Doctor Vlimmen (1978)

Alternatieve titel: Dokter Vlimmen

Nederland / België

geregisseerd door Guido Pieters
met Peter Faber, Monique van de Ven en Serge-Henri Valcke

Vlaanderen, anno 1929. De eigenzinnige, vrijgevochten dierenarts dokter Vlimmen woont met zijn zus Truus en haar zoontje in een klein dorp. Dagelijks moet hij opboksen tegen het wantrouwen van de boeren en de roddels van de dorpelingen. Zijn privé-leven wordt overschaduwd door de affaire van zijn echtgenote, die hem in de steek heeft gelaten. Zijn sociale status krijgt een tweede knauw, wanneer zijn dienstmeisje Mientje hem aanduidt als de vader van haar kind.

FisherKing
Faber en Monique vd Ven in een alleraardigst verhaal..

een goede film,met wat dieronvriendelijke momenten[zoals het doden van een koe in het slachthuis].monique van der ven staat op de videohoes maar die zie alleen niet zoveel.zeer sterk geacteerd door peter faber die nergens vies van is.

Monique van der Ven heeft maar twee scènes geloof ik, en haar stem is van iemand anders. Peter Faber brak door als filmster. Leuk is om allerlei Werktheatergezichten te zien in kleine rollen : Yolande Bertsch, Gerard Thoolen...

De titelsequentie van de film is echt merkwaardig. Helemaal in circussfeer - terwijl het verhaal daar helemaal geen aanleiding toe geeft. Op zeker moment drinkt een olifant een fles jenever leeg van het merk Olifant. Eén van de sponsors.

Weer een goede score van Pim Koopman, jammer dat hij maar bij zo weinig films zijn muziek mocht laten horen. Ik ken hem alleen van Kort Amerikaans en deze, Dr Vlimmen, en bij beide films viel de muziek me in positieve zin op.

De film zelf is ook wel leuk om te zien.
Goed geacteerd, op een paar kleine bijrollen na.
Peter Faber als Dr Vlimmen is echt goed op dreef, een van zijn betere rollen vind ik.
Verder nog een paar leuke quotes en grappen (zoals die twee vrouwtjes, de overburen van Vlimmen).

Het begin is nogal fragmentarisch, naderhand wordt de verhaallijn wat meer gevolgd. 3 sterren

avatar van E V
E V
Interessant verhaal, heel stijf geacteerd.

Klassieke NL film! Zeker amusant om 105 minuten mee zoek te brengen. Peter Faber als veearts is goed op dreef, in een rol die hem echt als gegoten zit. Veel Werktheater-inbreng in deze film. Behalve Faber zien we ook Helmert Woudenberg, Yolande Bertsch en Gerard Thoolen in bijrollen. De muziekscore van Pim Koopman is, zoals Quido al zegt, echt schitterend! Monique van de Ven is waarschijnlijk uit commerciele motieven aangetrokken, want het kleine rolletje van hoertje dat ze nu speelt, is beneden haar niveau.
Oorspronkelijk zou overigens Rutger Hauer Vlimmen spelen, maar men zag al gauw in dat Peter Faber hier beter geschikt voor was.......prima film!

robertus65
Onderhoudende film met Peter Faber goed op dreef als veearts.

FisherKing
Wordt eens tijd dat de originele roman van Anton Roothaert fatsoenlijk wordt verfilmd. Het speelt tenslotte in Tilburg. Welke andere stad kent anders het Trappistenbier

FisherKing
Met de heruitgave van Doctor Vlimmen wil het helaas niet lukken

Briljante Roman eigenlijk.

link

speranza
Dit is een mooi drama met goed acteerwerk van Monique van de Ven en Peter Faber.

avatar van Poisonthewell
Professioneel gefilmd door Pieters, maar afgrijselijke dialogen.

Maar dat hoorde erbij in die tijd. Maar de tijdgeest is heel mooi neergezet. Ik geloof dat Faber in die tijd voornamelijk in het verleden leefde (oa dr Vlimmen,Ciske de Rat,Max Havelaar)

avatar van barcam
Onderhoudende "boerenfilm" die perfect de tijdsgeest weergeeft. Sociaal drama die de kleine kantjes van het dorpsleven blootlegt. Dialogen zijn soms lachwekkend en het geheel kruipt wat traag voorbij en is allemaal wat houterig geacteerd maar ondanks deze mankementen blijft dit een aangename film.

avatar van Phantasm
Film met een leuk verhaal dat lekker wegkijkt.

