La Ligne de Démarcation (1966)

Frankrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Claude Chabrol
met Jean Seberg, Maurice Ronet en Daniel Gélin

Een brug markeert bezet gebied van vrij gebied in een dorpje in de Jura tijdens de Tweede Wereldoorlog. Enkele dorpelingen wagen toch de overtocht. Zo ook de Britse vrouw van een kasteelheer die besluit zich tegen de Duitse bezetting te verzetten.

avatar van brucecampbell
Deze lijkt me ook wel iets!

Dit lijkt me een WO2 thriller van Claude Chabrol,die hier afscheid neemt van zijn vroege NV gedoe en vol gaat voor het comerciele succes.Duidelijk een voorloper van zijn latere Hitchcockiaanse thrillers,zij het nog van een minder gehalte.
Chabrol houdt zich hier amper bezig met moreel ambigue subtiliteiten,de baddies zijn ook echt baddies waarbij de in leren jassen gehulde gestapo agenten eerder in allo, allo lijken thuis te horen qua groteske slechtheid.
OK,in het begin is Yanne een defaitist maar hij ontpopt zich dan toch tot een echte Held,zoals de hier een engelsvrouw spelende en lekker uiziende Seeberg een Heldin is.Er wordt ook nog een relatief goede Duitser opgevoerd.die opmerkelijk genoeg wordt gespeeld door dezelfde acteur (Kollldehoff) die later aartsschurk Rauter zou vertolken in ons eigen verzetsepos SVO.
Best onderhoudend,maar mist toch de intelligentie van Chabrols latere thrillers.

avatar van Darbie
Goede, sterke en fraai gefotografeerde Franse film. [zwart/wit]

Film die ons het bestaan van de Franse demarcatielijn uit de eerste 2 jaar van WO II in herinnering brengt.
Claude Chabrol voert heel wat personages (een meer dan behoorlijke cast) ten tonele en toont hierbij aan hoezeer de opvattingen over de bezetting en de oorlog kunnen verschillen.
Veel overtuiging en echt beleving gaat er van de film echter niet uit al zijn er de gekende trieste oorlogsgebeurtenissen (de angst en wanhoop, de neergeschoten vluchtelingen, de zelfmoord, de deportaties...) maar een grootste WO II-film is het niet.
Het slot is dan weer unaniem patriotisch, met een link naar het verschil tussen rijk en arm, arbeid en kapitaal...Had niets met wat voorafging te maken.