Tian Di Ying Xiong (2003)

Alternatieve titels: Warriors of Heaven and Earth | 天地英雄

China
Actie / Drama

geregisseerd door Ping He
met Wen Jiang, Xueqi Wang en Vicky Zhao

Tijdens China's Tang-dynastie reist een karavaan naar het Westen. Zij vervoeren een heilig bot van Boeddha. In de karavaan bevinden zich allerlei mensen van verschillend pluimage, elk met hun eigen motieven om de reis te ondernemen. Onder hen bevindt zich ook An, die van plan is het bot te stelen.

Ik vond dit een fijne film. Hij had soms een beetje de sfeer van films als Crouching Tiger, kwam aan de ene kant wat realistischer over (geen of weinig touwtjes) en aan de andere kant juist ook niet (magie).
Het verhaal vond ik goed uitgewerkt.
Ik heb er met plezier naar gekeken en vind het een aanrader.

avatar van pascal83
trailer:

Ziet er veelbelovend uit.

Een mooi mythisch verhaal wat inderdaad wat natuurlijker is weergegeven dan films als Crouching Tiger, Hero etc.. toch zijn de vecht scenes een lust voor het oog het verhaal zit goed in elkaar en er wordt goed geacteerd.
Voor de liefhebber zeker een must maar deze kon zelfs mijn vrouw nog op de stoel houden.
Ben het dus met Pedortroika eens voor mij ook een aanrader.

Goede film. Ik vond bij deze film veel gelijkenissen met Musa The Warrior opgaan, echter was deze film wat spiritueler van aard op sommige momenten.

Dat beeld van het paleis op het einde is dat het echte paleis? Want die is ook tezien op het einde van Hero.

avatar van Sjan
De film komt wat haperig en soms zelfs vervelend op gang: kort gemonteerde scenes die allemaal een beetje onsamenhangend van de hak op de tak springen. Na een klein halfuurtje, wanneer de twee krijgers elkaar ontmoeten, verandert de film in een waar spektakelstuk. De vechtscenes zijn een lust voor het oog en ook de prachtige landschappen dragen bij aan de prachtige beelden die elkaar in rap tempo afwisselen. Het eindgevecht bij de verloren stad is van hoog niveau en ziet er oogstrelend uit, zowel choreografisch als cinematografsch. Vooral wanneer het fort opgelicht wordt door het vuur is het beeld verbluffend mooi .
Het enige punt van kritiek is voor mij de bovennatuurlijke toon van de film. Het moment waarop de relieken van de boeddhisten ontbloot worden, doorbreekt qua stijl de film op een vreemde en soms ergerlijke manier. Nu weet ik dat de film ook draait om het spirituele aspect, maar soms werden de effecten iets te overdreven en ergerlijk doorgevoerd. . Het eerste halfuur en het bovengenoemde houden mij af van een zeer hoge score, maar 4 sterren krijgt de film zeker van me.

avatar van J.T.O
Min of meer hetzelfde mening als de mensen hierboven. Het begin is goed uitgewerkt. Dit is dan vooral te danken aan de mooie cinematografische beelden en zeer sterke soundtrack. Bovendien was de mix van "cultuur" wel sfeervol vormgegeven, waardoor er geen saaie stukjes in voorkwam.

Enige kritiek alleen is de kritiek die Sjan ook opnoemt, van mij konden ze weglaten, het paste niet zo in de sfeer, maar ondanks dat vind ik het toch wel een 4 waard

k, ik snapte van het einde geen drol heb je trouwens prima vermaakt hele film, maar heb het einde volledig gemist wat nou precies de clue was, mocht iemand het weten stuur maar een berichtje want snap er geen drol van lol

avatar van belchinees
Leuke film met enkele bekende gezichten, maar niets nieuws gezien.

avatar van Decec
Ik vond een goede China/Hong Kongse actiefilm...
Eindelijk, natuurlijk is mijn eigen smaak..
Prima vechten..
Leuk voor monnik..
Zeker aanrader..
Voor mij is goede acteerwerk en 4 sterren...

avatar van frankenstein
Bij Rtl 7 op het moment met de cursus hoe verziek ik een film met storing en reclameblokken van bijna 9 minuten.
Schandelijk van RTL

avatar van sofripa
Geweldige film . Let wel, het kostte ongeveer het eerste kwartier door de bomen een beetje het bos te zien. Zeker geen 'standaard' chinees werk (Hero, Flying daggers etc), minder gepolijst maar wel een geweldig verhaal. En met 'Meester An' als een hautaine arrogante en haaste ' westerse' ploert die onze helden achterna zit geeft dit de film een extra dimensie.

Aanrader, zeker als je van Chinese films houdt, en door de net iets andere toonzetting absoluut verfrissend. 4 sterren

avatar van RuudC
Ik ben het eens met mijn voorganger op een front. Dit is zeker geen typisch Chinese film. Alles is wel Chinees, maar het geheel komt over alsof het een Hollywoodproductie is. Misschien dat daarmee voor mij charmes, die aziatische films hebben, achterwege blijven. Kiichi Nakai speelt gewoon een goede rol en de actie is prima, maar bijvoorbeeld de woestijndecors passen er gewoon niet bij. Mede daarom kan het hele gedoe rondom de zijderoute me nauwelijks boeien. De wat vage verhaallijnen hebben niet kunnen voorkomen dat af en toe afdwaalde met mijn aandacht. Een krappe voldoende.

Doorsnee.

Rond dezelfde tijd kwamen er veel soortgelijke (en veel betere) films lang in China. Nochthans verwacht je toch wel wat van een film met Wen Jiang en Zhao Wei in de hoofdrol. Ping He toch ook niet de minste, maar het resultaat is wat flauwtjes.

Ik heb normaal toch ook wel een zwak voor de Chinese woestijnfilms, maar vond de cinematografie in deze film een beetje tegenvallen. Ook de actiescenes, een ander sterktepunt van dit soort films, zijn eerder aan de saaie kant.

Het zijn eigenlijk de personages die deze film uiteindelijk moeten redden, laat dat nu net iets zijn wat ik minder belangrijk vind, zeker in dit soort epische historische actiespektakels. Ping He zal wel wat anders willen doen hebben dan z'n tijdsgenoten, maar het is maar een half geslaagd experiment. Zeker geen vervelende film, leuke aanvulling op de rest, maar behoort zeker niet bij de besten.

lezertje
Zeer chaotisch geheel met te veel gevechtscènes. Mooie plaatjes maken nog geen goede film. Zie bijvoorbeeld ‘Out of Africa’ (1985).