Owning Mahowny (2003)

Canada / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Richard Kwietniowski
met Philip Seymour Hoffman, Minnie Driver en John Hurt

Dan Mahowny is een onopvallende bankmanager in Toronto. Hij leeft bescheiden, rijdt in een tweedehands auto en heeft een relatie met Belinda; een lief, onopvallend meisje dat ook bij de bank werkt. Niemand weet dat Mahowny een dubbelleven leidt. Hij heeft een gokprobleem... Zijn positie bij de bank stelt hem in staat miljoenen te verduisteren van zijn werkgevers om zijn behoeftes te financieren. Zijn bazen en klanten hebben een rotsvast vertrouwen in de saaie, maar degelijke Mahowny. Casinobaas Foss vindt in Mahowny de perfecte klant. Belinda blijft echter hopen op een gezamenlijke, romantische toekomst. Mahowny's nachtelijke avonturen krijgen steeds meer de overhand en zijn gedrag trekt de aandacht van de politie. Hoe lang kan Mahowny zijn goklust blijven uitleven zonder te worden gepakt? Owning Mahowny is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de grootste eenmans-bankfraude uit de Canadese geschiedenis.

Cast is niet verkeerd!

avatar van Phooze
Interessante trailer. Ik heb wel zin om deze film te gaan bekijken.

Heb me prima vermaakt. Zeer sterk acteerwerk van vrijwel alle acteurs, met als uitblinker Dhr. Seymour Hoffman. Verhaaltje leek af en toe een beetje uit de pas te lopen qua snelheid, maar dit was niet extreem hinderlijk..en het grootste deel van de film heb ik mijzelve hier niet aan geërgerd. 3,5 ster is op zijn plaats.

Na Love Liza opnieuw een film met een hoofdrol voor Philip Seymour Hoffman. Hoffman bewijst wederom dat hij prima een film in zijn eentje kan dragen.
Helaas vind ik het verhaal van Owning Mahowny wat mager. Daarnaast vind ik de rol van Hoffman minder aansprekend dan bijna alle rollen die hij eerder heeft gedaan. Hij kan in deze rol minder zijn ei kwijt.
Ik had graag gezien dat in deze casinofilm Hoffman zijn korte maar hilarische rol uit Hard Eight had voorgezet. Helaas past dat niet bij het verhaal over de zonderlinge Mahowny.
De rol van Hoffman kent de meeste diepgang. Ik vond het jammer dat de bijrollen veel platter en luchtiger zijn. Minnie Driver lijkt in deze film trouwens sprekend op 'Ushi van Dijk'!
Het verhaal valt wat mij betreft teveel in herhaling en is vrij voorspelbaar. Ik vond de film mede daardoor te lang. Jammer, er had meer in gezeten.
Genoeg gezeurd. Dit is een vermakelijke film waar ik met genoegen naar heb gekeken.
Hoffman rules!
3 sterren.

avatar van moviefreak#1
Een hele goede doch zwaar deprimerende film. Hoffman is als altijd meesterlijk even als John Hurt als casinobaas. Zoals kappeuter al zei lijkt Minnie Driver sprekend op Ushi van Dijk en dat irriteerde mij persoonlijk mateloos. Maar ik kon nog steeds niet geloven dat dit een waar gebeurd verhaal is , wat is die man ongelofelijke dom (geweest) .
3,5 *

Goeie film voor gokverslaafden!!!

avatar van De Knip
Ik heb zelf ook weleens een wedje gelegd, maar na deze film schrikt het je toch wel af. De film heeft niet zo'n moraliserend karakter, maar de film gaf mij een naar gevoel over gokverslaving.
P.S.Hoffman speelt zijn rol sterk, kon mij zeer in zijn karakter verplaatsen.
De gehele film geboeid gekeken:

****

ToniMono
Hoffman is na Happiness en Love Liza een van me favoriete acteurs geworden.
Voor degenen die de film al gezien hebben: ligt er bij jullie wel eens een voorbespeelde DVD in de brievenbus waarvan de afzender onbekend is?

Ziet er toch interessant uit allemaal.

kappeuter schreef:
Hoffman rules!
3 sterren.

