Shao Lin Mu Ren Xiang (1976)

Alternatieve titels: Shaolin Wooden Men | 36 Wooden Men | Shaolin Chamber of Death | 少林木人巷

Hongkong
Actie

geregisseerd door Chi-Hwa Chen
met Jackie Chan, Jang Lee Hwang en Kong Kim

Jackie is getuige van de dood van zijn vader door een martial arts meester met een onbekende techniek. Jackie zweert een Shaolin monnik te worden en zijn vader te wreken, maar ontdekt dat hij niet echt talent heeft. Hij raakt bevriend met verschillende Shaolin meesters, die hem ieder een eigen kung-fu stijl leren.

avatar van balosa
leuke film waarin Jackie een aantal verschillende kung-fu stijlen leert die hem later van pas komen, de gevechten zijn goed, maar verder niet bijzonder

avatar van YuLaw16
Deze film komt best nog leuk uit de kast. 3/5

neo (crew)
Lo Wei was hier producent. Deze zelfde persoon regisseerde enkele andere Chan films. Behaalde veel succes met het werken aan Bruce Lee films, en trachtte van Chan een even grote ster te maken. Dit was de tweede met Chan die hij produceerde, en het helaas niet al te best deed in de bioscopen. Het inwezen echte succes kwam twee jaar later voro Chan met Jui kuen (Drunken Master). Niet dat heen geen eerdere hits had.

Aangename film, die wel wat humor had mogen bevatten. Het gevecht met de houtenpoppen is zeer leuk. 3 sterren

film_kaza
Ik bekeek de fi.lm met slecht beeld en geluid. Dat was jammer.

Humor had deze niet echt, wel leuke vechtstijl maar de film heeft niet echt meer te bieden dn dat jammer genoeg. Jackie Chan is een pluspunt, maar het ligt eraan hoe zijn rol is. Hier praat hij niet echt en doet nogal dom op een niet komische manier.

3 sterren.

De zeer vroege films van Jackie vind ik eigenlijk zonder uitzondering klote. Zo ook deze deze. Maar goed, ik hou dan ook helemaal niet van die jaren zeventig gevechten. Veel te langzaam en niet creatief genoeg. Wel vind ik dat er altijd een prettig sfeertje in die films zit. Gek genoeg.

**/*****

avatar van niethie
Net zo standaard als bijna al de andere films uit jonge Jackie Chan collectie, al vond ik dit nog een van de aardigste mede omdat het sfeertje wel aardig was.

2,5 sterren

avatar van movie acteurs
Zeer goede film ondanks dat het beeld en geluid slecht is maar ik heb erger gezien. Goede film met een leuk gevecht tussen Jackie Chan en de houten poppen. 4,0.

avatar van jeroentjuhhhhh
Wou 'm gister gaan bekijken, echter was de kwaliteit zo bedroevend dat ik er niet lang voor nodig had om 'm er weer uit te gooien..

Dat zoiets op dvd verschijnt in deze brakke conditie, haast niet te bekijken met zulk geluid en het beeld vol met witte plekken.

avatar van movie acteurs
Je hebt zeker de NL jackie Chan Collection dvd. Die is inderdaad slecht. Maar vrijwel al die dvd's zijn lelijk en werd er niet veel aan het beeld en geluid besteed. Alleen deze is erger Ru Jing Cha (1974)

Ps. Ga je de film nu helemaal niet meer kijken?

avatar van jeroentjuhhhhh
Ik heb er slechts één uit die collectie op dit moment (een ruil), ben iig niet van plan die hele collectie box aan te schaffen nu.. wat jammer is want ik wil de collectie compleet hebben

Ik weet nog niet of ik 'm helemaal niet ga kijken, jij geeft 'm 4,0* en ben het tot nu toe altijd wel eens geweest met je cijfers voor JC flicks .

avatar van movie acteurs
Die 4,0 geef ik gewoon omdat ik nog steeds fan ben van Chan's carrière in Hongkong. Hij zat ook in slechte films (Rumble in Hong Kong, Fantasy Mission Force en Eagle Shaddow Fist). Maar deze vind ik persoonlijk een classic.

