Nemesis (1992)

Verenigde Staten / Denemarken
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Albert Pyun
met Olivier Gruner, Tim Thomerson en Cary-Hiroyuki Tagawa

In het jaar 2027 is mogelijk om je lichaam te upgraden met cybernetische implantaten. Agent Alex Rain heeft al heel wat up-grades ondergaan als hij tijdens een schietpartij met leden van de terroristische organisatie de Red Army Hammerhead zwaar beschadigd/gewond raakt. Wanneer Alex weer is opgelapt, neemt hij ontslag en gaat hij naar Rio om carrière te maken als smokkelaar. Alex wordt echter door zijn ex-baas, Farnsworth, ontvoerd en gedwongen nog 1 laatste klus te klaren. De Hammerheads hebben de plannen van een topontmoeting tussen Japanners en Amerikanen gestolen en Alex moet de terroristen opsporen en uitschakelen.

Afgrijselijk slecht.

Tot mijn verbazing kwam men tot een deel vier....

djelle
Heerlijke SF-actiefilm met sfeervolle post-apocalyptische beelden en waanzinnig stijlvolle actiescenes. Olivier Gruner speelt een rol die op zijn lijf geschreven staat als stoere cyberagent en schittert in een spetterende openingsscene vol fraaie shootouts in een lange regenjas met bijpassende zonnebril. Zalig "old school" materiaal!

Het verhaal noch de opzet mag dan wel niet superorigineel zijn, veel scene's en het speciale sfeertje zijn uniek. De film ziet er ook verdomd goed uit en de mooie actiefragmenten zorgen voor gelikt entertainment. Een deliceuze actieprent uit de gouden jaren 90. 4*

avatar van sinterklaas
Hij is ooit op dvd uitgekomen van RCV maar hij is nergens te vinden. Zou ie al uitverkocht zijn?

Tweedehands bij Amazon en vast (goedkoper) op ebay.
0,5 ster, trouwens.

avatar van xangadix
Deze is inderdaad heel erg slecht, al zitten er een paar prachtige (onbedoeld) lachwekkende scenes in.

avatar van sinterklaas
En ik wil hem graag hebben maar ik vrees dat RCV hem alleen op VHS heeft uitgebracht en niet op dvd.

avatar van stephan73
Niks mis met deze film. Ik had her en der al goede verhalen over dit deel gehoord, maar die kwamen niet overtuigend uit. Het is inderdaad een erg leuke film, maar het heeft enorme stukken waar niets gebeurt en een plot waar geen touw aan vast te knopen is.
Gelukkig zitten er actiescenes is die fantastisch werken (Alex Rain die ontsnapt door alle vloeren onder hem weg te schieten en een oud omatje dat zomaar een cyborg wegknalt omdat ze een hekel aan die gasten heeft). De effecten zien er ook erg goed uit, wat deze film boven de rest van dit soort films (uit de '90s) weet te tillen.

djelle
stephan73 schreef:
De plot is juist erg simpel. Alex Rain versus andere cyborgs die de mensheid willen uitroeien.

Verder nogal een vreemde opmerking van die enorm lege stukken, gezien er om de 5 minuten wel ergens een gestileerde actiescene voorbijkomt. De scenes tussenin worden bovendien ook stuk voor stuk stijl en sfeervol in beeld gebracht.

Ik heb de DVD van deze film onlangs toch laten importeren ondanks het gebrek aan ondertitels. Viel me wederom erg op hoeveel unieke pareltjes hier wel niet inzitten. Inderdaad het vloerschieten, maar ook de manier waarop Rain bijvoorbeeld op een bepaald moment uit de ruit springt en de schietpartij in verschillende stukken verder escaleert, of de knokpartij op de versleten pretparkglijbaan zijn prachtig.

Onbegrijpelijk lage gemiddeldes hier en op imdb, maar de film heeft wel een redelijke cultstatus en is erg geliefd onder liefhebbers van dit soort postapocalyptische science-fiction actie. Er bestaan ook nogal wat verschillende versies van waarbij er soms erg gecut wordt in het geweld, dus belangrijk dat je een goeie kopie kijkt. Mijn Imperial DVD is in elk geval volledig, en heeft een zeer interessante making off onder zijn extra's.

avatar van aburex
Belachelijke film. Het verhaal trekt op niets en de acteurs (?) bakken er niets van. 2,5* omdat ik soms eens gelachen heb (sic)

Reinbo
Lekkere babes, Cyborgs, snufje rambo, snufje Terminator, veel geschiet en best sfeervol. Maar echt van de grond wil het nooit komen, de personages en het verhaal worden net zo emotieloos gebracht als je van de gemiddelde cyborg zou verwachten. Jammer had meer ingezeten.

Hoogtepunt was de scene bij de watervallen, maar daar hadden ze de soundtrack van Rambo 2 dan ook echt 1 op 1 gekopieerd.

