Juve contre Fantômas (1913)

Alternatieve titel: Juve against Fantômas

Frankrijk
Misdaad

geregisseerd door Louis Feuillade
met René Navarre, Edmond Bréon en Georges Melchior

Als in het huis van dr. Chaleck het lijk van een vrouw wordt gevonden, is Inspecteur Juve er meteen van overtuigd dat dit het werk van zijn aartsvijand, de meestercrimineel Fantômas is. Samen met zijn vriend, de journalist Fandor, volgt Juve dr. Chaleck door heel Parijs. Ze belanden tenslotte op een trein waar ze worden aangevallen door Fantômas' handlangers. Na enkele hachelijke avonturen belanden ze weer in Parijs, waar ze ontdekken dat Lady Bentham een ontmoeting heeft met Fantômas, haar vroegere minnaar. Ze ontdekken dat Fantômas van plan is om Juve te laten vermoorden in zijn slaap.

avatar van Vinokourov
Minste deel van de stokoude Fantomas-trilogie. Parijs in de jaren '10 is wel leuk om te zien, dat weer wel.

avatar van 606
Aantal mooie scènes en Parijs om zo te zien is erg leuk.
Ben benieuwd naar de rest

3 sterren

avatar van Spetie
Het tweede deel is qua niveau ongeveer hetzelfde als de eerste film.

Visueel is het net iets minder, maar dat wordt gecompenseerd door het feit dat men er deze keer wel in geslaagd is om het verhaal van enige spanning te voorzien. Vooral het laatste kwartiertje is dat gebied erg goed en het eindigt allemaal zowaar met een echte cliffhanger, waardoor je toch automatisch een beetje nieuwsgierig wordt naar de rest.

Verder zit er ook wel wat geslaagde humor in. Vooral de interactie tussen Juve en Fandor is bij vlagen leuk en zorgt voor een aantal glimlach momenten. Ook de tijdsduur is aangenaam. Een uurtje is eigenlijk meer dan genoeg. Benieuwd ook hoe dat dan gaat uitpakken voor het derde deel, want die duurt een stuk langer.

Voorlopig is het in ieder geval een consistente reeks.

Fantômas en inspecteur Juve met James Bond belevenissen in een film die wel wat meer actie (en ook misdaad) vertoont dan "Fantômas, à l'ombre de la Guillotine" maar evengoed zijn vleugje onderhuidse humor behoudt en nagenoeg even genietbaar is als de eerste film.

avatar van alexspyforever
2de Fantomas film, op het niveau van zijn voorganger. Er is hier wel meer actie in en het verhaaltje blijft ook simpel. Nu zijn onze agenten niet altijd van de slimsten en beetje onhandig en dat zorgt dan toch voor enkele komische momenten. Toch zijn de actiemomenten erg genietbaar en is een speelduur van ongeveer een uur prima om niet langdradig te worden. Beste vond ik zonder meer de actiescène afgebeeld op de poster.

avatar van Bobbejaantje
Tweede van de serie Fantômasfilms. Ik was aangenaam verrast door het eerste half uur dat ik van een hoog niveau vond, toch van een hoger niveau dan de openingsfilm. Actie met opbouw spanningsboog, mooie fotografie met stadsgezichten van het Parijs van 1913, goeie acteerprestaties van René Navarre, Edmond Bréon en Georges Melchior. Het is allemaal aanwezig. De knullige special fx i.v.m. het treinongeval kan met de mantel der liefde bedekt worden.

Na een half uur maakt Renée Carl, favoriete actrice van Louis Feuillade, haar opwachting en zakt ook het niveau van de verhaallijn, al staat het één los van het ander natuurlijk. Te veel toevalligheden en vreemde keuzes van de personages ondergraven de geloofwaardigheid van het verhaal, al blijft het nog amusant. Renée Carl is geen slechte actrice voor sommige rollen, maar in mijn ogen kan ze als verleidster nog geen deuk in een pakje boter slaan. Ze mist daarvoor gewoon elementaire uitstraling. Ben ik de enige die daar zo over denkt?

Fantômas kwam in deze tweede aflevering al wat beter voor de dag als crimineel brein dan in het eerste deel. Benieuwd waar dat gaat eindigen.