• 8.222.440 stemmen

Ghost in the Machine (1993)

Thriller / Sciencefiction | 104 minuten

Genre: Thriller / Sciencefiction

Alternatieve titel: Deadly Terror

Geregisseerd door: Rachel Talalay

Met onder meer: Karen Allen, Chris Mulkey en Ted Marcoux

Over Ghost in the Machine

"Plug in to your worst nightmare"

Karl werkt overdag als technicus in een computerwinkel, maar maakt 's nachts de straten onveilig als de 'Adress Book Killer', die zijn slachtoffers kiest uit gevonden adresboekjes. Op een dag moet Karl aan een lichamelijk onderzoek meewerken, maar tijdens een CAT-scan wordt zijn ziel in een elektronisch signaal omgevormd. Karl kan vanaf nu zijn slachtpartijen via de computernetwerken voortzetten.

imageimageimageimage

Karl's Landlord

Elliot Miller

avatar van zombie

zombie

Deze draaide volgens mij ook op "The Night of Terror" dat jaar.

Erg slechte computer-animatie's die voort kwamen uit 't succes van Terminator 2...bah!

avatar van pjotr

pjotr

Meer naar aanleiding van de 'blitse' effecten uit de Lawnmower Man dacht ik....

avatar van John Doe

John Doe

Oke het is echt slecht, maar ik vond sommige scenes wel vermakelijk zoals de föhn die als flammenwerper fungeerde en het zwembadscherm dat afsloot met de jongen er nog in. Deze speciale situaties worden bereikt door de extreme filmgedachte en dat vind ik dan wel een bijkomend voordeel. 2 sterren.

avatar van Dragon

Dragon

Best een interessant gegeven, maar slecht uitgewerkt. Vooral de amateuristische special effects vallen op. Naarmate de film vordert wordt het verhaaltje ook steeds belachelijker en het einde is echt wel lachwekkend te noemen. * 1/2

avatar van Fangs

Fangs (crew films)

Natuurlijk heel erg gedateerd en totaal geen meesterwerk, ook geen goede film, maar gewoon een vermakelijke popcornfilm. > 2*

avatar van Chr.s

Chr.s

Waar doet me die naam toch aan denken.

Stijntje

Ik heb hard gelachen om deze spannend bedoelde film.

2 *

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Vond ik eerlijk gezegd nog niet zo slecht. De film kon me wel onderhouden, met enkele beelden die me zijn bijgebleven zoals de "microgolf" scène. Simpel entertaiment maar heeft enkele goede momenten.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19436 berichten

Het is eigenlijk best wel jammer dat een film met zo een interessant gegeven zo een matige uitwerking kent. Een seriemoordenaar wiens ziel in een computer terechtkomt waardoor hij op digitale wijze zijn slachtwerk verder kan zetten, het klinkt als een geweldig horrorscenario zoals Demon Seed. Helaas speelt regisseur Talalay (die als debuutfilm Freddy the Final Nightmare regisseerde) op veilig en valt er na de eerste moord nog maar weinig horror te beleven. En naar het einde toe wordt het zelfs compleet belachelijk.

avatar van joolstein

joolstein

In de jaren '90, was de personal computer (pc) in opkomst. Doordat dit nieuwe apparaat steeds meer in het leven van mensen kwam, ontstonden er ook angsten voor computers en de problemen die ze kunnen brengen. Een dankbaar geven voor horror/Thriller genre natuurlijk. Het plot van de film is op zijn zachts gezegd zwak. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen computer-systemen en elektrische systemen, waar het cyber-spook blijkbaar net zo gemakkelijk tussen kan schakelen. En een overleden persoon die voort kan bestaan en via het stroomnet mensen kan aanvallen was als eens gedaan in Wes Craven's Shocker. (en daarnaast haakte deze film in op het succes van The Lawnmower Man (1992) Echter wat de film wel beter doet, zeker bij het eerste slachtoffer zijn de make up effecten. Die eerste moord is fantastisch! De special effects bij dat slachtoffer zijn zelfs vandaag de dag nog goed te noemen. De computeranimatie die wordt getoond is daarentegen erg gedateerd. En er is niet echt een moment van spanning of verassing. De film pionierde in het verleden op gebied van CG en was wellicht vernieuwend. Maar het heeft de tand des tijds niet goed doorstaan.