Bij herziening kon ik wat meer genieten van het goede spel van Hoffman, nu ik wat minder gefixeerd was op het verhaal. De zenuwtrekjes en zijn obsessieve gedrag en dito blikken; schitterend!
Hoffman heeft nu met deze film en Love Liza bewezen prima een hoofdrol te kunnen dragen. Ik kijk dan ook enorm uit naar Capote!
Ik vind het nog nog steeds erg jammer dat het verhaal een Hollywood uitwerking heeft gekregen. Ik ergerde me deze keer vooral aan Minnie Driver. Wat een vervelend goedgelovig, onverschillig en vergevend karakter heeft zij. Hier had dramatisch veel meer in gezeten. Ik stoorde me ook aan de lelijke pruik die ze draagt. Zo opvallend een haarstukje, dat zie je zelden ZO erg in films; wat een lelijke pruik.
Ik vond de film bij herziening beter. De film is toch best mooi in beeld gebracht en de muziek is ook sfeervol.
Mijn waardering gaat een halfje omhoog: 3,5 sterren.

avatar van Redlop
Regisseur klinkt als de nieuwe Poolse spits van NEC waarvan ze de naam niet precies weten.

(de geruchten gaan dat Thomas Frankowski naar NEC komt...laat het please waar zijn...)

ToniMono
Merkwaardig dat deze film zo weinig bekeken wordt, ondanks het groeiende legioen aan Hoffman liefhebbers....

illMattie
Erg goede acteur is Hoffman toch. Ook in deze film weer.

minpuntje inderdaad is de pruik van Minnie Driver

avatar van nightbreed
Philip Seymour Hoffman
Voor degenen die nog niet weten wie Philip Seymour Hoffman is, Philip Seymour Hoffman is naar mijn mening de beste mannelijke acteur van dit moment en van de laatste jaren.
Die man kan zo overtuigend een typetje spelen dat het gewoon eng wordt.
Zoals ik al eens eerder zei in een review, Philip Seymour Hoffman acteert niet, Philip Seymour Hoffman is.
Philip Seymour Hoffman is de steunpilaar van deze film dat berust op een waargebeurd verhaal.
Ik kon me dit verhaal nog uit het bericht van het journaal destijds herinneren.
Ik heb deze film een paar maanden geleden gezien maar ik kan me veel karaktertrekjes van Philip Seymour Hoffman nog goed voor de geest halen, gewoon briljant.
Het verhaal is niet echt schokkend of spannend maar dankzij onze briljante hoofdrolspeler is deze film een genot om naar te kijken.
Het script is zakelijk evenals de regie.

Cijfer: 4

avatar van Badalamenti
Philip Seymour Hoffman is inderdaad een geweldig acteur.
Ook in deze film is hij opnieuw zéér overtuigend, maar er is meer nodig voor een goede film !
Kleine 3*

avatar van Mochizuki Rokuro
PSH is misschien een té groot acteur voor deze film. Minnie Driver in elk geval wel - die me deed denken aan Ushi van Dijk - kappeuter schreef het eerder al zie ik nu, grappig!
kappeuter schreef:
Minnie Driver lijkt in deze film trouwens sprekend op 'Ushi van Dijk'!

Maar PSH blijft erg sterk met zijn ogen (die je geen een keer goed in beeld hebt volgens mij - al doet de poster anders vermoeden), maar het wegkijken, het nerveus doen beheerst hij echt tot in de puntjes, met maximaal effect.

Grootste pluspunt van de film is toch wel de muziek van The Insects (ken ik niet) met ondersteuning van de fantastische blazer Jon Hassel (Brian Eno en David Sylvian -regular.

Duo Maxwell
Philip Seymour Hoffman begint nu toch wel langzaam één van mijn favoriete acteurs te worden, ook hier zet hij weer een ijzersterke rol neer als een gok verslaafde bank manager. Weer totaal iets anders dan dat je in het verleden al van hem gezien hebt en die diversiteit maakt van hem nou zo’n geweldig acteur, respect.

Steve555
Kan Hoffman eigenlijk wel slecht acteren? Ik heb altijd het idee dat ie gewoon zichzelf speelt en dan kun je moeilijk falen. Hij is heel goed in gefrustreerde typetjes.
Gebaseerd op Canadese gebeurtenissen maar vind deze film wel erg lijken op, maar beter dan Rough Trader (1999) -de film over het te gronden richten van een bank door Nick Leeson. Dezelfde thematiek wordt aangesneden - gok verslaving/speculatie-zucht. De films opzich verschillen ook niet heel veel.
De A-team achtige schurkenrol van de casino-eigenaar had wat minder gemogen. Het opslijmen van "high rollers" gaat in het echt net even iets minder obsessief.

avatar van Oliveri
Zeer goeie film, spannend van begin tot einde en al eerder vermeld: een prima rol voor Hoffman. Ook John Hurt, als hebberige casinobaas, staat zijn mannetje. Daarnaast ook nog eens een goed verhaal, de volle mep voor deze film.

avatar van Leo1954
Voorspelbare film, het ontbrak aan spanning. Ook geen onderhuidse. Het is een simpel verhaal die het moet hebben van de gebeurtenissen op zich en die zijn eigenlijk behoorlijk mager. Acteurs waren oké, maar de film, nee.

