Shallow Hal (2001)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Fantasy

geregisseerd door Bobby Farrelly en Peter Farrelly
met Gwyneth Paltrow, Jack Black en Jason Alexander

Toen zijn vader op z'n sterfbed lag, kreeg de jonge Hal te horen dat hij later alleen met de jongste en mooiste meisjes uit moest gaan. Dit doet hij vervolgens ook, tot hij door een guru gehypnotiseerd wordt. Hij komt Rosemary tegen, op wie hij, ondanks haar zwaarlijvigheid, toch verliefd wordt. Hij ziet na z'n hypnose namelijk alleen nog de innerlijke schoonheid van vrouwen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De gebroeders Farrelly, Jack Black en een plot over een dikke vrouw. Tja, dan weet je toch precies wat je kunt verwachten. Shallow Hal is zeker niet het beste werk van de broertjes, maar het weet nog best te vermaken. Hier en daar zitten een paar geslaagde grappen en Black en Alexander doen het erg aardig. Desondanks slaan lang niet alle grappen aan en het grote moraal is hier en daar veel te nadrukkelijk aanwezig.

3 sterren.

avatar van Linn
Lieve film met een ontzettend grote moraal: Schoonheid zit van binnen! Mooi thema dat laat zien dat niet elke vrouw er als een uberslanke pin-up uit hoeft te zien, en dat elke persoon schoonheid bezit. Leuke Farelly film (iets wat ik niet vaak kan zeggen)
De echte humor van deze film zie ik er niet in op een paar flauwe grappen na. Maar ik vond deze film wel erg cute en aandoenlijk. Hoe Black eerst erg kieskeurig is en daarna in iedereen schoonheid ziet en respect krijgt voor iedereen is erg leuk om te zien, en het einde is dan ook erg lief. Jack Black in zijn beste rol! 4.0*

avatar van Leland Palmer
De Farrely brothers komen met een origineel verhaal, een prima Jack Black en enkele Hilarische momenten in deze film. Daar is het dan ook wel mee gezegd. Wat een braadfilm zeg. Oké, het verhaal is misschien leuk bedacht enzo, maar wat verschrikkelijk slecht allemaal zeg. De staart van Jason Alexander: pff, dramatisch. Het einde is nog wel het allerslechtst! Maarjah, omdat Jack Black met zijn hoofd mij toch nog enkele keren in een deuk van het lachen wist te krijgen moet ik toch nog maar een redelijke beoordeling geven.

avatar van Nicolage Rico
Ik vind die scène in die club waar Hal bij de - in zijn ogen -bloedmooie vrouwen aan het dansen is en verbaast kijkt naar zijn maat waarom hij zo afstandig is nog steeds briljant. Heerlijk die kop van Jack Black.

Ondergewaardeerd, deze film. Vooral het eerste uur is goed, helaas heeft deze film een wat zwak, zoetsappig einde.

3 welverdiende *-en.

O ja, en wat is Gwyneth Paltrow toch een schitterende vrouw. Die Chris Martin heeft een mazzel.

Leuke humor film met soms sterke grappen. Einde was uiteraard weer typisch Amerikaans. Leuk om Jason Alexander ook eens in een film te zien i.p.v. Seinfeld.

Het is volop de verdienste van de Farrelly broertjes dat ze lange films maken die nergens gaan vervelen of waar er uurwerkkijktijd afgetrokken mag worden.

Begin van deze film vond ik veruit het leukst, op de één of andere manier slagen de broertjes erin de gebruikelijke dramatische elementen volledig te ontdoen van hun drama en er makkelijk wegkijkbare films van te maken.

Op het einde loopt het wat mij betreft alleen wat mis. Ik kreeg een beetje een nare nasmaak bij de wendingen en de oeverloos vette moraal die doorgedramd wordt maar nopit oprecht overkomt.

