La Carapate (1978)

Alternatieve titels: Out of It | Haastige Spoed Is Zelden Goed

Frankrijk

geregisseerd door Gérard Oury
met Pierre Richard, Victor Lanoux en Raymond Bussières

In 1968 biedt een gevangenisbewaker een onschuldige ter dood veroordeelde man de kans om te ontsnappen. De man ontsnapt en gijzelt zijn advocaat die dan als medeplichtige wordt gezien. Ze arriveren in Parijs tijdens hippie studentenprotesten en de advocaat probeert een gratieverzoek van generaal De Gaulle te krijgen.

avatar van hannes64
Weer zo`n leuke franse komedie. Ik denk dat de nederlandse naam `` haastige spoed is zelden goed`` was.
Die Pierre Richard vond ik altijd al 1 van de betere franse komedianten...en ook altijd speelt ie een soort loser.
( Wat mij nog bij blijft is dat ie een lelijke eend had laten ombouwen met een uitschuifbare passagiersstoel voor z`n vader die moeilijk lopen kon )
Lache!!!!!!!

avatar van hannes64
Dat waren nog eens mooie tijden, zulk soort films in de bios zien.
Nu is alles wat ook nog in de bios komt, na 3 maanden uitgebracht op dvd...en een half jaar later op TV.
Al die ouwe gouwe leuke feelgoods op dvd zetten, dan hebben mensen zoals ik en vele anderen er ook nog wat aan .
Wat er nu momenteel verschijnt is allemaal DTV ( direct to video-shit ).
Ja, die ouwe goeie films, laat die nou eens op dvd verschijnen.
Maar ja, soms moet je veel te lang wachten.
Hier ook nog maar een halve ster bij...alleen voor de nostalgie.
Dit was toen pure pret in de bios.

avatar van Betamax
Vroeger ooit in de bioo gezien .
Dit vind ik persoonlijk één van de leuker films met Pierre Richard.
Heerlijke onzin en chaos.

Uitstekende film waarin een advocaat door zijn cliënt wordt gegijzeld als hij deze bezoekt in de gevangenis. Een leuke comedie waarin de grappige gebeurtenissen elkaar in een vlot tempo opvolgen. Goed stuntwerk en een vrolijke soundtrack. De stuntelige en chaotische Pierre Richard en de stoere Victor Lanoux vormen een prima duo.

3.5 sterren voor de film, maar vanwege pure jeugdsentiment 0.5 sterren erbij (zo'n 25 jaar geleden vaak bij mn opa op video gezien).