Quatorze Juillet (1933)

Frankrijk

geregisseerd door René Clair
met Annabella, Paul Ollivier en Georges Rigaud

Jean is een jonge taxichauffeur. Anna, zijn buurmeisje die bloemen verkoopt is hopeloos verliefd op hem, maar Jean zit nog met zijn gedachten bij zijn laatste relatie Pola.

Clair gaat op herhaling met deze muzikale komedie,die bijna als een sequel van SLTDP kan worden beschouwd,het openings-craneshot is vrijwel identiek.Dat maakt dus dat deze film imho te voorspelbaar is,het verloop van de intrige kunnen we wel dromen.
Alle motieven uit C's bekendere komedies zitten erin,wat dartel gedoe tussen mannetjes en wijfjes,stupide upper class twits(die scène met de triggerhappy baron was wel grappig) en goudeerlijke gozers uit het proletariaat die af en toe worden lastig gevallen door hun criminele soortgenootjes.Maar uiteindelijk overwint de liefde alles
Ook de cast bestaat vrijwel geheel uit Clair regulars,de schattige blondine Annabella zat ook in LM,De nog schattiger brunette IIlery in SLTDP enz.
Overigens speelt het grootste gedeelte van de film niet tijdens 14-7,Clair lijkt deze feestdag te gebruiken als metafoor voor hoe liberté,égalité en fraternité niet mogelijk zijn in de burgerlijk-kapitalistische samenleving.
De overvloedige muzikale omlijsting bestaat uit volksdeuntjes die ook alweer zeer sterk lijken op die uit SLTDP