Beetje jammer, de rest van de film was best aangenaam, af en toe iets teveel Black's maniertjes die er nog doorschijnen maar verder een lekker wegkijk filmpje. Lijken de Farrelly broers wel een patent op te hebben.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aardig filmpje die helaas ietwat te veel ontaard in moraal en voorspelbare grappen. Het acteerwerk is redelijk maar de hilarische humor ontbreekt. Gemiddeld.

avatar van OlafK
Een heel aardige film! Ik heb het normaal niet zo op Jack Black, maar in Shallow Hal zet ie een heel aardige rol neer. Met deze film heb ik nu ook al Farelly Brothers-films gezien. He zijn, zoals Onderhond ook al aangaf, keer op keer lekkere wegkijkfilms die nergens bijzonder worden maar het áltijd goed doen. En daarop is Shallow Hal geen uitzondering.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Wat je de film niet kan verwijten is dat hij erover gaat. In tegendeel, ik vind hem meestal te braaf en vooral zeer moraliserend. Meer een romantische komedie zonder dat je echt moet lachen. Hier merk je trouwens nog maar eens dat Jack Black wel z'n momenten heeft, maar tegelijkertijd zeer beperkt is in het acteren. Na een teleurstelling in Be kind rewind valt hij ook hier tegen.

De film gaat constant over het uiterlijk van mensen en steekt de wijsvinger al lerend op over oppervlakkigheid. Daarmee worden sowieso alle moppen daar over ook meteen teniet gedaan. Op zich niet slecht, omdat je anders toch maar vervalt in een zielig lachen met zware mensen. Probleem is wel dat dit thema samen met de romantiek veel plaats in neemt en de humor niet meer werkt.

De film is niet altijd even slecht, maar gewoon leeg en niet grappig als komedie. Wat wel jammer is. Snel vergeten dus.

avatar van 606
Jack black red de film dat staat vast met soms leuke scenes.
En als ik het goed begrijp speelt die vrouw 2 rollen de dikke en de dunne ? omdat je de dikke vrouw haar gezicht heel laat pas ziet.

2,5 ster

avatar van Donkerwoud
Boertige grappen rond dikkerds, gehandicapten en anderszins onaantrekkelijke mensen. Behoorlijk standaard werk van de gebroeders Farelly dus.

avatar van Spetie
Matige film, die een stuk minder grappig is dan eerdere komedies van de Farrely’s zoals Dumb & Dumber en There’s Something about Mary.

Wat mij opvalt is dat in de films van de Farrely’s vaak personen voorkomen met een lichamelijke of geestelijke handicap. In deze film is dat iets minder het geval hoewel je het veels te dik zijn natuurlijk wel kunt aanmerken als een soort van handicap. Jack Black heeft soms zijn momenten maar komt hier toch vaak net iets te kort om deze film echt te kunnen dragen. Aan de ene kant probeert de film vooral grappen te maken over het uiterlijk van mensen, maar aan de andere kant ligt de moraal van de film over dat het innerlijk belangrijker is dan het uiterlijk er soms wel heel dik bovenop.

Ik miste in deze film vooral ook leuke bijrolspelers. De trailer was destijds niet onaardig, maar het feit dat de leukste grappen al in de trailer te zien waren is vaak geen goed teken. Zo ook hier dus.

avatar van Gang_Star
Ik kan die Jack Black totaal niet uitstaan, maar een Farrelly sla ik vanwege hem ook niet over. Desondanks heb ik me wel vermaakt. Het niveau ligt wat lager in deze film, maar er zitten wel genoeg leuke momenten in. (Hilarisch die kanoscene)

avatar van Ste*
Traaaaaaaaaaaag! Vanaf het liftmoment is de clou voor heel de film allang duidelijk, en dat zorgt ervoor dat alles dat erna komt alleen nog maar vreselijk lang duurt en helemaal nergens verrast. En afgezien daarvan is alles ook vreselijk traag van opzet. Het had zeker een half uur korter gekund, en je had dezelfde film gehad.

Echt veel grappen zitten er ook niet in, het is qua komedie/drama enigszins vlees noch vis. Het is dat ik nogal veel kan hebben van Jack Black, met een andere leading role was het helemaal niks geweest.
Uiteindelijk slaat het helemaal de plank mis, want het overtuigt allemaal geen moment op het eind.

