Twins (1988)

geregisseerd door Ivan Reitman
met Arnold Schwarzenegger, Danny DeVito en Kelly Preston

Als Julius (Arnold Schwarzenegger) hoort dat hij een tweelingbroer heeft, neemt hij het eerste vliegtuig naar Californië. Daar ontmoet hij Vincent (Danny DeVito), zijn tweelingbroer. De twee zijn totaal verschillend: Julius is de goedheid zelve, terwijl Vincent steelt en continu op de vlucht is voor de maffia. Samen besluiten ze op zoek te gaan naar de waarheid achter hun verleden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Schwarzenegger en DeVito als komisch duo werkt blijkbaar wel. Het resultaat is geen echte topfilm, maar wel een onderhouden komedie.De film heeft z'n leuke momenten en kan je als kijker voldoende entertainen. Maar meer is het ook niet, al hoeft dat soms niet.

avatar van dave
Het enige dat nog ietwat memorabel is aan deze mislukte komedie is de ontzettend fout acterende Schwarzenegger, want elke bedoelde grap is van een erbarmelijk niveau. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het belachelijke verhaaltje, waar zowel de schouders als het hoofdje van gaat hangen. Gelukkig komt de wansmakelijke grijns op Arnie's gezicht nog enigszins lachwekkend over, en zet DeVito een tamelijk vlot en ongekunsteld personage neer.

2,00 (2,25)

Dit is toch zeker één van de slechtste films van Arnold Schwarzenegger. Het verhaal was zeer flauw en sloeg ook nergens op en te lachen viel er bitter weinig. Arnold Schwarzenegger hoort gewoon niet thuis in een komedie want hij heeft daar de humor niet voor en zeker niet bijna twee uur lang. Danny DeVito red de film nog enigszins maar een echte fan van hem zal ik nooit worden. Snel vergeten deze film.

avatar van Vinokourov
Lollig duo hoor, zo'n stijve Schwarzenegger en flapdrollerige DeVito. Twins vertelt het cliche-verhaal van twee broers die tot elkaar komen tijdens een roadtrip, dit keer verpakt met een poging tot humor. Echt platliggen daarvan deed ik niet, hooguit een glimlachje her en der. Zo'n Schwarzenegger komt natuurlijk beter tot zijn recht in bad-ass actiefilms.

avatar van Ajax&Litmanen1
Arnold Schwarzenegger spreekt over Twins-sequel Triplets - FilmTotaal filmnieuws

Zou toch wel lachen zijn, Twins is een vrij onderschatte film.

avatar van Spetie
Aardige komedie met een leuk verzonnen idee.

De humor is hier duidelijk. Arnold Schwarzenegger en Danny de Vito. 2 personen die qua uiterlijk eigenlijk niet meer van elkaar kunnen verschillen blijken een tweeling te zijn. Het contrast kan niet groter zijn, en dat is eigenlijk best wel grappig. Beiden heren hebben trouwens ook een prima wisselwerking met elkaar en mede daardoor werkt Twins, want inhoudelijk is het verder nogal aan de magere kant.

Vooral Schwarzenegger laat hier zien toch wel over komisch talent te beschikken, al vind ik hem in enkele andere komedies met hem duidelijk minder. De manier waarop hij wereldvreemd is en soms heerlijk naïef kan zijn is best leuk. Verder moet ik wel zeggen dat het verloop nogal voorspelbaar is en het allemaal wel erg happy en blij wordt richting het einde. Daardoor mist Twins duidelijk scherpte en dat is ook wel te merken op sommige momenten.

Toch is dit ook wel een charmant filmpje en daarnaast heb ik er wel een klein beetje een zwak voor. Ik ben stiekem ook best benieuwd wat ze van het vervolg gaan maken, al verwacht ik er niet direct al teveel van.

avatar van kalehein
Hiep hiep, vanavond op rtl7!!

Het duo Schwarzenegger/DeVito is de film en houdt die goed staande. Ondanks het grote contrast tussen de twee spelen ze nog best aardig een tweeling. Voor de rest heb ik me prima vermaakt, dus 3*.

Aardige film over een totaal verschillende tweeling die elkaar voor het eerst zien. Het grootste gedeelte van de humor zit hem uiteraard in de uitstekende casting van Arnold Schwarzenegger en Danny DeVito als de tweeling. Ook het hele fish-out-of-water levert de nodige grappen op. Het eerste gedeelte is dan ook zeker het leukst, als eenmaal de twee plotjes zijn intrede doen zakt het soms wat in en wordt de film ook wat te braaf.

avatar van Metalfist
The pavement was his enemy

Twins moet zo één van die films zijn die ik vroeger vrij veel heb gehuurd in de videotheek. Van de echte actiefilms met Schwarzenegger moest ik indertijd niet al te veel hebben maar dit, Kindergarten Cop en Junior waren toch wel de toppers voor mij. Maar toen er niet meer zo veel naar de videotheek werd gegaan om verscheidene redenen (degene in de buurt sloten én de resterende werden vrij duur), kwam Twins dan ook wat in de vergetelheid terecht. Gisteren in de Kringloopwinkel puur toevallig op de film gestoten en natuurlijk meteen meegepakt.

