Fantômas (1964)

Frankrijk / Italië
Komedie / Actie

geregisseerd door André Hunebelle
met Louis de Funès, Jean Marais en Mylène Demongeot

Eerste uit de serie van drie films over de strijd tussen Commissaire Juve (De Funès) en de schurk met de duizend gezichten Fantômas. De ongrijpbare vermommingsartiest weet zowel het uiterlijk van politiecommissaris als dat van roddeljournalist aan te nemen. Tot grote verbazing en woede van Commissaire Juve.

redelijk goede film van Louis De Funès. hoop dat de vervolgen iets leuker zijn.

avatar van Betamax
Volgens mij de beste Louis de Funes.
Zeker gezien de ouderdom (1964) een topper.

avatar van stephan73
Een film die niet kan kiezen.. Aan de ene kant probeert hij een "serieuze" comicbook verfilming te zijn in de trant van Danger Diabolik, en aan de andere kant een Louis de Funes slapstickfilm in de trant van "de Gendarmes".. Een ongelukkige combinatie, want hoe zeer ik ook van films als Danger Diabolik houdt, ik heb een grotere hekel aan Louis de Funes..
Vermakelijk, maar zeker niet meer!

avatar van Mac Hammer Fan
De grimassen van de Louis de Funes gaan bij mij nogal vlug irriteren. De Franse komiek bezondigt zich veel te vaak aan over-acting. In deze komische avonturenfilm valt het eigenlijk nog mee. Het verhaal zelf is onderhoudend, maar geen topper.

Mister Spock
Uitermate stompzinnige film.

avatar van gi30171
Gezien de ouderdom van de film is dit zeker een zeer goede film. De Funes ten voeten uit. Als je een fan bent van Franse films en zo'n 30 j geleden op zondagavond afstemde op TF1, dan had je telkens een van deze vermakelijke films. Ze spelen de Fantomas films opnieuw op TF4 zondagavond, mijn recorder staat op...

avatar van movie fan
wat een heerlijke film was dit , ik ben namelijk fan van louis de funes , maar deze had ik nog nooit gezien .

Maar heb totaal geen spijt dat ik de box heb gekocht (tot nu toe toch:p)dit eerste deel was zeer goed vond ik , een deftig verhaal , goede acteurs , goede en grappige scene's en een goede louis de funes . Natuurlijk is louis de funes de ster van de film , nochstands de andere acteurs ook een goede prestatie neerzetten , mijn mening is gewoon , als louis de funes erin meedoet vind ik de film goed , hoe slecht hij ook is , maar deze film was ofzich al goed ,

daarmee een dik verdiende 4 op 5 , morgen deel 2 is bekijken

Fantasierijke Franse misdaad-komedie die een opening liet naar vervolgen en die er ook kwamen.
Naast de klassieke cliché's die in dergelijke filmpjes thuis horen, toch een zekere frisse charme. De gedaanteverwisselingen waren wel prettig en de ruime achtervolgingsscènes best genietbaar. Blijft natuurlijk louter ontspanning. Toch een goede score.

Vond dit vroeger altijd een leuke maar ook spannende film. Verhaal is best goed en weet ook nog te boeien en is zoals gezegd zelfs spannend. Men zond deze film destijds (eind jaren 70 en begin jaren 80) wel eens uit op de Duitse TV en dan keek ik er geboeid naar (soms zelfs met de handen voor de ogen ). Louis De Funès speelde goed en was natuurlijk humoristisch maar vooral Jean Marais als Fantômas vond ik zeer goed. Dat kwam natuurlijk ook omdat ik hem een beetje eng vond Zou je de film hedendaags kijken dan zul je er waarschijnlijk alleen nog maar om lachen.

avatar van Metalfist
Fantômas, de Franse James Bond

Ik was al langer eens van plan om wat meer van Louis de Funès te zien want wat ik zag in de Gendarme reeks was erg vermakelijk. Tegenwoordig smijten ze met boxsets van de Franse driftkikker naar je kop maar ik vond die meestal nog te duur om de gok echt te wagen maar toen ik een boxset met de Fantômas trilogie op de kop kon tikken op een rommelmarkt was de keuze snel gemaakt, meepakken die handel en zo snel mogelijk zien.

Want dat kan bij nog wel eens redelijk lang duren want ik heb ondertussen nog zoveel liggen dat ik moet zien dat ik door het bos de bomen niet meer zie. Tegenwoordig zet ik echter alles nieuw op een DVD schap en puur toevallig stond Fantômas daar als eerste. Bon, ik wist niet goed wat ik hier eigenlijk van moest verwachten. Het personage Fantômas zei me niets maar er ging een zekere fascinatie uit van de gemaskerde figuur die op de hoes van de boxset prijkt dus ik was benieuwd. Uiteindelijk is het een vermakelijke film geworden die echter niet de juiste mix weet te vinden tussen komedie en misdaad. Blijkbaar is het personage Fantômas een bekend figuur in Frankrijk, vermits er al meerdere verfilmingen van zijn gemaakt, maar persoonlijk vond ik de James Bond interpretatie niet altijd even goed geslaagd. De sfeer van de film zit wel goed, ik moest continu aan die oude Batman serie denken met Adam West in de hoofdrol, maar soms ziet het er allemaal net iets te knullig uit. Jammer ook dat Juve er uiteindelijk niet in slaagt om Fantômas te pakken te krijgen, van een anticlimax gesproken! Maar soit, misschien wordt dat wel beter in deel 2 uitgewerkt. Voor de rest blijkt de film niet altijd de tand des tijds te hebben overleefd, al moet ik toegeven dat de autorit van de journalist en zijn verloofde wel erg geslaagd was. Beetje ongeloofwaardig maar dat geldt wel voor het merendeel van de film.