Met name Peter Faber (al waren een aantal andere leden van de cast behoorlijk houterig) speelde een goede rol in deze behendig en sfeervol gemaakte publieksfilm over een eenzame, eigenzinnige en niet begrepen veearts in de jaren dertig. Het verhaal zelf werd te broksgewijs verteld.

avatar van W.V.
Ik geef drie sterren voor deze film alleen om de prestatie van Faber en de muziek van Koopman.
Faber heeft, naar men toen in de krant liet opnemen, maar dat kan natuurlijk reclame zijn, zelf diergeneeskundige handelingen verricht en als dat zo is dan is dat razend knap. De laatste jaren kon je de film nog wel eens op nostalgienet zien, maar dan valt onmiddellijk de slechte geluidskwaliteit op.
De laatste maanden heb ik de aankondiging echter niet meer gezien. Jammer want van de Nederlandse films welke in die periode gemaakt werden is dit toch een van de betere.

avatar van Lakte
W.V. schreef:

Ben het hier helemaal eens!!

De Belgische DVD heeft trouwens een hele mooie kwaliteit! Gewoon in 16:9 met mooi gerestaureerd beeld en geluid. Zit ook in de Vlaamse Filmklassiekers box ?

avatar van Metalfist
Verwekt met azijn

Ik heb me eigenlijk altijd gevraagd of Dokter Vlimmen nu als een Nederlandse productie wordt gezien of toch als een Belgische. Afgaande op de regisseur en het merendeel van de cast zou je denken dat dit inderdaad een film is van onze noorderburen maar de uitgebrachte DVD is er dan wel eentje van de Vlaamse filmklassiekers. Zo'n gevalletje Wildschut dus waarvan ik ook nog altijd niet weet waar die exact thuishoort. Ach, het maakt eigenlijk allemaal bijzonder weinig aangezien de kwaliteit van de film het belangrijkste is.

Het duurde wel even vooraleer ik hier echt iets mee kon. Maar vanaf de gebeurtenissen met Mientje (die wel erg voorspelbaar zijn maar dat terzijde) begon de film me meer en meer te pakken. Het fragmentarische verdwijnt wat uit de film, hoewel dat naar het einde toe met Tilly wel dubbel zo hard terugkomt, en je krijgt er gewoon een toffe film voor in de plaats. Hier en daar wat hardere scènes met onder andere een koe die in vol beeld wordt gedood met zo'n luchtdrukpistool maar het vormt een mooi beeld van een dierenarts die eigenlijk zijn tijd wat vooruit was. Een licht ontvlambaar typetje maar dat geeft juist een mooi contrast met Dacka en die knokpartij mocht er ook wel wezen. Een beetje knullig in elkaar gezet, zowat het niveau van een gemiddelde Power Rangers aflevering waar een overmacht netjes de beurt afwacht, maar ik zie het altijd wel graag passeren. Verder springt vooral de aankleding en een degelijke soundtrack nog in het oog.

En Peter Faber als Dokter Vlimmen himself natuurlijk. Hij is veruit het beste in de film en overtuigt over de gehele lijn. Iets wat je niet altijd over de bijrollen kan zeggen.. Wat was Dop, het neefje van Vlimmen, in de iets oudere versie irritant! Wat zei hij bovendien eigenlijk altijd tegen Vlimmen? De ondertiteling maakte er "oom" van maar het moet toch een ander woord zijn geweest. Nukkie ofzoiets? Het leek wat op het Vlaamse nonkel maar dat was het ook niet. Soit, ze zijn gelukkig niet allemaal slecht en met Reinhilde Decleir & Chris Lomme heb je sowieso al wel 2 - weliswaar Vlaamse - degelijke actrices in huis. Ik had ook nog wel een grotere rol verwacht van Monique van de Ven die als Leonieke, het hoertje waar Vlimmen een paar keer naartoe gaat, maar een paar scènes heeft gekregen. Toch ook nog een vermelding voor Roger Van Hool die als Dacka een uitstekend klankbord voor Faber is.

Wat is trouwens de reden van die andere spelwijze van de titel hier op de site? De poster spreekt over Doctor Vlimmen en de print op mijn DVD versie doet hetzelfde. Dat de film vandaag de dag wordt uitgebracht als Dokter Vlimmen zou op zich toch geen prioriteit mogen hebben op de originele titel? Lijkt me dat die in ieder geval als alternatieve titel moet en Doctor Vlimmen als primaire titel maar ik ken te weinig over de geschiedenis van de film om het zeker te zeggen.

Metalfist

Goed punt!
Ik heb de primaire titel aangepast.
Een Nederlands-Belgische co-productie, dus een beetje van beide.
De film is opgenomen in het vrij bekende boek Hollands Hollywood.

Premièrejaar was ook fout. Nog bedankt hiervoor chiel!

originele filmmuziek, gecomponeerd door Pim Koopman