La Noche del Terror Ciego (1972)

Alternatieve titels: Tombs of the Blind Dead | Night of the Blind Dead

Spanje / Portugal
Horror

geregisseerd door Amando de Ossorio
met Lone Fleming, César Burner en Elena Arpón

Spaanse tempeliers martelen en vermoorden in de dertiende eeuw een grote groep onschuldige burgers, waarna een volksopstand plaatsvindt. Het woedende volk hangt de tempeliers op, waarna raven hen de ogen uitpikken. Sindsdien bestaat de legende dat de Blinde Tempeliers 's nachts uit hun graven kruipen, ronddolen en slechts afgaande op hun gehoor op zoek gaan naar nieuwe slachtoffers...

Reinbo
Lange Spaanse versie op Laserdisc gezien. Aardig, maar helaas niet meer dan dat. Sfeer en set uP zijn prima, maar film schiet toch wat te kort op intensiteit en gore. Tempeliers zien er goed uit, maar het mist de vibe die de zombifilms van 10 jaar later wel nog steeds overeind houden.

avatar van GrobbekuikenXL
Deze is fraai om naar te kijken. Heb ook de box van blue underground besteld dus ben benieuwd naar die andere drie films. Deze wel eens opgenomen van Duitse tv maar inderdaad ontzettend ingekort.

avatar van Brix
De belangrijkste filmlocatie in deze productie is het tot ruïnes vervallen dorp.
Die locatie is meer dan uitstekend en bepalend voor de sfeer v an de film.

Het uiterlijk van de on-dode tempeliers is een van de andere sterke punten, net als de slow motion opnames van de tempeliers te paard.

Daarmee heb ik alles dat mij aansprak in deze film wel opgesomd, of nee, de lugubere muziek die de openings credits en de scenes met de tempeliers begeleide is ook zeer goed gekozen.

De overige deuntjes die als filmmuziek dienst doen zijn erg lullig.

Acteerwerk is matig tot slecht.
Vooral wanneer actrices in benarde situaties terecht komen lijkt het alsof de regisseur even iets is gaan drinken, of afwezig was vanwege een sanitaire stop o.i.d.

Bijzonder irritant vind ik het dat slachtoffers vaker vrijwel geen poging doen om te ontsnappen of zich te verweren.
Ze staan maar een beetje af te wachten totdat ze te grazen genomen worden.

Met een betere regie en meer pit had dit een klassieker kunnen zijn.

Ik zou er wel graag een goede re-make van willen zien, maar dan wel met dezelfde ruïnes als locatie.

avatar van RuudC
Je kan je afvragen waarom een meisje in de middle of nowhere van een trein springt, om vervolgens buiten het zicht van het spoor een oud, vervallen klooster te verkennen en daar zelfs te overnachten, maar het blijkt de aanzet te zijn tot een bijzonder goede horrorfilm. Om de personages hoef je het niet te doen. Die zijn gewoon kanonnenvoer. Nee, het gaat om het moment dat in de verlaten nederzetting de klokken twaalf uur slaan en de blinde doden uit hun graven kruipen. In feite is de film niet meer dan een danse macabre, waarin de doden het niet goed voorhebben met bezoekers. De film profiteert optimaal van het grauwe beeldkwaliteit, want die nachtelijke scenes zijn werkelijk waar fantastisch! Die scenes behoren vanwege de schitterende locaties en kostuums tot de spookhuismomenten die ik gezien heb. Ook het einde mag er zeker wezen!

Overigens heb ik de korte versie gezien die er na 76 minuten al mee ophield, waarbij ik niet het gevoel heb zaken gemist te hebben. Ik mag toch hopen dat de nachtelijke scenes hier allemaal in zitten. Prachtige horror van Spaanse bodem!

avatar van EW101
Zeer sfeervolle film. De zombies zien er echt vet uit en zorgen voor mooie scènes. (Bv. Als ze op de paarden zitten). Achtergrondmuziek is wel lachwekkend, maar zorgt wel voor de sfeer. Helaas een teleurstelling vanwege acteerwerk en gebrek aan gore.Gelukkig maken de zombies veel goed.

avatar van perceived
Deze redelijk obscure film cq reeks stond reeds lange tijd op mijn must-see-lijstje. Had er tot dusver nooit zo'n zin in. Afgelopen weekend heb ik me er toch maar eens aan gewaagd...

Veel beter dus dan verwacht. Het eerste en laatste deel zijn het sterkst, waarvan de eerste film me het best beviel en ik deze zelfs regelrecht tot (persoonlijke) classic heb bestempeld.

Meest sfeervolle deel, met optimaal gebruik van de hoofdlocatie. Fijne soundtrack, met spannende en bijzondere semi-electronische score voor zijn tijd. Fraaie zombies ook. 1972..!

