!

avatar van moneymaker

moneymaker

Nog saaier dan een avond bij je schoonmoeder op visite....humor is ver te zoeken. Echt een tranentrekkend geheel wat sap zoetige vrouwen kost

avatar van Jediron

Jediron

Meer een theater voorstelling dus, toevallig gefilmd.

avatar van Waku

Waku

Slechts een enkeling weet een beetje acteerniveau te halen in dit Romantisch misbaksel.

Enkel Georgina Verbaan, Roeland Fernhout, Mark Rietman en Lies Visschedijk weten nog wat van hun rollen te maken maar verder zijn de dialogen en gesprekken in het restaurant bedroevend slecht. En nog erger het is vooral simpelweg niet leuk. En zo is de Nederlandse film weer een nieuw wan product

rijker. Maar om daar nu trots op te zijn?

1.5*/2*

avatar van _Casper_

_Casper_

drama ten top, alles was slecht

acteerwerk , verhaal, alles

avatar van coumi

coumi

Toch echt wel een bijna letterlijke remake van het Belgische Brasserie Romantiek.

Voor beide versies geld als grootste probleem dat het allemaal zo onrealistisch/onecht oogt.

Al die verhaallijnen met soms bizarre personage's... en dat alles op één avond in een klein restaurant.....Iets te geforceerd en gekunsteld allemaal.

Hoe sympathiek het concept hier ook is: voor een romantische komedie geld dat het wel enigszins authentiek moet zijn, je moet er in geloven, en dat is hier net niet het geval.

In de bijrollen word er goed geacteerd(Heijmans/Van Bennekom), maar de centrale rollen van Verbaan en Weeber hadden, zoals in het orgineel, toch echt ingevuld moeten worden door betere acteurs die tien jaar ouder zijn.

Kijkt al met al goed weg, zonder dat de verveling toeslaat, maar het gevoel dat je naar een echte kwaliteitsfilm zit te kijken krijg je nooit.

Theunissen

Wel lachen , omdat Nederland zelden in staat is om een goede film te produceren, gaat men net zoals bij de film "Loft" alweer een Belgische film kopiëren, te weten "Brasserie Romantiek (2012)", en dat is niet eens een goede film. Dus dan kan je wel op je vingers tellen hoe slecht deze Nederlandse productie wel niet zal zijn, met ook nog eens Georgina Verbaan in de hoofdrol die altijd zo nep en overdreven acteert. Lekker voorbij laten gaan deze film en gewoon het Belgische origineel kijken.

avatar van blurp194

blurp194

Pff.

Op afstand de sufste film die ik de afgelopen jaren gezien heb, struikelend van het ene cliche naar het andere. En slaapverwekkend ook, het gaat al mis in de eerste paar minuten van het begin - dat maar niet op gang lijkt te willen komen. Georgina die flessen recht staat te zetten, en daar staan dan de begintitels op... Pff, je zou van minder in slaap vallen. Een noodgreep om het dunne verhaal een paar minuten op te rekken? En dan de overdreven, onwereldlijk vreemde personen en situaties, net te raar maar niet genoeg om een leuk rariteitenkabinet te worden. Misschien dat het een dag van het jaar werkt voor de echt volslagen kritiekloze valentijnsaanhangers, maar de rest van het jaar absoluut niet. Georgina vind ik altijd grappig eigenlijk, en het rolletje van Simone van Bennekom vond ik ook wel wat hebben, maar daar blijft het ook wel zo'n beetje bij.

Misser van Vogel, en ondanks de behoorlijke overeenkomst met Hartenstraat vind ik deze toch echt stukken minder. Volgende keer maar even iets meer pit in het script steken.

avatar van m1701

m1701

Poeh best een saaie film...gebeurt erg weinig en sommige dialogen erg langdradig...

