Dokter Vlimmen (1977)

2,74

Nederland / België

geregisseerd door Guido Pieters
met Peter Faber, Monique van de Ven en Serge-Henri Valcke

Vlaanderen, anno 1929. De eigenzinnige, vrijgevochten dierenarts dokter Vlimmen woont met zijn zus Truus en haar zoontje in een klein dorp. Dagelijks moet hij opboksen tegen het wantrouwen van de boeren en de roddels van de dorpelingen. Zijn privé-leven wordt overschaduwd door de affaire van zijn echtgenote, die hem in de steek heeft gelaten. Zijn sociale status krijgt een tweede knauw, wanneer zijn dienstmeisje Mientje hem aanduidt als de vader van haar kind.

17 BERICHTEN2 MENINGEN

geplaatst: 29 juli 2002, 00:00 uur [permalink]
Faber en Monique vd Ven in een alleraardigst verhaal..

geplaatst: 7 december 2002, 15:20 uur [permalink]
een goede film,met wat dieronvriendelijke momenten[zoals het doden van een koe in het slachthuis].monique van der ven staat op de videohoes maar die zie alleen niet zoveel.zeer sterk geacteerd door peter faber die nergens vies van is.

geplaatst: 8 december 2002, 02:36 uur [permalink]
Monique van der Ven heeft maar twee scènes geloof ik, en haar stem is van iemand anders. Peter Faber brak door als filmster. Leuk is om allerlei Werktheatergezichten te zien in kleine rollen : Yolande Bertsch, Gerard Thoolen...

De titelsequentie van de film is echt merkwaardig. Helemaal in circussfeer - terwijl het verhaal daar helemaal geen aanleiding toe geeft. Op zeker moment drinkt een olifant een fles jenever leeg van het merk Olifant. Eén van de sponsors.

geplaatst: 16 augustus 2004, 16:19 uur [permalink]
Weer een goede score van Pim Koopman, jammer dat hij maar bij zo weinig films zijn muziek mocht laten horen. Ik ken hem alleen van Kort Amerikaans en deze, Dr Vlimmen, en bij beide films viel de muziek me in positieve zin op.

De film zelf is ook wel leuk om te zien.
Goed geacteerd, op een paar kleine bijrollen na.
Peter Faber als Dr Vlimmen is echt goed op dreef, een van zijn betere rollen vind ik.
Verder nog een paar leuke quotes en grappen (zoals die twee vrouwtjes, de overburen van Vlimmen).

Het begin is nogal fragmentarisch, naderhand wordt de verhaallijn wat meer gevolgd. 3 sterren

avatar van E V
geplaatst: 10 mei 2005, 11:12 uur [permalink]
Interessant verhaal, heel stijf geacteerd.

geplaatst: 2 september 2005, 23:45 uur [permalink]
Klassieke NL film! Zeker amusant om 105 minuten mee zoek te brengen. Peter Faber als veearts is goed op dreef, in een rol die hem echt als gegoten zit. Veel Werktheater-inbreng in deze film. Behalve Faber zien we ook Helmert Woudenberg, Yolande Bertsch en Gerard Thoolen in bijrollen. De muziekscore van Pim Koopman is, zoals Quido al zegt, echt schitterend! Monique van de Ven is waarschijnlijk uit commerciele motieven aangetrokken, want het kleine rolletje van hoertje dat ze nu speelt, is beneden haar niveau.
Oorspronkelijk zou overigens Rutger Hauer Vlimmen spelen, maar men zag al gauw in dat Peter Faber hier beter geschikt voor was.......prima film!

robertus65
geplaatst: 3 augustus 2006, 08:08 uur [permalink]
🙂 Onderhoudende film met Peter Faber goed op dreef als veearts.

geplaatst: 3 november 2007, 16:43 uur [permalink]

geplaatst: 6 december 2007, 23:18 uur [permalink]
Wordt eens tijd dat de originele roman van Anton Roothaert fatsoenlijk wordt verfilmd. Het speelt tenslotte in Tilburg. Welke andere stad kent anders het Trappistenbier 😉

geplaatst: 6 december 2007, 23:21 uur [permalink]
Met de heruitgave van Doctor Vlimmen wil het helaas niet lukken 🙁

Briljante Roman eigenlijk.

link

speranza
geplaatst: 27 juni 2009, 12:00 uur [permalink]
Dit is een mooi drama met goed acteerwerk van Monique van de Ven en Peter Faber.

avatar van Poisonthewell
geplaatst: 23 maart 2010, 19:48 uur [permalink]
Professioneel gefilmd door Pieters, maar afgrijselijke dialogen.

geplaatst: 28 juli 2012, 00:36 uur [permalink]
Maar dat hoorde erbij in die tijd. Maar de tijdgeest is heel mooi neergezet. Ik geloof dat Faber in die tijd voornamelijk in het verleden leefde (oa dr Vlimmen,Ciske de Rat,Max Havelaar)

avatar van barcam
geplaatst: 18 november 2012, 10:55 uur [permalink]
Onderhoudende "boerenfilm" die perfect de tijdsgeest weergeeft. Sociaal drama die de kleine kantjes van het dorpsleven blootlegt. Dialogen zijn soms lachwekkend en het geheel kruipt wat traag voorbij en is allemaal wat houterig geacteerd maar ondanks deze mankementen blijft dit een aangename film.

geplaatst: 26 juli 2014, 14:17 uur [permalink]
Film met een leuk verhaal dat lekker wegkijkt.

geplaatst: 10 november 2014, 15:33 uur [permalink]
Met name Peter Faber (al waren een aantal andere leden van de cast behoorlijk houterig) speelde een goede rol in deze behendig en sfeervol gemaakte publieksfilm over een eenzame, eigenzinnige en niet begrepen veearts in de jaren dertig. Het verhaal zelf werd te broksgewijs verteld.

avatar van W.V.
geplaatst: 17 juli, 20:52 uur [permalink]
Ik geef drie sterren voor deze film alleen om de prestatie van Faber en de muziek van Koopman.
Faber heeft, naar men toen in de krant liet opnemen, maar dat kan natuurlijk reclame zijn, zelf diergeneeskundige handelingen verricht en als dat zo is dan is dat razend knap. De laatste jaren kon je de film nog wel eens op nostalgienet zien, maar dan valt onmiddellijk de slechte geluidskwaliteit op.
De laatste maanden heb ik de aankondiging echter niet meer gezien. Jammer want van de Nederlandse films welke in die periode gemaakt werden is dit toch een van de betere.