• 10.590 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Bronwen Hughes

Met onder meer: Thomas Jane, Ashley Taylor en Deborah Kara Unger

Gesproken taal: Engels en Afrikaans

Plot Stander

"Good cop. Great criminal."

In de vroege jaren '80 heeft politieagent Andres Stander genoeg van de apartheid, crisis en armoede in Zuid-Afrika, en besluit in een vlaag van gewetensnood dat hij iets moet gaan doen. Dit doet hij echter op een ongebruikelijke manier: door samen met zijn compagnons Alan Heyl en Patrick McCallhet, banken te gaan beroven, gehuld in de meest fantasierijke vermommingen.

logo tmdbimage

Sergeant Smit

Ed Janis

avatar van killer13

killer13

leuke film, had alleen iets meer actie verwacht

scorsese

Goeie film over een agent die, vanwege de omstandigheden in Zuid-Afrika, besluit om aan de andere kant van de wet te opereren. Afgezien van de achtergrond van het hoofdpersonage is dit een vrij standaard misdaadfilm. Ook had de motivatie van dit personage wat beter onderbouwd kunnen worden. Maar de film ziet er goed uit en heeft een lekker tempo.

avatar van Waackx

Waackx

Aparte film waar ik in het begin nog dacht ik een soort politiedrama zat te kijken werd later een luchtige misdaadfilm.

Totaan dat de Stander Gang is gevormd is het een vrij onevenwichtige film die weinig boeit.

Als de overvallen eenmaal gaan beginnen is het een vrij vermakelijke film om te zien maar het blinkt nergens uit.

gauke

Thomas Jane speelt een goede rol en het leven van Andres Stander moet zonder meer fascinerend geweest zijn, maar ik vond de film teleurstellend saai en te lang duren. Ik miste vooral diepgang en motivatie: bijvoorbeeld het hoe en waarom. De regisseur had meer van deze productie kunnen maken.

avatar van blurp194

blurp194

Een absurd verhaal. De absolute brutaliteit van Stander en zijn mannen lijkt geen grenzen te kennen - vooral daardoor blijft het verhaal spannend tot het welhaast onvermijdelijke einde. Het motief van Stander komt er wel uit, maar had wellicht wat beter onderbouwd kunnen worden.

Leuk gespeeld wel, en niet alleen door Thomas Jane, en een paar erg mooie beelden van het landschap. Wat wel weer even schrikken is hoe de mensen er bij lopen, de jaren-70 kapsels blijven toch altijd vreemd op me overkomen. Even slikken als ik me bedenk dat ik er ook zo bijgelopen heb

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Jane is leuk om te zien maar is zeker geen klasse acteur en dat voel je. Hij speelt deze rol mij iets te vlak maar goed, storend is het zeker niet. Het verhaal is er eentje die je doet denken, waarom Stander nou echt zo diep kon vallen wordt niet echt goed uitgelegd. Meer diepgang had zeker gekund imo.

De ellende tijdens de Apartheid en de veranderingen zijn een beetje uitgelicht en de chaos in het land zijn de redenen waarom Stander -in principe- gemakkelijk de stap kon nemen tot het overvallen van de banken. Een beetje actie zagen we tijdens de overvallen maar dat is dan ook echt wel alle actie. Met een gele Porsche rondrijden vraagt natuurlijk om problemen.

Al met al een leuk verhaal maar hier had de regisseur zeker meer mee kunnen doen. Uitdieping is in mijn ogen een groot gemis in deze prent.

avatar van macrobody

macrobody

Left4Dead schreef:
waarom Stander nou echt zo diep kon vallen wordt niet echt goed uitgelegd.

Leek me duidelijk. Hij kon niet echt overweg met het vermoorden van een persoon. Er zijn nog mensen die beseffen dat zoiets een behoorlijke impact heeft. Niet alleen op hemzelf, maar uiteraard ook de families van beide partijen. Het is verder ook geen karakter studie, het is gewoon een heel globaal overzicht van wat er zich zoal afspeelde in het leven van Stander.
Jammer dat ie dan naar Amerika gaat, daar hebben ze geen problemen om verkeersovertreders aan te houden met de vinger op de trekker.
Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal de schuld van zijn vrouw. Die had gewoon klaar moeten zitten in Amerika.

avatar van Phantasm

Phantasm

Vermakelijke film die lekker wegkijkt.