Aenigma (1987)

Italië / Joegoslavië
Horror / Thriller

geregisseerd door Lucio Fulci
met Jared Martin, Lara Naszinsky en Ulli Reinthaler

Een meisje raakt in een coma door een morbide grap die uitgehaald wordt door haar medeleerlingen. Ze neemt wraak op ieder die haar ooit iets ergs aangedaan heeft vanuit haar ziekenhuisbed.

avatar van Ravenstein
Negeren is de boodschap!

Patat
Aenigma moet het vooral van zijn grimmige 80's-sfeertje hebben, maar biedt zeer weinig gore in vergelijking met andere Fulci-films zoals The Beyond. Het verhaal is inspiratieloos en de uitwerking soms vrij verwarrend. De film is eigenlijk vrij saai, en het blijft maar wachten tot er iets boeiends gebeurd.

Het hoogtepunt van de film is een scene in een verlaten museum waar de sfeer even ten top stijgt, vooraleer zijn anti-climax te beleven in een zwak einde.

Mijn oordeel: een matige 2,5/5

dit had een hele leuke film kunnen zijn als hij wat ranziger was geweest.

avatar van Mac Hammer Fan
Mengsel van PATRICK en CARRIE en andere horrors. Ik heb slechter gezien van Fulci. De muziek is bij momenten wel sfeerscheppend. Er zitten toch een paar geslaagde scenes in.

avatar van Drs. DAJA
Weinig imposante film uit een stukken mindere periode van Lucio Fulci. Verhaaltechnisch gebeurt er zoals gewoonlijk bij een Fulci maar barweinig het probleem is echter dat daar bij deze film wel heel veel aandacht naar uit gaat. Enkele inventieve scènes (slakjes en een lekkend plafond) weten de film nog van de ondergang te redden. Complimenten voor de muziek die deze film toch échte eighties camp maakt.

erik1677
de eerste van fulci die ik zie, die ik toch beduidendt minder vindt.
Niks geen sfeer, gore of echte fulcikenmerken.
heb meer hetidee dat hij een beetje op de carrie rage van die tijd wil meeliften.
dat hadt die man helemaal niet nodig, hij was zn tijd zelf al ver vooruit, alleen bessefte hij dat zelf nog niet.
Horrorprents als the beyond, city of the living dead, zombi 2, cat inthe brain, the new york ripper, dont torture a duckling, en zo kan ik nog wel eentijd doorgaan, zijn allemaal klasiekers, die vandaag nog gretig over de toonbank gaan.
jammer dat de beste man af en toe ook gewoon snel wou cashen, zoas met deze film, want zonder zijn passie en fantasie levert dat dus zulke films op

Hij viel niet tegen. Vond het verhaal zeker niet slecht. De sfeer was ook OK en de hoofdrolspeelster is HEERLIJK !!! Alleen om de vrij-scene zul je de film al kopen (ha,ha !) Vond het erg jammer dat de gore erg tegenviel. Vooral die slakken is erg ongeloofwaardig. Ik vond die dame in coma er wel creepy uitzien.

avatar van dutchtuga
Tegenvallende Fulci Vooral op het gebied van gore een misser, maar het is vooral het overdreven gebruik van de kleur blauw dat deze film nekt. Matig.

Uitgebreidere recensie.

avatar van GrobbekuikenXL
Best grappig! Typisch jaren tachtig look met bijpassende discodreuntjes. Omdat ie van Fulci is drie sterren, anders waren het er waarschijnlijk twee geweest. Niet onaardig en hoort wel in de Fulci verzameling. Murderock vond ik beter en daar zat helemaal geen gor in.

avatar van EVIL '84
coole poster!

avatar van Richard_Voorhees
Een prachtige poster inderdaad, maar de film viel mij wat tegen.
Fulci lijkt voor deze film de meeste inspiratie te hebben gehaald uit Carrie en Patrick.
De jonge Kathy (Milijana Zirojevic) raakt in een coma na een gemene grap van haar studiegenoten. Om verder niet verklaarde redenen lukt het haar om de ziel van Eva Gordon (Lara Naszinsky) over te nemen. Zo infiltreert ze weer in haar oude school en lukt het haar om het vertrouwen te winnen van de door haar zo gehate medestudentes. In haar nieuwe vorm kan ze haar slachtoffers dingen laten zien die er niet zijn.
Helaas pakt dit voor de special fx niet altijd even goed uit. Zo zie je bij de gymleraar wel erg goed dat zijn spiegelbeeld niet uit glas komt en ziet het bloedende schilderij in het museum er ook wel erg fake uit. Aparte keuzes van Fulci, want ook hier laat hij weer zien dat zijn specialiteit toch wel de gore fx zijn. Zo ziet de onthoofding met het raam er zeker niet slecht uit en de bebloede lijken in de scenes daarvoor ook niet.
Fulci maakt helaas hier en daar niet de beste keuzes als je het mij vraagt. Zo blijft het subplot met Kathy's moeder wel heel vaag en word er veel aandacht besteed aan de relatie tussen Eva en Robert Anderson (gespeeld door Jared Martin). De wijze waarop Martin's personage zo snel van geliefde wisselt is mede daardoor wel heel flauw.
Wat mij ook onduidelijk blijft is of Eva Gordon nou een bestaand meisje is of niet, aangezien ze dus wel een keer door haar moeder opgesloten word in een internaat. Daarnaast lijken er segmenten in de film te zijn waarbij ze niet onder invloed van Kathy staat, omdat er een aantal scenes zijn waarin Kathy het roer overneemt. Toch staan hun zielen dermate met elkaar in contact dat ze wel tegelijk sterven.
Ook het nu en dan gemeen lachen van Kathy maakt de griezeligheid er niet beter op, al kan ik het cheesy vermaak van dergelijke dingen nog wel inzien.
Een erg warrige film die ik misschien wel de minste film vind die ik tot op heden van deze kineast gezien heb.

