Joy (2015)

Biografie / Komedie

geregisseerd door David O. Russell
met Jennifer Lawrence, Robert De Niro en Bradley Cooper

Film over het leven van Joy Mangano. Mangano (Jennifer Lawrence) is een bescheiden moeder van twee kinderen die van de een op de andere dag schatrijk wordt met opmerkelijke en eenvoudige uitvindingen zoals de "Miracle Mop" en de "Huggable Hangers". Met haar optredens in teleshoppingzenders wordt ze een bekende persoonlijkheid en groeit ze uit tot een zeer succesvolle onderneemster in de Verenigde Staten.

avatar van stefan dias
Captain Pervert schreef:
Joy

Maar de belangrijkste verdienste is dat de film laat zien dat iedereen het kan maken, als je maar goed je best doet en je door niets en niemand laat tegenhouden. In die zin is Joy best inspirerend en alleen daarom al het kijken waard.

3 sterren

"Als je maar goed je best doet en je door niets en niemand laat tegenhouden."
Daar zit 'm natuurlijk de angel. Hoe leuk het voor Joy ook afloopt, je ziet eigenlijk vooral dat je meer kans hebt op een winnend lotto-lot dan at je zo'n kruisvaart zou kunnen overleven. Zelfs als doorbijter bijt je hier 9 op 10 keer in het zand. Slotsom is toch dat bijna niemand het kan maken, zie maar naar de zus (en de pa) die plots iets hadden, van 'he, dat kunnen wij toch ook?' Niet dus.

Verder vond ik het wel oké, maar niet fantastisch. Ik zag hier vooral drama in, de humor ontging me volkomen. Vond ik ook niet zo erg. Lawrence is een goede actrice. En De Niro heeft me toch weer verbaasd met deze verrassende low-key vertolking van de vader. Vond dit net een allesbehalve De Niroklus van hem.

Van Cooper zal ik helaas nooit echt fan worden. Vind 'm maar een banale, oninteressante kop hebben.

avatar van Ste*
Behoorlijk vervelende film. En als ik had geweten dat het van de regisseur van Silver Linings Playbook was (met dezelfde acteurs) had ik 'm niet eens opgezet. Ik ben waarschijnlijk de enige die een hekel heeft aan Robert de Niro.
Het sfeertje was weer ongeveer hetzelfde als in Silver Linings Playbook. De karakters zijn niet leuk, en het is allemaal wat vreemd en gekkig maar ook net weer te weinig gekkig om de film echt een heel eigen gezicht te geven.

Eigenlijk is Jennifer Lawrence het enige dat het nog kijkbaar maakt, plus het stuk in het midden van de film met het verkopen van de producten op het verkoopkanaal. Had best meer uitvindingen willen zien, als ze blijkbaar zoveel verzonnen heeft, maar die weg wordt helaas niet ingeslagen. In plaats daarvan wordt er veel te veel gefocust op het gedoe met haar familie, een vreemde keuze, want op zich is het onderwerp van die teleshoppingwereld best wel leuk. Met een andere insteek en wellicht een andere regisseur was het misschien best nog iets geworden.

Jennifer Lawrence komt er goed uit met een Golden Globe en een Oscarnominatie maar "Joy" valt uit als een al te lange film, die bepaald niet echt raakt, maar wel een inzicht geeft in de harde commerciële wereld, waarbij succes afhangt van veel inzet, volharding en de capaciteit om op zakelijk vlak even hard terug te slaan.

Deze film is voor mij toch wel een tegenvaller, had er meer van verwacht.
Gelukkig doet Jennifer Lawrence het heel goed en redt ze de film nog een beetje, want als je tegenwoordig op Robert de Niro moet rekenen, vergeet het, de man zou beter stoppen met filmen.

avatar van Dievegge
Wanneer je op TV een infomercial ziet voor een zwabber, sta je er niet bij stil wat daar allemaal aan voorafgaat. Joy Mangano (°1956) bedacht de superzwabber, waarna ze hemel en aarde moest bewegen om het idee verkocht te krijgen. Meer dan over huishoudelijk gereedschap gaat dit over ondernemerschap en hoeveel doorzettingsvermogen en financiële risico's er soms nodig zijn.

Jennifer Lawrence is weer op dreef als het energieke type met een doel voor ogen, al lijkt ze me stoerder dan de echte Joy. Leuke nevenrollen zijn er voor De Niro, Rossellini en Cooper. Die zus was nogal stereotiep slecht en de grootmoeder stereotiep goed. Niet erg geloofwaardig is wanneer Joy een oplichter met één gesprek weet te overtuigen om een pak geld terug te betalen. Al bij al is dit een boeiend kijkstuk met een origineel onderwerp.

Goeie film over een moeder die haar uitvinding op de markt probeert te krijgen. Simpelweg een onderhoudend en tevens waargebeurd verhaal, alhoewel het allemaal niet echt verrassend is. Het hele proces wat de vrouw doorloopt, komt prima over. Een fijne soundtrack en ook een fijne cast, maar het is Jennifer Lawrence in de titelrol die hier de film in haar eentje weet te dragen.