D.A.R.Y.L. (1985)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Familie / Sciencefiction

geregisseerd door Simon Wincer
met Barret Oliver, Mary Beth Hurt en Michael McKean

Daryl, een tienjarig jongetje, wordt op een dag zwervend in de bossen gevonden. Hij heeft geheugenverlies. Via een kindertehuis komt hij bij een kinderloos echtpaar terecht. Daar lijkt hij zich te ontwikkelen tot een geniaal kind: hij is zijn klasgenootjes ver vooruit en maakt zich alle leerstof supersnel eigen. Dan verschijnen plots de echte ouders van Daryl op het toneel en komt de waarheid aan het licht.

BS
wel een aardig film,beetje kinderachtig soms,maar als je echt niet anders te doen hefbt wel leuk. 2 sterren

Misschien een beetje een sentimentele stem, maar goed.

Blijft leuk.

Wederom een film uit mijn jeugd. Leuk einde (wil niet in spoilers vervallen dus ik hou het kort).

Beoordeling: *** wel een sterke kinderfilm.

Inderdaad, jeugd sentiment (again..!)
Erg goede (kinder)film

battie schreef:

Inderdaad, jeugd sentiment (again..!)
Erg goede (kinder)film

idd die goede oude tijd

Ik zat net te lezen waar die film over ging. Ik dacht:
hmmm...kan nog wel eens een boeiende film worden. maar toen las ik:
"Daryl is een geheim project van het Amerikaanse leger, dat op zoek is naar de ideale soldaat."

Devastation HCT schreef:
Ik zat net te lezen waar die film over ging. Ik dacht:
hmmm...kan nog wel eens een boeiende film worden. maar toen las ik:

En toen dacht je "deze film wil ik graag zien"?

Puur kinderfilm.
Toen ik op school zat kregen we met Kerst altijd een film.
Vaak was dat of deze Daryl of Jesus Christ Superstar.

Lang geleden dat ik deze film heb gezien, ik zal er nu niet op stemmen maar ik vond hem altijd wel heel leuk.

€ 6 bij Bol.com, zal ik hem bestellen en nog een keer gaan zien...

avatar van kniteforce
4 Omdat het jeugd sentiment voor mij is. Heb leuke herinneringen aan deze film. Vroeger vaak gezien.

Het was jaren geleden dat ik deze film nog eens had gezien.
Heb het vroeger steeds een goede film gevonden, en nu is dat niet anders, al is de film nu hopeloos gedateerd.
Maar het blijft een leuk verhaal en een uitstekende jeugdfilm.

avatar van Phantasm
Ik heb deze jaren geleden ooit eens gehuurd en nu weer herzien op d.v.d. , hij blijft leuk, mooi in elkaar gezet.

Ik ken deze uit mijn jeugd . Geef m gebaseerd op wat ik me herinner 3,5e ster

avatar van john mcclane 2
SunChaser schreef:
Ik ken deze uit mijn jeugd . Geef m gebaseerd op wat ik me herinner 3,5e ster

idem dito

avatar van Filmkriebel
Niet fantastisch maar wel een onderhoudende jeugdfilm die ik ooit als kind heb gezien. Ook voor mij jeugdsentiment al kon ik me weinig van deze film herinneren. Het ziet er allemaal naief en gedateerd uit; in dit opzicht heeft deze film veel pluimen verloren. Er zit in de tweede helft flink wat actie met o.a. een degelijke car chase.

PS : Vreemde poster hierboven, vermoedelijke fake. D.A.R.Y.L. is een Columbia film, en op de poster staat Paramount als productiehuis.

avatar van dutchtuga
Filmkriebel schreef:

Inderdaad vreemde poster. Daryl die naar The Jetsons op een scherm zit te kijken? Weird.

avatar van jono
Soms vind ik in mijn filmcollectie wel eens een dvd waarvan ik echt niet meer kan herinneren waarvoor ik hem indertijd heb gekocht. Waarschijnlijk ooit eens aangeschaft, drie voor een tientje in de uitverkoopbak om het drietal vol te maken of zoiets. Het komt niet vaak voor, want meestal koop ik gericht dvd's; bijvoorbeeld vanwege de klassiekerstatus, een goede waardering op een filmsite of gewoon een interessant verhaal. D.A.R.Y.L. is ook zo'n film die zich al jaren in mijn collectie bevindt zonder dat ik eigenlijk weet waarom ik hem heb aangeschaft. Ik zag hem ooit op tv en kan me niet herinneren dat ik indertijd erg onder de indruk was van de film. Gisteravond vond ik het dan ook tijd om hem eens opnieuw te bekijken.

De film gaat over een 10-jarig jongetje dat ergens in de bossen rondzwerft. Hij is zijn geheugen kwijt en weet alleen nog dat hij Daryl heet. Hij wordt ondergebracht bij een pleeggezin en blijkt een heel bijzonder kind: hij is een enorm rekenwonder, kan uitstekend honkballen en leert binnen een uur perfect pianospelen. Zijn pleegouders zijn dan ook dol op hem. Op een dag staan zijn echte ouders op de stoep en nemen hem mee. Dan komen we erachter dat Daryl een cyborg is, een militair experiment om uit te groeien tot de perfecte vechtmachine voor het leger. Wanneer er echter een nieuw prototype wordt ontworpen wordt Daryl overbodig verklaard, en besluit de legerleiding hem te vernietigen. Gelukkig weet Daryl te ontsnappen, waarna hij wordt achtervolgd door de politie, de brandweer en uiteindelijk het complete leger.

Bij het zien van de film moest ik erg denken aan de film A.I. (2001) van regisseur Steven Spielberg. Het uitgangspunt is in feite hetzelfde, al gaat het verhaal uiteindelijk wel een andere kant op. D.A.R.Y.L. is meer een familiefilm, geschikt voor jonge kijkers maar ook voor volwassenen best aardig. Vooral de achtervolgingsscènes zijn erg leuk om te kijken. Voor de rest is het niet zo'n heel bijzondere film, het is dan ook niet zo verwonderlijk dat ik na dertig jaar niet veel van het verhaal heb onthouden. Maar goed, desalniettemin heb ik de volle 99 minuten met plezier naar deze film gekeken. 3*