Jammer maar helaas, 1,5*

avatar van Black Math
Wat een geschenk zou het zijn om dezelfde gave te krijgen als Black in deze film. Ik zou er in ieder geval voor tekenen, want ik moet helaas van mezelf bekennen dat het niet helemaal zo bij mij werkt. Ik ben dus al jaren nieuwsgierig naar deze film, omdat mijn zus hem vrij snel na het uitkomen heeft gezien en erover verteld heeft, maar toch voelde ik al die jaren een grote weerstand tegen het daadwerkelijk zien van de film. Dit omdat mijn zus vertelde dat de film eindigt bij dat het personage van Black uiteindelijk een vriendin krijgt die zowel mooi van binnen als van buiten was. Dat leek mij een moraal om van te kotsen: het draait om het innerlijk, maar uiteindelijk toch om het uiterlijk, en die moraal stond mij zwaar tegen. Omdat ik toch wel nieuwsgierig was, heb ik vandaag toch de film bekeken, en wat blijft: het eindigt compleet anders. Ik weet niet precies waarom mijn zus mij bij de neus heeft genomen. Wellicht omdat ze het einde niet wilde verklappen, of misschien omdat Black er aan het einde toch in is geslaagd om zonder de hypnose zich niet te laten afschrikken voor het uiterlijk van het personage van Paltrow en dus in een soort metaforische wijze haar ook mooi van buiten vindt. Ik zal mijn zus er nog wel eens over spreken.

Een mooie boodschap dus, en af en toe ook vermakelijk. Dat laatste met name omdat de grappen met een dunne Paltrow in beeld maar met de directe fysische gevolgen van haar gewicht er visueel behoorlijk absurd uit zien, met name met de roeiboot. Al moet gezegd worden dat twee keer het bankje iets teveel van het goede was. Verder een aantal momenten waarbij ik aanvoelde dat het behoorlijk pijnlijk zou zijn (van het niveau Ross uit Friends, waarbij een bijzonder stupide en sociaal onhandige actie vaak al van verre zichtbaar is, en in plaats van dat ik dat grappig vind, erger ik me er juist dood aan), maar die eigenlijk nog best meevielen.

Verder kijkt de film aardig weg. Ligt wellicht aan het acteerwerk van Black, hoewel die met zijn gekoekoek soms ook wel irritant kon zijn. Mag ik het bij deze film over het uiterlijk van Paltrow hebben? In slanke versie heb ik eigenlijk niet heel veel met haar, maar hier zag ze er eigenlijk behoorlijk charmant uit.

Visueel redelijk. Het meest opvallende vond ik soms een wolkenkrabber vanaf de voet gefilmd en dan de wolken die versneld voorbij trekken. Aardig. De soundtrack was okee, verre van geweldig, maar ook niet bijster storend. Al met al kan ik er zeker 3* aan kwijt, waarbij de moraal toch heeft bijgedragen. Grappig, want over het algemeen stoor ik me juist aan films met belerende moraaltjes.

avatar van lars-pixar
'Komt het Farrelly wonder in alle films voor van deze twee familie regisseurs?'

Moeilijk om zo iets in beeld te zetten, het figuur van Rosemary (Gwyneth Paltrow) uit de ogen gezien van Hal (Jack Black) en dat vanuit de ogen van zijn vrienden, dit vond ik iets wat te simpel gedaan, maar toch wist dit op heel wat momenten leuk uit te pakken.
Het realistische in de film was wel dat stuk dat Hal onder ogen kreeg te zien dat het kindje in het ziekenhuis ligt vanwege haar brandwonden.
Toch is het hele idee erg origineel neergezet en was het allemaal erg vermakelijk.

