Niezwykla Podróz Baltazara Kobera (1988)

Alternatieve titels: The Tribulations of Balthazar Kober | Niezwykła Podróż Baltazara Kobera

Polen

geregisseerd door Wojciech Has
met Rafał Wieczyński, Michael Lonsdale en Adrianna Biedrzyńska

Baltazar, een stotterende jongen, heeft moeite om te praten met mensen en communiceert daarom met zijn visioenen. Hij gaat vanuit een Pools stadje, dwars door het zestiende-eeuwse Duitsland (geplaagd door de pest en godsdienstoorlogen), op reis naar Venetië. Hij ontmoet op zijn odyssee o.a. zijn leermeester, de alchemist Cammerschulze, en de liefde van zijn leven en dood, Rosa.

avatar van danuz
Heb zojuist mijn eerste stap in de cinema van Wojciech Has gezet. Niezwykła Podróż Baltazara Kobera is een filosofisch sprookje, waarin de onderdrukten (de 'vrijdenkenden') in een ondergronds netwerk met elkaar communiceren. Protagonist Baltazar communiceert met overledenen en engelen en is zeer gevoelig voor de mystieke ondergrondse stromingen, zowel in hemzelf als in de maatschappij om hem heen.
Has laat ons Baltazar's fysieke en spirituele reis zien in een spookjesachtige en soms kitscherige film, waarin mystieke dromen en waarheid door elkaar vloeien en waar ik als kijker soms bijna geen wijs uit kon worden. Dit maakt de film moeilijk interpreteerbaar, maar daarom ook heel spannend en fascinerend.

Ben benieuwd naar eerdere films van Has, dit was in ieder geval een interessant voorproefje.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ineens een Has-revival vandaag!
danuz schreef:
Has [...] film [...] en waar ik als kijker soms bijna geen wijs uit kon worden. Dit maakt de film moeilijk interpreteerbaar, maar daarom ook heel spannend en fascinerend.

Dat klinkt in elk geval heel herkenbaar

Zie daarvoor ook mijn post: hier. Maar zo te lezen heb ik het goed ingeschat dat deze bij de verwarrende, mystieke filosofische 'sprookjes'films van hem hoort.

avatar van Mac Hammer Fan
Is die film ergens op DVD te krijgen met Nederlandse, Franse of Engelse ondertitels?

avatar van Legan
Mijn eerste kennismaking met Has en een prima keuze wat dat betreft. Baltazara Kobera is een toch wel fascinerende en interessante film welke je doet verbazen maar tevens verlangen naar meer.

Qua acteren matigjes maar qua personages werkelijk superinteressant. Prachtig sfeervol en soms heerlijk sprookjesachtig. Er valt visueel en verhaaltechnisch gezien zoveel te beleven, dat het erg jammer is dat ik geen Pools kan verstaan want de ondertiteling bleek te vaak een bron van afleiding. De muziekkeuze is conventioneel doch uitstekend bijpassend. Wat mij betreft een redelijk toegankelijk filmpje (als je je ervoor openstelt ).

Wat betreft de inhoud (en niet zozeer de interpretatie) verwijs ik naar de post van danuz die het wat dat betreft uitstekend verwoordt.

avatar van Mochizuki Rokuro
Mooi beschreven inderdaad door danuz. Fascinerend vanaf begin tot einde (hoewel de film na het begin wel wat moeite heeft om op gang te komen - letterlijk met de odyssee). Ik vond de muziek juist iets extra's meegeven - zeer fraaie soundtrack. Mooi meisje ook en er is een enorme chemie tussen Rosa en Balthazar (jammer genoeg is de film wat donker - zodat de flikkering in de ogen niet te zien was).

Toch meer rechtlijnig dan de surrealistische / mysterie films van Has (die ik het beste vind), maar hij heeft ook zeer rechttoe/rechtaan drama's gemaakt en daarop is dit weer een welkome aanvulling.