• 8.297.419 stemmen

Viy (2014)

Mystery / Avontuur | 127 minuten

Genre: Mystery / Avontuur

Alternatieve titels: Viy. Vozvrashchenie / Viy. The Return / Viy 3D / Forbidden Kingdom / Вий. Возвращение

Oorsprong: Rusland / Oekraïne / Tsjechië / Duitsland / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Oleg Stepchenko

Met onder meer: Jason Flemyng, Andrey Smolyakov en Aleksey Chadov

Oorspronkelijke taal: Russisch

Plot Viy

"The truth is in you"

In het begin van de 18e eeuw onderneemt cartograaf Jonathan Green een wetenschappelijke reis vanuit Europa naar het oosten. Nadat hij Transsylvanië en de Karpaten heeft doorkruist, komt hij aan in een klein verborgen dorpje. De bewoners zien er echter niet uit als gewone mensen en hebben een gracht om hun dorp gegraven om zich zo te beschermen tegen het kwaad van buiten. Ze hebben echter niet door dat kwade krachten zich al in het dorp hebben genesteld.

imageimageimageimage

avatar van Vascago

Vascago

Lijkt me wel wat.

Querelle

Klassiek griezelverhaal van Nikolaj Gogol.

Al eerder verfilmd in Rusland en Servië.

avatar van supermovieman

supermovieman

Is dit nou een remake, of gaan ze het verhaal helemaal veranderen?

avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

Waar zou het een remake van moeten zijn?

avatar van sacha77

sacha77

In Film > Nieuws > 'Viy' remake russische horror:

Er komt een remake van Viy. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze film niet ken maar toen ik de trailer voor de remake zag ben ik toch zeer benieuwd geworden.

Engelse trailer van de remake

Ik kan hier zeer weinig van vinden... Iemand enig edee waneer deze in NL gereleased zal worden???

avatar van Glacius

Glacius

Interessant project. Hoop wel dat ze de CGI een beetje zullen beperken.

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

avatar van 606

Poster is erg gaaf, en plot klinkt ook cool

avatar van Justice4All

Justice4All

Mooie film, sprookjesachtig. Van begin tot eind heb ik me niet verveeld.

Querelle

Het originele verhaal, wordt volledig in flashback verteld, en daar wordt een verhaal om heen verteld, dat helaas aan het eind wat afbreuk doet aan de strekking ervan.

Verder veel Oekraïense drukte met overdadige CGI effecten. De acteurs inclusief de twee Britten, die zich hier prima thuis voelen, leven zich lekker uit.

Beetje vergelijkbaar met Sleepy Hollow en the Brothers Grimm maar dan nog chaotischer.

avatar van woeler82

woeler82

Vandaag de film gezien, een slechte film, special effects waren slecht, de film springt van de hak op de tak waardoor je echte verhaal niet ziet.

De acteurs speelde slecht, heb de film op 3/4 afgezet.

Ik gooi de film in de prullenbak, ronduit slecht

avatar van joolstein

joolstein

Zeer aardige steam- punkachtige Dark Fantasy film. Die door een fors budget er voor kiest om zich ook te richten op een Engelstalig publiek. Dat forse budget zit vooral in de CGI, en die is dan ook zeer degelijk. Daarnaast speelt de Engelse Jason Flemyng de rol van cartograaf Jonathan Green en zien we ook Charles Dance (G.O.T.) als de vader van de geliefde van Green. Vooral Flemyng stal de show. Een ander fijn aspect waren de technologische snufjes die Green tot zijn beschikking had. Maar ook de verdere aankleding was zeer mooi, prachtig middeleeuws aandoend dorpje dat grensde aan een moeras. Dit droeg goed bij aan de sfeer. Het verhaal is een bewerking van Nikolai Gogols Viy uit 1835. Dit verhaal is al meerdere keren gebruikt voor een horrorfilm, waarvan Black Sunday van Mario Bava wel de bekendste moet zijn. Toch had dit script ook zo zijn mankementen en is verre van goed uitgewerkt. Vooral de manier van vertellen was chaotisch, de ene keer krijgen we het verhaal vanuit de duiven-correspondenties met Greens geliefde, terwijl er een andere keer iemand het vertelt, of dat het juist weer helemaal ontbreekt. Dit stoorde mij enorm. Nu is dat misschien mede doordat de film uit kwam in 2014 maar al gemaakt is in 2006, echter is in 2009 besloten om het over te doen in 3D. Dit was pas klaar in 2012, met een productietijd van ruim 8 jaar heeft dit de film niet echt goed gedaan, dit is dan ook goed terug te zien in de editing en de verhaallijnen. Door de gadgets en de sfeervolle setting hou ik het iets hoger maar vooral de chaotische vertelling en de irritante afwisseling van Engelstalig en Russisch, maken dat deze film niet heel erg goed is.

avatar van Noodless

Noodless

Vooral in het begin erg chaotisch gebracht, maar verder een degelijke avontuurlijke film waarin de hoofdrolspeler een mysterie moet ontrafelen. Dit gaat gepaard met heel wat drukte van personages en CGI efecten die er toch vaak goed uitzagen. De settings vormen de belangrijkste troef van deze film. Allemaal mooi gebracht op een sfeervolle manier. 6,5/10