Mado (1976)

Frankrijk / Italië / West-Duitsland

geregisseerd door Claude Sautet
met Michel Piccoli, Jacques Dutronc en Romy Schneider

De ondernemer Simon Léotard (Michel Piccoli) gaat door de corruptie van zijn concurrent failliet, maar probeert hem met een koekje van eigen deeg terug te slaan en maakt zodoende onbedoeld slachtoffers in de lagere sectoren.

Een film van Claude Sautet, met Michel Piccoli en Romy Schneider en GEEN stemmen hier?!

Emmanuelle Béart zag deze film op 13-jarige leeftijd. Vanaf dat moment wilde ze actrice worden.

De film is in Frankrijk op dvd verschenen. Helaas zonder enige ondertiteling.

FisherKing
Ik heb hem heeeeeeel vroeger gezien toen ik de fabeltjeskrant nog een 5 gaf. Ik was wel erg gefascineerd, maar begreep er geen donder van

Dick2008
Zondag 20 april, Arte 21.35 - 23.55 (Herhaling maandag 0.30 -2.50)

Sautet ontgoochelt zelden of nooit, ook niet in deze "Mado", film, die zich doorheen het intrige van zakelijke rivaliteit, corruptie, wraak en wederwraak, vooral moet gezien worden als een psychologisch gevecht van het hoofdpersonage met zijn eigen gevoelens en bekwaamheid tegenover de personen die hem omringen.
Naar het einde toe ontwikkelen zich scènes die ogenschijnlijk niets met het intrige te maken hebben, maar die eerder als symboliek dienen voor het verder afglijden en vastgeraken als in de modder.
Beslist boeiend voor wie de relaties in het verhaal exact kan inschatten.
Piccoli is voortreffelijk, zoals altijd, Romy Schneider heeft maar een kleine rol, Jacques Dutronc doet eigenwijs als meestal, maar de pluim voor het acteren gaat m.i. zonder twijfel naar Charles Denner.