Kleine 3.

bierbak
Emotieloos? Tja, het is natuurlijk een sombere, onderkoelde sfeer dat men hier wil neerzetten. Doorspekt met stilistische actiescenes die soms (haast film noir achtig) uit het niets verschijnen. Dat wil niet zeggen dat het niet met enthousiasme werd gemaakt.

Reinbo
Ow, dat zal ik ook niet ontkennen. Wel en 3, vanwege de sterke punten, maar meeslepend vond ik het nergens. Ook niet op een onderkoelde manier. Maar leuk dat jij 'm beter kan waarderen, waardering overall is veel te laag.

bierbak
Leuk voor mezelf ja . Minder prettig is dat bijna niemand hier mijn enthousiasme deelt. Ach ja.

ipman-99
"In The Future ... It Pays To Be More Than Human." ... " !!!

Fantastische Sf-Actiefilm !!! Regisseur Albert Pyun ("Cyborg") heeft een patent op heerlijke B- films, en
dat is absoluut niet beledigd bedoelt ! Heerlijke Cyborg actie en gewoon goede effecten ! De film keek heerlijk
weg en bood entertainment van de bovenste plank ! Olivier Gruner was de stoere 'held' van dienst !
Olivier Gruner vindt ik echt geweldig in dit soort films ! Beetje onterechte onderschatte actie-held !
De film zat boordevol heerlijke acteurs die meestal in andere films ook de slechteriken spelen!
Dan heb ik het ondermeer over Cary-Hiroyuki Tagawa ("Rising Sun") en Brion James ("Tango & Cash") !
Marjean Holden ("Hostage") alias Pam is ook een opvallende rol !
Deborah Shelton alias Julian geeft het beste van zichzelf letterlijk en figuurlijk in die hotelkamer !

avatar van RuudC
Ah, vanavond op tv! Opnemen dus, want ik ben wel benieuwd naar deze film.

avatar van RuudC
Verbijsteringwekkend lage score! Ik vermoed dat veel mensen de VHS-beeldkwaliteit zien, direct afknappen en een oneerbiedige score neerplempen. Nemesis verdient veel meer dan dat, want het is een voor die tijd behoorlijk innovatieve scifi actiefilm. Albert Pyun en Oliver Gruner zijn nou niet bepaald in het oog springende namen. Beide zijn vergane glorie, als er al ooit sprake was van glorie. Toch mag het resultaat er absoluut wezen. Het verhaal werkt. Als het cultgehalte je aanstaat, valt er veel te genieten. Oliver Gruner doet het behoorlijk goed en lopen er verder nog cultacteurs rond als Brion James en Cary-Hiroyuki Tagawa. Net als bij Cyborg het geval was, kiest Pyun voornamelijk voor sfeervolle verlaten huizen en industriegebieden. Een overview van Los Angeles gaat gepaard met goedkope kleurenfilters. Eerlijk is eerlijk, ik vind dat het werkt. Al gauw stoor ik me niet eens meer aan het wazige beeldkwaliteit. Ik waan me zelfs weer dat tienjarige jochie dat er op kickte om actiefilms voor 16+ te huren in de videotheek. De special effects, weliswaar weinig voorkomend, zien er goed uit.

Het innovatieve zit ‘m vooral in de actie, want de actiescenes zien er heel fris uit. Pyun heeft zelfs een aantal verrassingen in petto, waardoor het geheel erg leuk om te volgen is. Hier en daar strooit men met coole oneliners of goed getimede grappige momenten. Als je je bedenkt dat we het hier over de vroege jaren negentig hebben, is het zonde dat deze film waarschijnlijk alleen maar besproken wordt in VHS specials. Zo zonde! Dit is een schoolvoorbeeld van hoe je actie en sciencefiction op een leuke, vlotte manier mixt. Complimenten voor het eindgevecht, maar qua actie is Nemesis iets waar de liefhebber eigenlijk niet omheen kan.

avatar van BlueJudaskiss
De actiescenes waren uitstekend, maar het was vervelend om daar elke keer op te moeten wachten tijdens scenes met acteurs die alles doen behalve acteren. Vaak heel erg saai maar een paar aardige momenten. Helaas voor mij niet genoeg voor een voldoende.

avatar van Lennert
Ik geloof mijn ogen niet, maar in mijn opinie heeft Pyun met Nemesis echt een goede film gemaakt. Films als Cyborg en Knights zijn oprechte guilty pleasures, maar in deze film lijkt het er op dat de beste man qua script, cast, regie en actie voor de verandering eens een echte kwaliteits-pulpfilm heeft gemaakt.

Allereerst het acteerwerk, wat voor een film als deze wonderbaarlijk in orde is. Gruner heb ik nooit zo hoog gehad, maar hij is hier heel erg op zijn plaats en zelfs cool te noemen. Grotere acteurs als Tagawa, James en Thomerson zijn daarnaast fantastische schermopvulling. Let ook nog op een erg jonge (en erg naakte) Thomas Jane, in een vrij korte, maar bizarre bijrol. Zelfs Jackie Earle Haley komen we nog even tegen als computerexpert tegen het einde.