Niet de moeite waard om te kijken

avatar van lezertje

lezertje

Nooit geweten dat ze in Nederland zulke domme films konden maken, waarin een klein land dus groot kan zijn. Een eetgelegenheid die naar de eigenaresse ie genoemd. Valentijn, en zich dan ook nog eens op Valentijnsdag afspeelt, is vragen om ongelukken en ongeloof binnen het scenario. Het wel en wee in een klein restaurantje hangt van de ene onlogica na de ander aan elkaar: een kelner die zijn neus in een glas wijn van een gas steekt om te ruiken of er kurk in de wijn zit; een bedrijfsleidster die in het groentemagazijn staat te roken (Tussen de etenswaren in). Het hokje met de herentoilet en dat van de damestoilet naast elkaar in dezelfde ruimte. Rijksmuseum ’s avonds geopend. Terwijl dat volgens hun eigen website 17.00 uur is. Hoe dan om halfacht ’s avonds afspreken voor een schilderij? Daarnaast denkt regisseuse Sanne Vogel dat alle tienermeisje als een soort Pippi Langkous bijlopen getuige de potsierlijke kleding van het personage Emma (Megan de Kruijf). Het acteerniveau is bij de meeste tenenkrommend, met als grote kampioene Coco (Tine Cartuyvels). Verder zijn de personages aan de ene kant allemaal zo cliché en karikaturaal ingevuld en aan de andere kant een vat vol tegenstrijdigheden, dat ‘Brasserie Valentijn’ meer weg heeft voor een promo van een psychiatrische instelling.

Ongetwijfeld heeft deze leeghoofdenfilm genoeg bezoekers naar de bioscoop gelokt , zodat een derde ‘romantische komedie’ van Sanne Vogel (Zij was ook verantwoordelijk voor het debacle ‘Hartenstraat’ (2014) waarschijnlijk niet te vermijden is. En aan actrice Lies Visschedijk het welgemeende advies, deze productie zo snel mogelijk van haar CV te schrappen.

avatar van SimonV

SimonV

Nederlandse valentijnsfilm die redelijk geslaagd is. Verhaal is, zoals hoort bij dit soort films, flinterdun. Wat positief opvalt is de vormgeving, zowel van de set als de begin- en aftiteling. Gevloek is niet op alle plaatsen nodig in de film, dat haalt de sfeer omlaag. Op sommige punten had de film wat vlotter mogen zijn.

avatar van chack

chack

Ik kan hier serieus pislink van worden. Gewoon 4 uur, tenminste zo voelt het, van een avond foetsie. Gewoon weg. Wat een pleuris film. Echt heel droevig dit.

avatar van Robertdeniro

Robertdeniro

Vreemd sfeertje, nergens verrassend ook weer niet stomververvelend. Het kan er iets mee door. Krapy2 sterren voor de moeite.

avatar van Sylvia@vliss

Sylvia@vliss

Grappig maar helaas geen hoogvlieger. Een doordeweekse avond vullen. Maar wel herkenbare restaurant gebeurtenissen.

avatar van danuz

danuz

Let niet op de poster, Brasserie Valentine is zeker geen standaard romcom. De mise-en-scene is top notch - warm kleurgebruik en mooi in beeld gebrachte locaties. Echt een doordacht, stijlvol plaatje. Het verhaal is qua opzet best cliché, maar de uitwerking toch eerder quirky. Het drama valt vaak plat (ben dan toch benieuwd hoe het zou werken mocht men andere taal spreken), maar hier en daar komt het toch best aan. Verassend goede film dus eigenlijk, bedankt Netflix voor de random suggestie!

avatar van Kahlo

Kahlo

Nice. Mooi hoe die verhaallijnen door elkaar lopen. Als je van actie houdt, is het wellicht saai. Maar voor mij is het niet nodig dat die mensen plotseling gegijzeld worden ofzo. Voor mij was het zo boeiend genoeg.