Ps. Er zijn trouwens op Youtube wat oude Chan films te vinden met misschien wat betere kwaliteit.

avatar van Metalfist
Misschien wel het beste wat ik tot nu van Chan zijn jaren '70 periode ben tegen gekomen

Met een hamsterwang aan de linkerkant stelde mijn kameraad voor om terug verder te gaan met onze Jackie Chan-athon en hoewel we hier en daar een film overslagen (we hebben niet alle films tot ons bezit) slaagden we er tot nu toe in om een mooie chronologische lijn te volgen in het oeuvre van Chan. Ondertussen zijn we aan halverwege de jaren '70 aangekomen en ik moet zeggen, het begint duidelijk te worden waaraan Chan zijn status verdient.

Het begint al met een vrij vermakelijke openingsscène. Gewoonweg Chan die minutenlang tegen vier verschillende personen vecht en daarbij verschillende vechtstijlen gebruikt. Dat is de reden waarom ik dit soort oude kung-fu werkjes eigenlijk wou zien want ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in de stijl van Slang en dergelijke. Als je het plot van Shaolin Chamber of Death vergelijkt met de voorgaande films dan valt het op dat hier eindelijk eens een degelijk verhaal achter zit. Het is natuurlijk voorspelbaar dat de Mute (ik denk niet dat hij echt een naam krijgt?) de verschillende vechtstijlen zal leren beheersen en het gevecht met Fuch Yu (wederom wat een gok want ik heb zonder ondertiteling gezien en Imdb is ook niet echt aan het helpen) zal aangaan en winnen. Stoort dat erg? Eigenlijk helemaal niet want het zorgt voor een vermakelijke film. De twist waaruit blijkt dat Chan eigenlijk effectief wel kan praten is ook nog leuk gevonden en zag ik persoonlijk niet aankomen. Er schijnt zelfs ook nog een Taiwanese versie te bestaan waar Mute de moordenaar van zijn vader vergeeft. Persoonlijk vind ik het originele einde waar Fuch Yu nog een laatste aanval doet en zichzelf per ongeluk vermoord beter.

Chan zijn rol heeft hier qua acteren niet veel om handen en het zorgt meteen voor één van zijn beste performances. Hij moet zijn mond helemaal niet open doen en moet gewoon vechten. Dat gaat hem erg goed af en de choreografie is leuk in beeld gebracht, zeker het titelgevecht met de wooden men is erg geslaagd te noemen. Alleen jammer trouwens dat de film in het eindgevecht opeens wat de mist ingaat met het monteren en dat de audio niet meer compleet synchroon loopt. Shaolin Chamber of Death bevatte bij mij trouwens wel een vreemde audiotrack. In het begin gewoon Mandarijns (het was in ieder geval geen Kantonees) met Engelse ondertiteling maar na zo'n 10 minuten verandert dat opeens in een Engelse dub. Nu moet ik wel zeggen dat dit in ieder geval al één van de betere dubs is die ik in Chan zijn werk ben tegen gekomen. De rest van de cast doet het op zich ook wel vrij goed. Imdb is blijkbaar waardeloos in het toevoegen van de correcte namen bij de cast (alsook een complete lijst van alle acteurs) maar degene die Fuch Yu, de misdadiger, speelt is erg sterk.

Eén van de vermakelijkste films die ik tot nu toe uit de Chan in Hongkong periode heb gezien. De gevechten zijn degelijk, het verhaal is interessant genoeg om de gehele speelduur te blijven boeien en Chan zelf blijft toch erg vermakelijk om naar te kijken. Op naar de rest!

Matig.

Oude Chan, die op zich wel het gebruikelijke Shaw Bros stramien volgt, maar qua uitwerking toch anders aandoet. Iets meer een voorzet op het 80s werk, in vergelijking met de Shaw Bros films was dit dus de toekomst.

Alleen ... in '76 zaten de Shaw Bros films technisch wel een stukje hoger en stonden dit type films nog in hun kinderschoenen. Matige cinematografie dus, pover acteerwerk en qua martial arts nog niet al te creatief, al laat Chan hier wel al wat zien.

Njah, leuk tussendoortje en als je het hele Shaw Bros gebeuren beu bent dan is dit een redelijk alternatief, maar in de stijl in deze film staat duidelijk nog in z'n kinderschoenen en als je nog niet veel martial arts gezien hebt kan je maar beter eerst wat 80s en 90s werk uit Hong Kong kijken.