Ai no Borei (1978)

Alternatieve titels: Empire of Passion | L'Empire de la Passion | In the Realm of Passion

Japan / Frankrijk

geregisseerd door Nagisa Ôshima
met Tatsuya Fuji, Kazuko Yoshiyuki en Takahiro Tamuka

Een jongeman heeft een affaire met een oudere vrouw. Hij is jaloers op haar echtgenoot en besluit hem te vermoorden. Ze wurgen hem en dumpen hem in een put. De vrouw vertelt iedereen dat haar echtgenoot voor zaken naar Tokio is vertrokken. Na enkele jaren rijzen er echter vermoedens en bovendien is de geest van de vermoorde man teruggekeerd om hen op te jagen.

avatar van Mac Hammer Fan
Een jaar na zijn fel overroepen “L’Empire d’ Essence” gooide Oshima het over een andere boeg en maakte hij een veel betere prent “L’Empire de la Passion” aka AI NO BOREI. Een spookverhaal, gesitueerd op het einde van de vorige eeuw, over een vrouw en haar minnaar die besluiten haar man te vermoorden en nadien blijkbaar achtervolgd worden door de geest van de overleden man...
Oshima demonstreert hier wel duidelijk zijn visueel talent en bouwt ook aan een geslaagde sfeerschepping.
De film won trouwens de Prijs voor de Beste Regie te Cannes in 1978 en kreeg daarnaast nog andere nominaties en prijzen. Een aanrader voor liefhebbers van Japanse cinema en ouderwetse Asian horror.

avatar van Martin Van K
Een leuke film die volgens mij veel latere films beïnvloedt heeft: Gemini, A Chinese ghost story en Ringu...

avatar van Demoniac
Ik heb weinig verstand van Japanse films, maar ik had het idee dat er verschrikkelijk slecht werd geacteerd. Het geluid en hetgeen dat ik zag overtuigde me totaal niks. Het verhaal was wel interessant en ook was de film wel lekker mysterieus, ook visueel redelijk, maar toch pakte het me niet.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Heeft heel wat minder te maken met L'empire des Sens dan ik dacht eigenlijk. Dit is een traditioneel Japans spookverhaal dat best aardig wegkeek en visueel wel aardig. Het fascineerde wat minder dan die andere film, dat wel. Ik ben erg benieuwd naar Oshima's verhalen uit de jaren '60 die me volgens mij beter liggen.

Kleine 3.0*