Three Came Home (1950)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Jean Negulesco
met Claudette Colbert, Patric Knowles en Florence Desmond

Autobiografisch verhaal van de Amerikaanse schrijfster Agnes Newton Keith. Ze is getrouwd met de Britse bewindsman Harry Keith en leeft in het verre Oosten. Tijdens WO II worden ze gevangen genomen door de Japanners. Gescheiden van haar man belandt ze met haar jonge zoontje in een krijgsgevangenkamp. Ondanks dat ze in een ware hel beland is, weigert ze de moed op te geven.

rick@themovies
Degelijke film met Colbert als gevange in een Jappenkamp in Borneo.

Gebaseerd op feiten, dus daar kan ik zeker respect voor opbrengen, maar het resulteert helaas niet in een heel boeiende film. Het is wat dat betreft toch net te veel een standaard 'hoe overleeft vrouw verschrikkelijke omstandigheden' verhaal.

Wel opvallend is dat de Japanse kampcommandant, gespeeld door Sessue Hayakawa, redelijk genuanceerd wordt neergezet. Het is niet, zoals in veel van dit soort films uit die tijd, zomaar een gewetenloze bruut. Ook zijn menselijke kanten worden getoond, zeker in de gesprekken die hij voert met Colbert.

Bart Simpson
Ik ben benieuwd naar deze film, binnenkort krijg ik deze binnen

Film over de ontberingen van een Amerikaanse vrouw in een Japans gevangenenkamp op Noord-Borneo. Op zich een dramatisch verhaal, maar de uitvoering laat nogal wat te wensen over. Wonderlijk dat het jarenlange verblijf in het kamp fysiek nauwelijks sporen heeft achtergelaten op Mrs. Keith en haar medegevangenen, die er bij de bevrijding nog net zo monter uitzien als bij de internering. Toch een beetje slordig.