L'Oeil du Malin (1962)

Frankrijk / Italië
Thriller / Drama

geregisseerd door Claude Chabrol
met Stéphane Audran, Jacques Charrier en Walter Reyer

Een schrijver die worstelt met zijn werk mag in een kasteel in Duitsland, van een succesvolle collega en zijn vrouw, om zo zijn verhalen over Duitsland te schrijven. De jonge schrijver is een verbitterde man, jaloers op het geluk van het stel. Hij besluit om hun geluk te vernielen, wanneer de oudere schrijver weg moet op een zakenreis verleidt de jonge man zijn vrouw. Zij wijst hem van de hand. De jonge man leert dan dat de vrouw al een minnaar heeft. Hij maakt foto's van de twee minnaars, en als de oudere man terugkeert confronteert de jonge man hem met de foto's.

En toen waren we al 75 minuten verder . Best een aardig thrillertje van Chabrol waarvan ik niet begrijp warom hij relatief onbekend is. Valt officieel nog in zijn NV periode en heeft ook wel enkele trekjes daarvan, zoals enkele visuele en auditieve geintjes en ook enigszins de keuze voor een jonge existentiële anti-held, maar over het algemeen toch eerder een duidelijke voorloper van zijn latere werk met de thema's en motieven die wij daarin terugvinden, zoals de synopsis ons diets maakt.
De meesten zal ook al zijn opgevallen dat de intrige wat weg heeft van plein soleil/ Ripley, ik neem aan geen toeval.
Behalve een afkeer van bourgeois schijnt Chabrol hier ook een afkeer van teutonen te hebben, die op hun brallerigst worden voorgesteld: beelden van het oktoberfest ontbreken niet. Nog eventjes wachten, maar je word er nu al dorstig van.
Score werd geleverd door Pierre Jansen.