The Hasty Heart (1949)

geregisseerd door Vincent Sherman
met Ronald Reagan, Patricia Neal en Richard Todd

Zes gewonde soldaten wachten op hun vertrek naar huis. Eén ervan is korporaal MacLachlan (bijgenaamd Lachie), een koppige Schot die zich afzijdig houdt van zijn mede-patiënten. De dokter en hoofdverpleegster vragen de andere patiënten om geduldig en vriendelijk tegenover Lachie te zijn, omdat hij een terminale ziekte heeft. Lachie weigert echter elk aanbod van vriendschap totdat hij op zijn 21e verjaardag een complete Schotse outfit van hen cadeau krijgt. Dan krijgt hij eindelijk te horen dat hij dood gaat en slaat zijn vriendschap om in bitterheid omdat hij denkt dat de anderen alleen door medelijden met hem gedreven werden.