I See a Dark Stranger (1946)

Alternatieve titel: The Adventuress

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Frank Launder
met Deborah Kerr, Trevor Howard en Raymond Huntley

De Tweede Wereldoorlog, 1944. Een Iers meisje heeft zo'n hekel aan de Engelsen dat ze een makkelijke prooi is voor een Duitse spion (onder het mom van het dienen van de Ierse zaak) die haar wil rekruteren. Ze gaat in een bar werken die gelegen is naast een Britse militaire gevangenis. Een Britse officier van de geheime dienst spoort haar op, maar ze worden verliefd. Dan krijgt ze een cruciaal geheim in handen. Zowel de politie als een onbekende Duitse geheim agent zetten de jacht op haar in.

avatar van Dogie_Hogan
Dit is de poster van de aka!

avatar van Biosguru
Rare mix van romantische comedy, nazi spy ring en coming of age. Erg mooie hoofdrol van Deborah Kerr. Ik denk dat de film het best is te omschrijven als koddig. Soundtrack is op momenten wel erg goed en effectief.

Een onderhoudende, mooi geschoten, luchtige, Britse Hitchcock- en komedie-achtige spionagethriller, met een dosis humor, over een naïeve, gepassioneerde Ierse nationaliste, die een hekel aan de Britten had. Er werd uitstekend geacteerd, maar de romance vond ik minder overtuigend.

avatar van mrklm
De scène waarin Bridie Quilty [Deborah Kerr] contact moet achterhalen wie van de passagiers in een treincoupé haar geheime contact is, verraadt dat de scenaristen Frank Lauder en Sidney Gilliat ook verantwoordelijk waren voor de Hitchcock-klassieker The Lady Vanishes. Trevor Howard is de oerdegelijke Britse man die Bridie probeert te weerhouden van stommiteiten en naast een aantal sterke actiescènes is er ook voldoende humor om je tot het einde te blijven boeien. Scherp geschreven en vrij goed geregisseerd, maar Howard is iets te stijf om te overtuigen als actieheld.

Lange tijd een behoorlijk ernstige spionagethriller - met vele Hitchcock-alike scènes - tot de toon naar het einde toe de luchtiger kant opgaat wat de film m.i. in niveau niet opkrikt.
Vooraf was het weliswaar ook al niet ontdaan van charme en een zekere naïeviteit met het bovenal Iersgezind meisje dat ongewild in het spionage-intrige terechtkomt al vond ik dat toen al het toeval in het verhaal een te grote rol speelde.
Maar goed, al bij al genietbaar, met een Deborah Kerr, in haar eerste filmjaren (een oudere film met haar zag ik niet) en reeds vertrouwd met het filmwerk en opvallend om haar zuivere uitspraak (Haar "Mr Allison, mr Allison" uit "Heaven knows..." klinkt me nog in de oren")