avatar van Boekje

Boekje

lezertje echt mooi weer en al

avatar van missl

missl

Rare sfeer en kleurgebruik. Film heeft me toch verrast en ik vond het zeker niet zo slecht als iedereen het hier vindt. Gesprekken zijn inderdaad wel vreemd, absurd maar ik vind in combinatie met het kleurgebruik en de net te lange scenes, voelt het bij vlagen zelfs wat 'Warmerdam' aan.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Ergens is nog wel te zien dat hier met een zekere liefde en visie aan is gewerkt in de decors en aankleding en vooral ook beelden van de stad die overduidelijk nep zijn maar wel zo bedoeld zijn, als in een filmsprookje. Alleen werkt het niet. Het is te nep om echt in mee te gaan, anders dan een Amelie (waar men weleens naar linkt in recensies) die nog wel in de realiteit is geplaatst. In deze Brasserie Valentijn lukt het me echter niet me in te verliezen daardoor. Maar ook omdat het verder een barslechte film is. De acteurs gaan nergens leven, er is geen enkel sprankje te vinden van romantiek of chemie en eigenlijk is het allemaal volstrekt oninteressant. 1,0*.

scorsese

Matige film over een volgeboekt restaurant met de naam Valentijn op Valentijnsdag. Ondanks dat deze film zich tijdens één avond en op één locatie afspeelt, komt het toch wat fragmentarisch over. De verschillende verhaallijntjes hebben weinig om het lijf en weten niet echt te boeien. Niet alleen de opzet heeft veel weg van een toneelstuk, maar het decor ook. Het geeft de film een wat kunstmatige sfeer mee.

avatar van debbie89

debbie89

Briljante film ! Heerlijk !!

avatar van soom

soom

Goh, dat ik in december 2015 al iets zei hier, en pas ongeveer 4 en een half jaar later daadwerkelijk de film bekeek. Hmm.

Ik houd van Sanne als actrice en regisseuse. Hartenstraat, hartje hartje.

Brasserie Valentijn borduurt absoluut voort op diezelfde fijne sfeer.

Georgina's ontwapenende charme blijft volledig in ere en ze is het hart van deze prachtige film.

avatar van wvernooij

wvernooij

Schitterende film, en dat zeg ik niet snel.

avatar van mrklm

mrklm

Sanne Vogel trapt in elke valkuil van het genre in haar opvolger van het succesvolle Hartenstraat en zadelt ons op met een allegaartje aan standaardpersonages en zo’n beetje elk cliché waaraan iedere Valentijnsdagcynicus zich groen en geel dient te ergeren. Valentijn [Georgina Verbaan] wordt op Valentijnsdag in haar eigen brasserie opgeschrikt door Frank [Egbert Jan Weeber], de ex die haar 12 jaar geleden dumpte en haar nu uit het niets uitnodigt om met hem naar Buenos Aires te gaan om hun oude droom in vervulling te laten gaan. Ober Lesley [Maarten Heijmans] flirt met Mia [Simone van Bennekom] die om niet nader te verklaren redenen de martelaar komt uithangen door op Valentijnsdag in haar ééntje uit eten te gaan. Roos [Lies Visschedijk] is de verveelde echtgenote die wraak neemt op haar echtgenoot en workaholic [Mark Rietman] enz. enz. Alsof het nog niet erg genoeg is dat Vogel medeverantwoordelijk is voor het afschuwelijke scenario, regisseert ze deze absolute onzin zonder enige ironie of subtiliteit waardoor het bijna lachwekkend wordt. Roeland Fernhout is goed als Valentijns alcoholistische broer en chef-kok (zucht!) maar ook hij had beter moeten weten. Een verschrikking.

avatar van mikey

mikey

trailer lijkt op een aflevering van First Dates.

avatar van AngelicV

AngelicV

Amusante film over relaties op 14 februari. Sterk spel van Rietman, Visschedijk en Deddes. Fernhout en Verbaan acteren soepeltjes en de oude Tom Jansen heeft er zichtbaar zin in... kurk, ober ik proef kurk. De tijdlijn vervaagt af en toe en dat maakt de film interessant ( een brommer uit de 70's, een taxi uit de 60's en de volvo van het nu). Kijkt makkelijk weg.