Dokter Vlimmen (1977)

Alternatieve titel: Doctor Vlimmen

Nederland / België

geregisseerd door Guido Pieters
met Peter Faber, Monique van de Ven en Serge-Henri Valcke

Vlaanderen, anno 1929. De eigenzinnige, vrijgevochten dierenarts dokter Vlimmen woont met zijn zus Truus en haar zoontje in een klein dorp. Dagelijks moet hij opboksen tegen het wantrouwen van de boeren en de roddels van de dorpelingen. Zijn privé-leven wordt overschaduwd door de affaire van zijn echtgenote, die hem in de steek heeft gelaten. Zijn sociale status krijgt een tweede knauw, wanneer zijn dienstmeisje Mientje hem aanduidt als de vader van haar kind.

Met name Peter Faber (al waren een aantal andere leden van de cast behoorlijk houterig) speelde een goede rol in deze behendig en sfeervol gemaakte publieksfilm over een eenzame, eigenzinnige en niet begrepen veearts in de jaren dertig. Het verhaal zelf werd te broksgewijs verteld.

avatar van W.V.
Ik geef drie sterren voor deze film alleen om de prestatie van Faber en de muziek van Koopman.
Faber heeft, naar men toen in de krant liet opnemen, maar dat kan natuurlijk reclame zijn, zelf diergeneeskundige handelingen verricht en als dat zo is dan is dat razend knap. De laatste jaren kon je de film nog wel eens op nostalgienet zien, maar dan valt onmiddellijk de slechte geluidskwaliteit op.
De laatste maanden heb ik de aankondiging echter niet meer gezien. Jammer want van de Nederlandse films welke in die periode gemaakt werden is dit toch een van de betere.