Dummy (2002)

Komedie / Drama

geregisseerd door Greg Pritikin
met Adrien Brody, Milla Jovovich en Vera Farmiga

Een sociaal gestoorde en zeer verlegen jongeman leeft te midden van van een excentrieke familie. Zijn gedachten kan hij slechts ventileren als buikspreker met behulp van zijn pop. Er ontwikkelt zich een vriendschap tussen de man en een zangeres die bij de familie komt leven.

avatar van wackyboy
Leuke film met Adrian Brody waarbij, a la Willard, weer een heel rariteitenkabinet met sprekende poppen, klezmer spelende rockchicks en perverse vaders wordt opengetrokken. Erg leuk als je een beetje van de independent film houdt. Het verplichte happy end had van mij niet echt gehoeven, maar echt storend is het ook niet echt.

IQ160
Grappig filmpje, Milla was wel weer leuk,
en het klezmer-motiefje sprak me wel aan,
maar verder niks bijzonders.
Brody's acteerkunsten worden niet echt
geexploiteerd, maar daar is dit ook niet
het type film voor.

op imdb.com staat een post van de regisseur waarin hij iedereen oproept om de us versie te kijken ipv de internationale versie, die zou volgens hem "total crap" zijn.
Ik heb net de film gezien, en ik denk dat ik de internationale heb gezien...

avatar van nirvana
Dit was nog eens aangenaam genieten van een film waarvan ik eigenlijk nog nooit gehoord had ! Had hem voor maar 2,99 euro gekocht bij mediamarkt. Ik raad hem iedereen aan. De hoofdprijs gaat voor mij naar Adrien Brody die in mijn ogen hier werkelijk top acteert.
4 sterren voor deze aangename verrasing.

Inderdaad, was is Adrien Brody een overtuigende top acteur!
De film zelf is op sommige momenten behoorlijk grappig, en op andere momenten leef je ook echt met Adrien mee.

avatar van otherfool
nirvana schreef:
Had hem voor maar 2,99 euro gekocht bij mediamarkt.

Staat nu op een 10 films voor 6 euro doos, bij V&D gehaald. Al met al niet echt een aanbeveling lijkt me...

Hoe dan ook, beetje merkwaardige film met halfleuke ideeën en diverse kleine subplotjes die allemaal net niet werken. Brody is wat stijfjes maar niet slecht, wat niet gezegd kan worden van Jovovich die een wanprestatie neerzet als vuilbekkende... tja... Oost-Europeaan?

Met 2* zit ik voor mezelf wat aan de hoge kant, maar een enkele goede grap doen me deze toch uitdelen.

3,5* verlaagd naar 3,0*

avatar van sn@ke
Erg fijne kleine romantische komedie met een innemende Brody in één van z'n betere rollen. Er zit aardig wat humor in , vooral de scenes met de vader en moeder zijn enorm geestig.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Film viel mij geen moment tegen..
Meer drama dan comedy.. maar wel erg goed geacteerd
3,5 sterren vermakelijk filmpje met een simpele maar goed uitgewerkte verhaal lijn.

illMattie
film wist me niet te raken

vond Brody en Jovovich ook overdreven acteren

avatar van Yehudit
Heel schattig filmpje, erg leuk. Had er van tevoren niets van verwacht, keek 'm een keer per ongeluk, maar heel aangenaam. Brody acteert naar mijn mening altijd goed, ik ben benieuwd hoeveel acteurs 'm na hadden gedaan als wereldvreemde buikspreker. Hoewel hij het natuurlijk ook van z'n uitstraling moet hebben, een actieheld is 'ie bijvoorbeeld niet.

Ik heb zitten twijfelen tussen 3 en 3,5 sterren, maar toch 3,5 omdat ik joods ben en het feest der herkenning toen Jovovich het jiddisje 'Mezinka' zong die halve ster waard is.

"Hekher besser, di rod, di rod mahkt gresser", jáhááá bring it !

Sympathiek indiefilmpje met een prachtige rol van Adrien Brody.
Een Todd Solondz-light film vol prettig gestoorde en minder 'prettig' gestoorde personages die allen het onvermogen om normaal te communiceren met elkaar delen.
De scènes met Brody en de buikspreekpop zijn erg leuk. Daarnaast kent de film een aantal knotsgekke scènes vol absurdisme.
De bijrollen zijn iets karikaturaler, maar toch vormt het een mooi geheel en is het serieus genoeg waardoor het toch nog wel ergens over gaat. Met name over volwassen worden te midden van een disfunctioneel gezin en dromen najagen.
Het is wel opmerkelijk dat de film enigzins gedateerd overkomt, in de zin van; oh ja zo werden indie films 12 jaar geleden wel meer gemaakt. Dat vind ik overigens niet echt een nadeel.

avatar van Norma
Beetje onevenwichtige film. De scènes met Brody en zijn pop zijn geslaagd. Ik had wat moeite met de overige personages, ik vond ze te karikaturaal. Ik kreeg de indruk dat het vooral grappig bedoeld was maar het werkte voor mij niet echt.
Hoe Brody zijn act oefent en door middel van de pop wat meer uit zijn schulp durft te kruipen is, hoewel apart, nog best serieus te nemen. Doordat hij de rol redelijk ingetogen neerzet wordt het geen idioterie en dat matcht niet lekker met de overdreven acties en drukdoenerij van de anderen. Het is misschien wel één van de redenen waarom hij er voor kiest om op een andere manier zijn stem te laten horen te midden van al het geschreeuw, maar wat meer subtiliteit had de film goed gedaan. Desondanks een kleine voldoende vanwege Brody’s aandoenlijke rol.