Così Come Sei (1978)

Italië / Spanje
Drama / Romantiek

geregisseerd door Alberto Lattuada
met Marcello Mastroianni, Nastassja Kinski en Francisco Rabal

Giulio Marengo, een wat oudere, ongelukkig getrouwde architect uit Rome, begint een affaire met de veel jongere Florentijnse Francesca die op zoek is naar een vaderfiguur. Giulio's vrouw die iets vermoedt wil vechten voor haar huwelijk. Giulio's dochter moedigt een affaire juist aan. Dan ontdekt Giulio, dat zijn jonge geliefde misschien wel eens zijn eigen dochter uit een affaire van vele jaren terug zou kunnen zijn. Wat moet hij doen, het haar vertellen of niet? Langzaam wordt de idyllische romance ontrafeld.

avatar van Dogie_Hogan
Er is een Zuid-Koreaanse, regiovrije release van deze film, met Engelse subs, maar gecensureerd tot 90 minuten. Bij Ebay onder de Amerikaanse aka.
De Duitse DVD release is 100 minuten en met Duitse dub, getiteld Bleib Wie Du Bist
De Italiaanse DVD is 105 minuten; met 4% PAL speed-up klopt dat wel aardig, un-cut dus. Maar alleen Spaanse subs.

Enige clips staan onder de Italiaanse titel op Youtube.

avatar van Mac Hammer Fan
Zag hem bijna 40 jaar geleden in de bioscoop. Niet zo denderend. Mooie plaatjes en de muziek van Ennio Morricone is natuurlijk wel goed, maar het verhaal viel mij tegen.

avatar van Dogie_Hogan
Mac Hammer Fan schreef:
Plot lijkt veel op Nastassja's indrukwekkende debuut, bijna een jaar eerder (1977), in de Tatort aflevering van de regisseur van 'Das Boot': 'Reifezeugnis' aka 'For Your Love Only'.
Nog steeds hype ('cult') in de Duitstalige gebieden en grensstreek, en was zelfs in Turkse bios..
Daarin heeft ze als 16 jarige een liefdesaffaire met haar 15 oudere leraar (en vermoordt ze haar jaloerse vriend als verschil).
Hier moet ze 17 zijn met romance met man van 50. Lijkt een beetje op meeliften met succes van die Tatort episode (die nu ook op DVD verschenen is trouwens).

Wel knap, dat Nastassja op jonge leeftijd al met top acteurs mee kon komen. Maar goed, haar beide ouders waren ook acteurs, in combinatie met very good-looks....

Così come sei is en blijft een klassieker die ook nu nog heel goed 'kijkbaar' is. Al was het alleen al om Marcello Mastroianni en de jonge en bloedmooie Nastassja Kinski te zien schitteren. Voor haar was het eigenlijk de eerste grote filmrol na de Tatort-tv-film Reifezeugnis. En dan gelijk maar met de grootste Italiaanse acteur aller tijden tegenover zich. Ze houdt zich goed staande. Hij ook? Zou ik wel eens willen weten.
Het verhaaltje stelt eigenlijk niet zo heel veel voor. Architect van middelbare leeftijd met een slecht huwelijk valt voor een grillig schoolmeisje dat op zoek is naar een vaderfiguur als minnaar. Dat komt dan goed uit, zou je denken. Ware het niet dat ze wel eens zijn dochter kunnen zijn, en zo niet, dan is het toch nog een heel jong meisje en is hij bijna een oude vent. Marcello loopt dan ook heel de film door vakkundig te twijfelen. Maar tegen deze geboren verleidster is hij niet opgewassen. Het Lolitathema, we hebben het al veel vaker gezien.
Maar toch is het in deze film fascinerend te zien hoe deze twee ras acteurs, Kinsky is een natuurtalent, om elkaar heenlopen, elkaar aantrekken en elkaar afstoten, in de juiste banen geleid door een bekwame regie. Veel boodschap heeft de film verder niet. Zo komen we niet te weten of het meisje nu wel of niet zijn dochter is, maar de film is vooral ook een ode aan het lichaam van Natassja Kinsky waar we samen met Marcello veelvuldig in alle details van mogen genieten. Let vooral op op het moment waarop Kinsky aan Marcello vraagt in haar billen te bijten. Een erotischer moment is nauwelijk denkbaar. Of als ze een glas limonade aan Marcello geeft en vervolgens uitschatert dat het haar plas is. Zo cute.
Twee films van Kinsky waarin ze een verhouding heeft met een oudere man, zoals Dogie Hogan opmerkt, is misschien niet helemaal toeval. In haar persoonlijke leven liep La Kinsky ook een vaderfiguur te missen, want vader Klaus was er nooit en spoorde van geen meter.
Het slot in deze film is trouwens mooi. Gaat dat zien!