De Funès blijft wel ideaal voor dit soort rollen. Hier is hij iets minder uitgelaten dan in de Gendarme reeks maar hij blijft nog altijd wel zijn driftbuien behouden en dat blijft toch erg leuk om naar te kijken. Ik denk dat ik La Grande Vadrouille maar eens moet terugzien want dat is de enige de Funès die ik heb gezien buiten de Gendarme reeks maar die viel me enorm lelijk tegen. Degene die ook goed wist te overtuigen was Jean Marais. Volgens mij nog nooit eerder tegen gekomen in een film maar dit doet hij zeer degelijk, hopen dat hij in de vervolgfilms ook nog opduikt. Toch frappant eigenlijk dat de meeste blonde sexsymbolen uit Frankrijk komen. Je hebt natuurlijk de prachtige Brigitte Bardor maar Mylène Demongeot moet daar niet enorm veel voor onderdoen. Acteren komt er niet echt aan te pas, die autorit met Marais is tenenkrommend, maar ze zorgt voor mooie beeldvulling en dat is altijd mooi meegenomen.

Vermakelijke film die soms net iets te verouderd aanvoelt om er de volledige 4* aan te kunnen geven. De Funès en Marais zijn een aan elkaar gewaagd duo en het verhaal is amusant genoeg om de gehele speelduur te blijven boeien. Een handvol scènes (de achtervolgingsscène op het einde onder andere) zorgen ervoor dat je geboeid blijft kijken.

Dikke 3.5*

Ontzettend aardige vrolijke, onschuldige film met prachtige achtervolgingen kortom althans voor mij prima jeugdsentiment!

avatar van Brix
Prettige hernieuwde kennismaking via de Fantomas 3-DVD box.

Het was al weer van de bioscoop roulatie van de film (jaren ' 60) geleden dat ik hem zag.
Toen vond ik het al een leuke film.
Dat is ook nu nog/weer zo
Lekker sixties sfeertje en een goed spelende Jean Marais, in een dubbelrol.
Erg goed hoe hij de twee personages zo verschillend weet te vertolken.

Demongeot doet erg aan Bardot denken, maar ik vind haar leuker, en sympathieker.
Funès ook prima op dreef, misschien wel beter dan in de meeste van zijn andere films, en iets ingetogener, voor zover je daar bij hem van kan spreken dan.
Ook hij heeft een dubbelrol.
Eveneens knap gedaan.

De auto stunts zijn geweldig, en dat allemaal zonder de digitale mogelijkheden van nu.
De Franse cascadeurs waren daar erg sterk in destijds.

Lekkere jazzy muziek ook nog.

Op naar deel twee.

avatar van mcdaktari
Ik heb onlangs de hele reeks maar weer eens gedownload want vroeger waren dit toch de films waar je voor thuis bleef.Toen had je niet net als nu keuze uit ik weet niet hoeveel zenders en toen waren we ook niet in het bezit van een video laat staan een dvd speler, en videotheken waren er toen evenmin. Daarom moest je het doen met films die uit werden gezonden. En het scheelt ook enorm dat we toen niet zo verwend waren qua films als tegenwoordig. Fantomas was zeker voor toen een hele mooi film met humor en aktie. Ik weet niet wat ik er nu van vind als ik de hele reeks weer eens kijk want ik ben er nog niet aan begonnen, maar eigenlijk moet ik er gewoon voor gaan zitten want het waren best leuke films.

avatar van DeCol
Als Louis de Funès fan is dit een ontzettende tegenvaller. Het verhaal geeft genoeg mogelijkheden, maar hier wordt er te weinig mee gedaan. Louis de Funès is niet zo uitbundig, al zijn de driftbuien wel weer vermakelijk. De actie scenes zijn erg gedateerd en sommige (auto met defecte remmen) tenenkrommend slecht. Wat een einde ook! Al laat het wel veel ruimte over. Op naar de volgende, hopelijk is die beter. Meer Louis de Funès en meer gekkigheid!

avatar van beavis
leuke acteurs en een redelijk budget, maar de actie en de comedy verzwakken elkaar hier (onverwacht), waardoor het flauw en wat saai wordt... nodigt niet gelijk uit om verder te gaan met de box-set

avatar van keimpeS
Leuke luchtige komedie met Louis de funes, als je daarvan houdt dan is dit zeker wel een film om eens te gaan kijken.