avatar van jeroentjuhhhhh
Geweldige campagne van 88 Films op Indiegogo om een viertal (en misschien een extra titel, afhankelijk van hoeveel er wordt binnengehaald) Italiaanse meesterwerkjes te restoren. Voor 45 pond krijg je nu al 3 van de 4 titels (andere zijn: Nudo e Selvaggio (1985) , Rosso Sangue (1981) en Buio Omega (1979) ). Als ze de 40K redden, dan krijg je ze alle 4! Win win

88 Films Italian Collection Restoration Project | Indiegogo

Een absolute no-brainer!

avatar van alexspyforever
Er worden vergelijkingen met Carrie gemaakt maar buiten de introductie is dit toch een heel ander type film. Carrie neemt pas wraak op het einde, deze film gaat eigenlijk helemaal over de wraak en op een toch vrij originele manier. De film wordt ook wel een rip off genoemd van Suspiria van Argento. Als ik de kills bekijk kan ik daar wel inkomen, maar vind de personages toch boeiender (hoewel nog steeds oppervlakkig) alsook het verhaal doenbaar en begrijpbaar. Dat de meerderheid Suspiria een meesterwerk vindt en dit een niemendal zal wel aan mij liggen, maar dat kan de pret niet drukken. Het is geen giallo of overdreven gorefestijn, maar ik hou wel van de symboliek en surrealisme die aan de kills voorafgaan.

avatar van baspls
Naar Aenigma van Lucio Fulci was ik al langere tijd nieuwsgierig, deels door de poster.
Op een meisjes internaat in Boston wordt een grap uitgehaald met de dochter van de schoonmaker. Ze raakt in een coma, maar zal toch wraak nemen op haar belagers…

De setting is een beetje gejat van de meisjesschool in Phenomena. De nachtelijke vergaderingen en vreemde geluiden (hoewel dat nauwelijks was uitgewerkt) waren dan weer een dikke knipoog naar Suspiria. Het wraak-achtige aspect van de film doet dan weer een klein beetje aan Carrie denken en volgens mij is Wim Vink (The Godfather of Nether-horror) door Aenigma geïnspireerd voor zijn film Half-Past Midnight.

Het plot van Aenigma was bijzonder matig uitgewerkt en wordt eigenlijk helemaal nergens spannend. Bij het einde krijg je een beetje een gevoel van ‘Was dit het?’, want het plot is niet duidelijk afgelopen.

Alweer een Fulci die tegenvalt qua gore, er zaten niet veel kills in en als ze er waren dan slecht in beeld of bloedeloos. Ik denk dat Fulci zijn titel – The Master of Gore – enkel aan zijn zombie-films te danken heeft. De muziek was op zich niet slecht maar paste vaak totaal niet onder de film, rockmuziek terwijl een meisje bedekt met slakken op een bed licht en angstige geluiden maakt…

Aenigma speelt zich af in Boston, maar is volledig opgenomen in Joegoslavië. Ik vermoed dat dat goedkoper was dan de film in Italië op te nemen, sommige Nederlandse films zijn ook deels in Oost-Europa opgenomen. Met de setting was op zich niet veel mis, vooral de beelden in het ziekenhuis vond ik wel sfeervol. Die retro apparatuur en die atmosferische belichting maken die scènes helemaal af. Overigens ook opmerkelijk dat Fulci schaalmodellen heeft gebruikt voor shots van uit de lucht en van de skyline van Boston, slim met zo’n laag budget.

Al met al is Aenigma toch een vrij saaie film, door Fulci zelf niet eens genoemd in interviews. Vermoedelijk een van de laatste stuiptrekkingen van de Italiaanse exploitatie-cinema.

avatar van Noodless
Vreemd filmpje waarbij het verhaal toch een vaag laagje heeft want hallucinaties en werkelijkheid worden voortdurend afgewisseld. De regisseur zorgt ervoor dat het allemaal duidelijk te onderscheiden is, maar laat toch wat steken vallen in het plot. Bijvoorbeeld het subplot met Kathy's moeder wordt wel heel vaag uitgewerkt. Om weinig bekende redenen lukt Kathy (Milijana Zirojevic) het om de ziel van Eva Gordon (Lara Naszinsky) over te nemen. Maar bestaat Eva Gordon wel echt ? In sommige scènes merk je wel dat Kathy haar ziel over neemt, anderzijds spreekt het slot dit weer tegen wanneer beide sterven. De kills vond ik eerder matig, maar de hallucinaties zagen dan weer goed uit. Bijvoorbeeld de scène met de slakken was een sterke scène en ook wanneer Eva graag een bloederig hapje neemt tijdens een seksscène met de dokter. De film mist vooral spanningskracht en het slot wordt te gemakkelijk afgehaspeld. 5/10