Uitstekende film over een bankmedewerker die voor miljoenen aan geld van klanten vergokt in het casino. Een ongelooflijk, maar waargebeurd verhaal. Ondanks dat de film in herhaling valt, blijft het onderhoudend (mede doordat het hoofdpersonage door zichzelf geen kant meer op kan). Philip Seymour Hoffman weet met zijn ingetogen spel de film met gemak te dragen hier. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Brabants
De gokverslaving van Mahowny is er een van een zwaar kaliber. De bankfraude bij zijn werkgever om deze dure hobby te bekostigen maakt het van kwaad tot erger. Het dubbelleven van Mahowny reikt ver, maar vindt uiteindelijk zijn teloorgang. Seymour speelt niet, maar is Dan. De zucht is zo overtuigend en voelbaar, dat je gewoon gaat meeleven met zijn verslaving. De zwarte humor die gepaard gaat met dit verbluffende acteerwerk, maakt dit misdaaddrama tot een ijzersterke film.

avatar van John Lee Hooker
Een zorgvuldig en stijlvol geschoten drama waarin een bankmedewerker allerlei illegale handelingen uitvoert om uiteindelijk in een casino zijn schuld af te kunnen betalen. De uitstekende casting, het soepele camerawerk en de - wederom gepassioneerde - rol van Hoffman tillen het geheel naar een hoger niveau. Aangezien er inhoudelijk niet zoveel metamorfoses klaarstaan had het script gemakkelijk om zeep kunnen worden geholpen maar ik bleef continu geboeid. Waar is de rest van Kwietniowski..?

avatar van Edie
Geen verkeerd filmpje, ik weet niet of het ook echt een TV film was, zo zag het wel uit. Vrij duidelijk 'low budget'. Seymour Hoffman speelde wel weer leuk, maar eigenlijk niet zoveel anders als in Love Lisa of Happiness vond ik. Spannend is de film nergens voor mij, af en toe stomme keuzes die Phillip maakt, maar dat hoort wel bij gokverslaafden.

Leuk om eens gezien te hebben, maar op sommige punten werd de film nog wel eens saai.

En.. Ik lees nu pas op IMDb dat Phillip dit jaar overleden is, op zo een jonge leeftijd..

avatar van 93.9
Seymour Hoffan was een hele goede acteur. Had nog een paar goede rollen kunnen spelen en dan zou ie niet in het rijtje van de Groten der aarde misgecast zijn...
Helaas besliste het lot anders...

Goede film dat een duidelijk beeld ophangt van de ellende door gokverslaving en ook niet nalaat het cynische van de casinodirectie te onderstrepen.
Rake sfeerschepping en even gevatte acteerprestatie van Philip Seymour Hoffman.

Deze echte "acteurs"-productie was gebaseerd op ware gebeurtenissen en het was zeker geen feelgood verhaal. In het afstandelijke karakterportret van een verslaafde man en zijn dwangmatige gedrag, probeerde de regisseur om de patronen van verslaving bloot te leggen, maar door een teveel gepraat over bankzaken, raakte ik als kijker niet betrokken bij het gebeuren. De cast speelde goed; met name Philip Seymour Hoffman maakte indruk in de rol van de wanhopige hoofdpersoon.

avatar van mrklm
Het feit dat Philip Seymour Hoffman in 2014 zou sterven als gevolg van heroïneverslaving maakt deze film anno nu op een ietwat morbide wijze extra fascinerend. Hij speelt hier een bankmedewerker die zijn positie en het in hem gestelde vertrouwen gebruikt om miljoenen dollars te verduisteren om zijn gokverslaving te financieren. Hoffman zet een overtuigend portret neer van iemand die ondanks zijn extreem buitensporige gokgedrag in een volledige staat van ontkenning zit en zichzelf daardoor dieper en dieper in de nesten werkt. Hoe hij aan zijn geld komt is voor leken minder goed te volgen en een overdaad aan ondersteunende karakters is soms ook wat verwarrend, maar Hoffmans vakwerk maakt dit de moeite waard. Je vraagt je wel af of hij toen al putte uit eigen ervaring...