• 8.255.608 stemmen

The Importance of Being Earnest (1952)

Komedie / Drama | 95 minuten

Genre: Komedie / Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Anthony Asquith

Met onder meer: Michael Redgrave, Richard Wattis en Michael Attenborough

Plot The Importance of Being Earnest

"They don't come any wilder than Oscar Wilde's classic comedy of manners, morals and morality!"

Verfilming van het beroemde toneelstuk van Oscar Wilde. Jack Worthing leeft op het platteland samen met Cecily Cardew, van wie hij de voogd is. In de stad staat hij echter bekend als Earnest en is verliefd op Gwendolyn Fairfax. Miss Fairfax's neef is Algernon Moncrieff, die ook de naam Earnest gebruikt en naar het platteland gaat, waar hij verliefd wordt op Cecily.

imageimage

avatar van anarki

anarki

ben een heel jaar in de les engels met het script van deze film verveeld geweest, heb alle, maar dan echt ALLE grapjes en woordspelingen ontleed en heb dan eindelijk de films (ook die van 2002) gezien. vond em best wel geslaagd, vooral lady bracknell was fantastisch (a hand-baaag? ). oscar wilde is een degelijk playwright. vond deze film net iets beter dan die van 2002.

avatar van otherfool

otherfool

Hiervan moet ik de geflopte remake toch nog eens opsnuffelen, want dit is werkelijk een briljante film. Volgens mij de film met de meeste oneliners aller tijden, intelligent en oh zo grappig. 4*.

avatar van Co Jackso

Co Jackso

• 21924 berichten

Ik heb mij behoorlijk verveeld bij deze film. Vooraf had ik toch wel verwachtingen van deze film, maar waar die verwachtingen op gebaseerd waren weet ik eigenlijk nog steeds niet.

Filmisch stelt de film werkelijk niets voor. Het is echt een toneelstuk op film. Het verhaal kon mij ook niet boeien. Aristocratie, persoonsverwisselingen zijn niet echt mijn ding. Eigenlijk bevielen stukjes dialoog mij het meeste, maar als film was het echt een tegenvaller.

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

vanmiddag te zien op BBC2

avatar van badfans69

badfans69

• 2020 berichten

Een criterion plaatje als poster, dat is niet goed

alternatieve poster link

2de alternatieve poster link

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

@ badfans69: Poster - MovieMeterWiki - wiki.moviemeter.nl. De eerste lijkt me geen filmposter en de tweede heeft helaas de verkeerde verhoudingen om op MM bruikbaar te zijn.

avatar van Darbie

Darbie

Lady Bracknell : ' Rookt U ? '

Mr. Worthing : ' Ik moet toegeven dat ik rook.'

Lady Bracknell : ' Ik ben blij dat te horen, het is altijd goed als een man een bezigheid heeft. '

avatar van Movsin

Movsin

Sprankelende, spirituele en literair hoogstaande komedie naar het stuk van 0scar Wilde. Het is een aaneenschakeling van grappige dialogen, woordspelingen, oneliners en verrassende situaties.

Het gesproken woord domineert en een stel schitterende acteurs zorgt er voor dat het een waar genot wordt het uiterst grappig en spitsvondig intrige te volgen.

avatar van Don Homer

Don Homer

De ernst van Ernst. Saai toneelstuk met deftig uitgesproken oneliners die soms wel grappig zijn. Einde is grappig doch voorspelbaar.