Fantômas contre Scotland Yard (1967)

Frankrijk / Italië
Avontuur / Komedie

geregisseerd door André Hunebelle
met Jean Marais, Louis de Funès en Mylène Demongeot

Een geniale schurk chanteert een Schotse lord die de steun inroept van commissaris Juve en journalist Fandor.

Erg vermakelijke film, waarin Louis de Funès weer eens uitblinkt als comedy-acteur. Moest er veel om lachen, en is tegelijkertijd best spannend. Daarnaast zitten er technieken in de film, die toch best knap waren voor die tijd. Hij krijgt van mij 3,5 sterren.

avatar van Betamax
Ietsje minder dan de twee voorgangers.
Maar zeker een prima Louis de Funes film.

Mister Spock
Het minst stompzinnige deel.

avatar van Scorpio11
Ik zag laatst de Blue Man Group en moest opeens aan deze film denken.
De film viel overigens tegen.

avatar van movie fan
beter dan 2 , maar toch nog minder dan deel 1 , verhaal iets beter dan in deel 2 , maar weer maakt louis de funes hier weer veel goed . in deze film is hij weer goed bezig om zich op te jagen en te schreeuwen en kloppen tegen alles en iedereen , er zitten ook veel grappige stukken in , vooral die scene waar hij die kilt aan heeft , geweldig gewoon

leuk slot van de trilogie , 4 op 5

Toch een stukje minder dan de eerste film. Zo is er driemaal naeen een gelijkaardige scène met Louis de Funès op het kasteel wat wijst op wat bloedarmoede al zijn er over de gehele film genoeg grappige situaties (maar ook geforceerde) en dialogen, vooral tussen Louis en zijn adjunct.

avatar van Metalfist
Teleurstellende finale

De Fantômas reeks is een reeks die ik tot nu toe eigenlijk best wel kon waarderen. De score hier op MovieMeter is redelijk laag, ik schat de eerste twee delen in ieder geval hoger in, maar ze blijven vermakelijk. Ik had dan ook dezelfde verwachtingen voor dit derde deel en keer hier eigenlijk nog het meest naar uit doordat Juve en de zijnen eindelijk de misdadiger te pakken zouden krijgen.

Jah, dat is dus niet het geval... Dit derde deel van Fantômas is dan eigenlijk ook bijna een kopie van de twee vorige delen met één uitzondering: de locatie verandert. En dat blijkt de doodsteek te zijn want iedereen verkast naar Schotland en dat is toch wel jammer. Het geeft niet dezelfde sfeer als in de vorige delen en ook het gebruik van geesten en dergelijke werkt gewoonweg niet. Wat mij vooral tegensteekt is dat je nooit de identiteit van Fantômas te weten komt. Nu ondertussen weet ik dat de personages gebaseerd zijn op verscheidene boeken dus het zou kunnen dat het trouw blijft aan het bronmateriaal maar voor mij werkte het niet. Dit is toch tenslotte het slotstuk en daar verwacht je nu eenmaal meer van. De knipogen naar de James Bond saga zijn ondertussen ook verdwenen en daarmee verdwijnt ook een deel van de charme van de films. Voor de rest zitten hier nog wel een aantal leuke twists in, het is altijd even goed nadenken wie wie nu weer is maar het kan de film niet redden. Wat ik trouwens niet begrijp is het gebruik van Scotland Yard in de titel. Ik kan me vergissen maar bij mijn weten is Scotland Yard de naam van de Britse politie en niet van Schotland. Oké, je hebt die Tom Smith die Brits is maar daar stopt het dan ook bij.

Het is alweer de derde keer dat Jean Marais zijn dubbelrol van Fantomas/Fandor mag gaan vertolken, al deed hij volgens mij ook de rol van die vriend van Rashley in het begin, en doet dat wederom erg goed. Marais was al wel wat ouder tijdens de opnames maar komt nog altijd erg fit over. Louis de Funès neemt ook wederom zijn rol van commissaris Juve op maar hij komt hier minder overtuigend over. Hij heeft ook minder uitbarsting momenten en dat is erg jammer want dat was toch iets waar ik me altijd mee vermaakte. Zonde want dit deel lijkt zich veel meer op komedie te richten dan zijn voorgangers maar er wordt te weinig gedaan met de Funès om echt grappig te zijn en worden er teveel scènes schaamteloos gekopieerd. Zo had ik het op den duur wel gezien met Juve die elke keer een lijk vindt, iedereen bijeenroept en dat de lijken uiteindelijk verdwenen zijn. Mylène Demongeot blijft nog altijd even mooi als in het begin van de reeks maar ook zij lijkt er hier soms maar wat doelloos rond te lopen. Tof dat Jacques Dynam ook nog mee verhuist naar Schotland maar daar stopt het dan ook.

Misschien verwachtte ik er teveel van maar dit derde luik in de Fantômas trilogie is redelijk teleurstellend. De verhuis naar Schotland werkt niet en de cast kan daar bitter weinig aan verhelpen. Het verhaal is sowieso het minste van heel de reeks doordat er veel meer op komedie wordt gefocust en er zit gewoonweg te weinig grappigs in om een voldoende te kunnen geven.

Laatste deel uit de "Fantômas" reeks met de Franse populaire komediant Louis De Funès weer in de hoofdrol.

Het is een waardige afsluiter want dit deel is best aardig en Louis de Funès is natuurlijk ook weer lekker opdreef. Ik heb in ieder geval vaak om hem moeten lachen en ik vond het destijds ook altijd een leuke acteur die ook veel leuke films heeft gemaakt (heel soms zenden ze nog wel eens een film van hem uit op de Duitse televisiezenders ZDF en ARD). Ook Jean Marais is weer van de partij als Fantômas en hij doet het ook weer verdienstelijk. Het verhaal zit ook best leuk in elkaar en is misschien zelfs een beetje spannend. Ook visueel ziet er er allemaal wel aardig uit (o.a. geinige special effecten).

Hier en daar is de film wel wat flauw en ook een tikkeltje langdradig, maar in het algemeen kijkt hij lekker weg (tegenwoordig oogt het natuurlijk allemaal heel flauw en oubollig). Gewoon een leuke afsluiter van de reeks.

avatar van keimpeS
Laatste uit de trilogy van Fantomas, samen met deel 1 de beste uit de reeks voor mij. Deel 2 viel me net iets tegen, dat was namelijk door de scène met vliegende auto, die was zo echt haha!