De actie is over the top spektakel. Enorme hoeveelheden kogels vliegen om de oren, maar dan wel constant zo gefilmd dat het dynamisch blijft. Ik had in eerste instantie gehoopt dat Gruner wat meer martial arts zou gebruiken, maar alles bij elkaar heb ik me nergens verveeld door prachtige scenes als waarbij Gruner zichzelf door een aantal verdiepingen naar beneden schiet door de vloeren heen, of het moment waarop hij in gevecht met een cyborg al schietend vanaf een lange modderige glijbaan glijdt.

Het verhaal zelf liep prima en kan zich zonder problemen nestelen in het rijtje van geslaagde cyberpunkfilms uit de jaren '80/'90. Dit komt ook vooral door het feit dat de special effects en make-up effecten ondanks het geringe budget wel degelijk de moeite waard zijn, al moet ik toegeven dat de stop motion op het einde misschien net iets teveel van het goede was. Desalniettemin was het eindgevecht te gaaf in al zijn pulperigheid!

Wat een gave film, blij dat ik dit pareltje toch nog even heb kunnen meepikken op tv, de dvd variant is voor zover ik weet in Nederland in ieder geval nog helemaal nergens te vinden.

Pyun heeft veel slechte films gemaakt maar hier overtreft hij zichzelf in positieve zin. Het verhaal rammelt aan alle kanten maar de setting is goed, van het post apocalyptische begin tot de climax op Java en ligt het tempo lekker hoog.. Verder kent de film prima actiescenes met enkele uitschieters en zorgt de in kwaliteit wisselende cast voor de nodige leuke one liners. De cyborgs zien er, nadat ze aan flarden zijn geschoten, bovendien prima uit.

avatar van baspls
"It takes more than flesh and blood to be human, Alex."

Nemesis belooft veel, erg mooie poster en bij die typische 80s intro was ik al helemaal verkocht. Uiteindelijk is het niet zo goed als ik had gehoopt maar wel een aardige film.

Veel beter als Cyborg maar nog wat minder als The Sword and the Sorcerer. Albert Pyun heeft een hoop slechte films gemaakt maar toch is hij geen beroerde filmmaker, als je de making-of van Cyborg hebt gezien kom je daar wel achter.

7 jaar VOOR The Matrix hebben we al een futuristische film waarin mensen zonnebrillen en lange jassen dragen, hoe cool is dat. Olivier Gruner is een prima hoofdpersoon en acteert best aardig. De rest van het acteerwerk was ook wel te doen maar niet heel geweldig.

Het concept is best gaaf maar het verhaal zelf is niet erg goed. Heel erg rommelig, de film weet maar moeilijk op gang te komen en er is teveel voice-over. Ook zijn er wat teveel pogingen tot plottwists die het plot te ingewikkeld maken. Ook is er op Cyborgs, Scanners en wat moderne wapens na geen enkel teken dat de film zich in 2027 afspeelt. Ok ok, ik vind het goed dat ze niet teveel veranderingen aanbrengen maar ik mis toch echt futuristische steden ect. Aan het eind krijgen we wel wat apparatuur te zien en een ruimteschip maar dat is het.

De film is (net als Cyborg) grotendeels opgenomen op verlaten industrietreinen, dat heeft wel wat sfeervol en is slim met een laag budget maar echt geweldig is het niet. Wat Java moet voorstellen is in werkelijkheid Hawaï.

De special-effects zijn gedaan door Gene Warren van Fantasy II, een bedrijf dat soms hele goede effecten aflevert zoals bij bijvoorbeeld Terminator 2. Hier is het echter niet heel bijzonder, de shot-outs zijn een beetje belachelijk en de stop-motion aan het einde was wel heel magertjes. De Animatronics en cyborgs waren oor het lage budget wel best oké.

Wat dan wel weer opvallend was was dat de cinematografie eigenlijk best goed was. De beelden waren mooi en ik vind dat Pyun goed camera werk heeft geleverd.

Al met al zeker geen erg goede film maar een vermakelijke futuristische actie-film is het wel. Een beetje gedateerd en er had zeker meer in gezeten.

avatar van FunkStarr
Typische Pyun met zijn lichte obsessie voor cyborgs. De film begint redelijk, maar na een half uur gaat de vaart er een beetje uit. Het is sowieso een lomp verhaaltje, maar who cares. De meeste actiescènes zijn inderdaad nog best ok, maar dat gekopieerde Rambo dingetje enzo (muziek is één op één gekopieerd) vond ik wel echt slecht hoor. Maar alsof dat nog niet genoeg was, wordt er op het eind ook nog even een hele scene uit Terminator nagedaan, en op zo'n belachelijk slechte manier dat ik hier niet het gevoel had naar een b-film, maar naar een c-film te kijken. Die Gruner is ook een acteur uit de c-garnituur. Zolang hij geen tekst heeft komt hij nog redelijk uit de verf tijdens de actiescènes, maar hij heeft geen greintje charisma of wat dan ook. Film zelf kabbelt een beetje voort, maar gaat nergens naartoe. 1,5* voor de lekkere babes en sommige actiescènes.