Le Cheval d'Orgueil (1980)

Alternatieve titel: The Horse of Pride

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Claude Chabrol
met Jacques Dufilho, Bernadette Le Saché en François Cluzet

De Bretonse schrijver Heliaz kijkt terug op zijn jeugd als boerenzoon in de periode 1908-1918. De opkomst van de klassenstrijd, de industrialisatie en vooral de eerste wereldoorlog staan hem nog vers in het geheugen.

avatar van Darbie
Geeft een mooi inkijkje van het Bretonse plattelandsleven zo'n honderd jaar geleden.

En dat deze film wat traag gaat heeft met die tijd te maken, toen ging alles ook een stuk rustiger en vooral minder hectisch.
Lui op de bank, beentjes gestrekt, glasje wijn erbij en je hebt de dagelijke Yoga-oefening weer gehad.