Waar ik meteen aan dacht toen ik Shallow Hal ging kijken, was het 'Farrelly wonder' (als ik het zo mag omschrijven?) wat de meeste fans vast wel zien in hun films als 'There's Something about Mary' en 'Me, Myself & Irene' . Waar ik nog een beetje in moet komen.
Helaas heb ik daar in Shallow Hal niks van gemerkt, op het originele idee van de film na dan.
Verder heb ik me wel redelijk vermaakt en vond ik Jack Black ook niet slecht spelen!

avatar van Maxie Fields
Gwyneth Paltrow speelt wel aardig, maar van Jack Black vind ik de acteerprestaties altijd een beetje te geforceerd. Desondanks toch wel genoten.

avatar van Glennekeeeee
De Farrelly Bros, ze zijn een raar gegeven. Waar ze met grote bombarie Hollywood zijn ingestapt in de jaren 90' zijn ze sinds de eeuw-wisseling eigenlijk jaar na jaar een stukje meer vergeten. Dat Dumb en Dumber & There's something about Mary tot hun repertoire behoren is mooi. Jammer genoeg staan daar anno 2015 evenveel matige films tegenover. Shallow Hal valt eigenlijk een beetje in het midden.

Het grootste probleem is dat de film zich wat teveel als een simpele romkom doet overkomen: Een belachelijke opzet, van de pot gerukte personages, Jack Black , enkele flauwe moppen etc. en zo denk je ook dat de film gaat zijn. Uiteindelijk schotelen de broers je aan atypische romkom voor die overal wat te veel in het middenvalt en daarom niet echt overtuigd. Waar de film nogal simpel start (een goeroe die het personage van Black betoverd... Dergelijke zaken waren wel meer gekozen in het begin van het millennium) En een redelijk doorzichtige komedie lijkt te zijn (wat met die opzet volstrekt normaal is) verandert de film al snel in een soort van tragikomedie waar de 'onder'liggende boodschap er eigenlijk nogal dik opligt. De lachsalvo's zijn dan ook niet echt op 1 hand te tellen. En als je dan een komedie verwacht en dat in het begin ook lijkt te zijn is die overgang nogal zuur hoewel het wel onderhoudend blijft. Toch is die overgang niet volledig een flop. Plots merk je de subtiliteit in het scenario waar je soms als kijker op het verkeerde been gezet word (personages die er anders uitzien maar daarvoor er ook anders uitzagen) en hoewel de boodschap dus nogal opdringerig is biedt het wel de verschillende aspecten van die boodschap. Uiteindelijk kan je Shallow Hal geen slechte film vinden, alleen is het niet wat je had verwacht én is wat het uiteindelijk geworden is niet sterk genoeg om je toch met een blij gevoel de aftiteling te zien verschijnen.

Shallow Hal is een matige (tragi)komedie die een beetje teveel neemt van alle genres. Dankzij een aardige cast en uiteindelijk een nog onderhoudend scenario en een originele insteek op het genre maakt het van de film een matig maar al bij al wel onderhoudend product

2,25/5

avatar van des1
Leuk deze dubbele bodem. Hal ziet opeens het mooie innerlijk van dames, maar dat wordt verbeeldt naar de kijker toe door dames met een mooi en dus slank uiterlijk. Kan als een belediging worden opgevat door meiden met een gewichtsprobleem. Niet bepaald een Weight Watchers classic. Jack Black vergoedt veel. Je moet wel van zijn overacteren houden. Raar om de porky Jason Alexander te zien met een teddybeer polig toupetje op z'n hoofd en dan te keer horen gaan over wat lelijke vrouwen zijn. We kennen hem als George Costanza uit Seinfeld. Hmmm, beoordeel zelf of hier een 'Basic Instinct' momentje inzit met Gwyneth Paltrow. Gwyneth Paltrow Underwear Scene in Shallow Hal - AZNude

avatar van IH88
“Shallow Hal wants a gal!”

Leuke onzin. De humor voelt wat ongemakkelijk en is soms pijnlijk ongrappig, maar het samenspel tussen Black en Paltrow zorgt ervoor dat het allemaal wel vermakelijk is om naar te kijken. Het is dan ook meer een romantische film dan een komedie. Paltrow in een fat suit ziet er ontzettend nep uit, maar ze weet er nog heel wat van te maken. En dat alleen al is een compliment waard.