Genesi: La Creazione e il Diluvio (1994)

Alternatieve titels: The Bible - Genesis: The Creation and the Flood | De Schepping | De Bijbel: De Schepping

Italië / Duitsland

geregisseerd door Ermanno Olmi
met Omero Antonutti, Sabir Aziz en Paul Scofield

Een alles-overstemmende duisternis komt over de wereld. Plotseling valt een kinderstem te horen. Angstig, vragend. De eerste lichtflitsen beginnen mysterieuze vormen uit de duisternis te onttrekken. Hiertussen, de vorm van een erg oude man. Hij draagt de jongen op om de wonderen van de wereld te aanschouwen. En het is door de ogen van deze jongen dat wij getuige zijn van de creatie van de wereld. De natuur komt tot leven in het eerste ochtendlicht. Adam verschijnt en wordt snel gevolgd door Eva...

avatar van LuukRamaker
Dit is hoe dit soort Bijbelpassages verfilmd moeten worden. Ondersteund door prachtig geschoten beelden worden de eerste 9 hoofdstukken van Genesis voorgedragen. Hierbij zijn de makers bijzonder objectief gebleven, waardoor het inhoudelijk gezien allemaal redelijk vrij valt te interpreteren. Je ziet bijvoorbeeld niet exact hoe de wereld van aarde en water werd voorzien, hoe de mensen uit het stof voortkwamen of hoe Kaïn Abel te lijf zou zijn gegaan, maar (ondersteund door wat meer oppervlakkige beelden) worden deze gebeurtenissen wel gemeld en als kijker kun je daar dus nog altijd je eigen beeld bij schetsen. Het enige nadeel is dat er weinig snelheid in zit, maar dat stoorde gelukkig niet dusdanig dat ik er niet van heb kunnen genieten, want de film wist de aandacht wel aardig vast te houden.