De drie andere delen zijn helaas meer van hetzelfde in een andere setting, waarvan het vierde, tevens laatste, deel het beste uitpakt. 7.5/10*

avatar van joolstein
Regisseur Amando de Ossorio groeide op in La Coruna en daar deden vreemde verhalen over tempeliers en duivelse druïden de ronde. Dit fungeerde dankbaar als inspiratiebron voor deze film en nog drie andere films. Deze film bezit in ieder geval potentie, is origineel en zelfs soms nagelbijtend spannend. In de film laat Ossorio in rottende monnikspij uitgeruste Blinde Doden herrijzen uit hun graven elke nacht op zoek naar vers vlees en bloed. Deze doden lijken op een kruising tussen een vampier en een zombie. En door het achtergrondverhaal zijn de Tempeliers een stuk interessanter, dan menig andere zombie/ vampier. Nu zijn er twee verschillende versies waarbij de Engelse veel van de meest schokkende en meest leuke beelden mist. De eerste, zeer knap in elkaar gestoken scènes, zijn soms verplaats (aan het begin of tijdens de uitleg van de professor) en ook de lesbische vrijscène ergens aan het begin en de verkrachtingsscène meer naar het einde toe zijn er uitgesneden. Niet dat ze nu heel veel meer toevoegen maar ze laten de film wel beter doorlopen. Nu is de nudity voor een Europeese productie nog redelijk soft te noemen. En blijft het natuurlijk wel een B-film met alle (on)logica van dien en genoeg scenes die niet kloppen. Nee, voor een goed verhaal is de kijker aan het verkeerde adres. Maar met prachtige, enge vormgegeven Tempeliers en de dreigende, angstige sfeer (vaak ondersteund door een prima soundtrack) is de film in zijn geheel uitermate effectief. Samen met de handvol goede horrorscènes, de redelijke special effects, een handvol ontblote borsten en de de ondoden is het meer dan de moeite waard.

avatar van Boeikens
Het verhaal is 3X niets en de personnages doen er eigenlijk ook niet toe, wat hier telt is de sfeerschepping rond de mythische tempeliers die als blinde zombies telkens weer uit hun graven komen om nieuw slachtoffers te maken. En deze sfeerschepping is wel top, vooral de setting, prachtige shots en die doordringende eunuchen muziek doen hier hun werk.
Wel letten op een uncut versie of de weinige bloody scenes liggen eruit

avatar van knusse stoel
Al kijkend naar de vorige waarderingen van de kijker(s) waren we al gecharmeerd van de hoge score's die men gemiddeld gaf. De film is trouwens ook aantrekkelijk om naar te kijken en als je de leeftijd die hij inmiddels heeft (46 jaar) meeneemt, dan vinden wij dit een leuk pareltje in zijn soort. Ook de continue dreiging die in beeld en muziek zit, zorgt ervoor dat je onder de indruk komt van de griezelige omgeving waarin dit verhaal zich afspeelt. Reden genoeg om de vervolgen hiervan te gaan kijken.
Een ruime 7,5!

avatar van cantforgetyou
Voor zo'n oude film best aardig gemaakt. Maar het is allemaal niet sterk. Leuk om eens als tussendoortje te kijken. Verwacht geen bloederige scenes en gore. Ik snap nu waar de Efteling hun spookhuis heeft op gebaseerd. Ze hebben vast naar deze film gekeken. De nonnen, de graven en doodskisten die opengaan met lijken erin, de bewegende kruizen, de rook die er hangt. Zelfs het nonnengezang zit ook in het spookhuis van de Efteling en in deze film. Grappig.

avatar van baspls
Een jonge vrouw ontmoet tijdens een treinreis een oude vriendin van school. Ze kan het echter niet aan zien dat haar mannelijke gezel al meteen een oogje op haar heeft en springt van de trein. Ze komt aan bij een verlaten middeleeuws dorp. Vroeger werd dit dorp geregeerd door ge-excommuniceerde tempeliers met occulte nijgingen. In de hoop op het eeuwige leven offerde ze maagden aan de duivel. Uiteindelijk zijn ze allemaal berecht en hebben de raven hun ogen uitgepikt. Nu dwalen ze iedere nacht rond door de ruïnes, de blinden doden.

Regisseur Amando de Ossorio combineerde de legendes die hij als kind had gehoord met de filmtechnieken die hij in George A. Romero's Night of the Living Dead had gezien. De film betekende een opleving voor de Spaanse Horror en er volgde velen vervolgen, waaronder ook veel onofficieel.

Tombs of the Blind Dead is een vrij sfeervolle Spaanse Horror-film. Het concept vond ik op zich best sterk, alleen was het wel vrij goedkoop uitgewerkt. Sommige scènes waren bijna komisch in hun naïviteit. Skeletten die hun grafstenen weg kunnen schuiven, niet kunnen zien, maar wel kunnen horen. De film bevat wat aardige gore en ook wat bloot. Het is alleen net wat te langdradig om heel erg vermakelijk te kunnen zijn.