En het is leuk om te zien dat Twins na al die jaren nog niets van zijn kracht is verloren Het concept is simpel maar geniaal en de film draait dan ook vooral om de lotgevallen van de twee broers. De ene is Mr. Perfect maar is wereldvreemd en de andere is een autodief die er fysisch niet zo indrukwekkend uitziet. Het zorgt in ieder geval voor een handvol erg leuke momenten (wanneer Schwarzenegger bijna beroofd wordt en hij zo onschuldig als een nest pasgeboren hondjes probeert om de overvaller nog te helpen!) waardoor het eerste deel van de film erg vermakelijk is. Natuurlijk is heel het verhaal compleet van de pot gerukt maar dat bedek je met de mantel der liefde als je ziet wat het resultaat is. Wanneer de film de meer serieuze kant opgaat met het gezoek naar hun moeder, zakt Twins qua humor een beetje in maar vanwege het geweldige samenspel van Schwarzie en De Vito blijft het allemaal wel leuk. Al blijft het wel jammer dat de film nog zo overdreven happy moet eindigen met de tweeling die dan ook nog eens elk een tweeling krijgen. Beetje onnodig als je het mij vraagt.

Het had niet veel gescheeld of Twins had helemaal niet met ons olijke duo geweest. Dat komt omdat Schwarzie en De Vito de keuze kregen tussen deze Twins en Suburban Commando. Mochten ze voor de 2e film gekozen hebben, dan waren de hoofdrollen uit die film (Hulk Hogan en Christopher Lloyd) naar hier verhuist. Of Hogan en Lloyd een geslaagd komisch duo is, ik weet het niet maar ik ben toch blij dat het op deze manier is uitgedraaid want de casting van Schwarzenegger en De Vito als tweelingen is goud waard. De twee hebben een heerlijke chemie en tillen de film eigenhandig naar een hoger niveau. De tweeling wordt bijgestaan door een andere tweeling (of waren het eigenlijk gewoon maar zussen?) in de vorm van Kelly Preston en Chloe Webb en die zijn in ieder geval een leuke aanvulling. Zeker Preston heeft nog wel een paar leuke scènes met Schwarzenegger. Verbazingwekkend trouwens hoe hard Hugh O'Brian op Schwarzenegger lijkt in de scène waar vader en zoon elkaar voor het eerst terugzien.

Ik had wat schrik om Twins aan een herziening te onderwerpen maar het resultaat mag er nog altijd wezen. De film wordt in zijn geheel gedragen door een hilarische Schwarzenegger die hiermee bewijst dat hij komisch talent bezit en een uitmuntende De Vito die een heerlijk duo vormt met de Oostenrijkse eik. Junior heb ik hier ook nog liggen, binnenkort maar eens opzetten.

Dick2008
Ik dacht na Junior (1994)..... maar dit is echt geen beste film. Een oudje inmiddels, Schwarzenegger doet het nog redelijk maar zoals gewoonlijk kon ik me nu toch weer irriteren aan DeVito,.....o,o,o wat is me dat toch vaak een vervelende kerel.
Moet voor komedie doorgaan, maar vaak toch eerder drama, met sentimentele momenten ertussen. Een beetje misdaad ook nog wel. Combinatie DeVito en Schwarzenegger is helemaal niet goed, maar dat kan de opzet zijn, gezien het verhaal. De vrouwelijke tegenspelers zijn ook niet helemaal geslaagd. De vriendin van DeVito zou toch beter passen bij Schwarzenegger..... Laat maar gaan, vreemde film met spaarzaam grappige momenten. 1.0

avatar van Karl van H.
Leuke film, al is 'ie niet van zo'n hoog niveau als een Kindergarten Cop. Met name de rol van Schwarzenegger is leuk. Ik stel me stiekempjes ook voor dat 'ie daadwerkelijk zo was toen hij voor het eerst voet zette in Amerika, wat het een des te leukere kijkervaring maakt. Vergeetbaar maar desalniettemin erg vermakelijk.

avatar van Bacoboy
hoort gwn 3 sterren te zijn democratie klopt weer s niet

avatar van SSeagal
Naar mijn mening zwaar ondergewaardeerde film. De film is relaxed, grappig en zowaar op een aantal momenten droevig/aandoenlijk, zonder geforceerd over te komen. Arnold speelt daarnaast heel leuk (en best sterk) een van de grote wereld vervreemde goedzak. 3,5*