Babai (2015)

Duitsland / Kosovo / Macedonië / Frankrijk

geregisseerd door Visar Morina
met Val Maloku, Astrit Kabashi en Adriana Matoshi

Kosovo in de jaren negentig. Nori is een tienjarige jongen die op jonge leeftijd zijn moeder heeft verloren. Als Nori een ongeluk krijgt en in het ziekenhuis ligt, laat zijn vader Gezim hem in de steek en gaat naar Duitsland. Zodra hij hier achter komt onderneemt Nori de gevaarlijke reis richting Duitsland, in zijn eentje zijn vader achterna.

Babai, matige film die me ergens wel aanspreekt. De casting van een zeer koppig kind is behoorlijk sterk, waardoor ik me al ergerde aan zijn allures. Sterk dus. Het script vond ik ondermaats, voornamelijk door het onafgewerkte verhaal, waarbij ik zelfs niet wens te beweren dat het een open einde was. Wat mij betreft geen aanrader dus.

Ik zag deze film gisteren op het filmfestival in Gent.

De kleine Val Maloku ( Nori ) heeft met zijn debuutrol in Babai wel meteen een rolletje weten te strikken in The Zookeepers wife met Chastain, Brühl en onze eigen Johan Heldenbergh in een hoofdrol.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dat dat joch een nieuwe rol heeft is wel terecht, want Maloku droeg de film en was een pak beter dan de acteur die zijn vader speelde (al was zijn rol ook veel minder uitgewerkt). Hij moet aardig wat emoties neerzetten in zonder het al te dramatisch aan te zetten, daar is het de film niet naar. En dat doet hij goed.

Een niet bijster origineel, maar zeker geen slecht vluchtelingendrama. Vooral het stuk in Duitsland geeft wel een kafkaesk desolaat gevoel. Er wordt wat te opzichtig verwezen naar Ladri di Biciclette, dat wel. Ander probleem zit hem in het script dat echt een paar toevalligheidjes te veel kent en dat botst nogal flink met de realistische pretenties van de film. De awards die dit in Duitsland en Polen won zijn schromelijk overdreven. Ik denk dat de actualiteit wellicht daar wat mee geholpen heeft.