ad

Genre: Drama / Film noir

Geregisseerd door: Roy Rowland

Met onder meer: Barbara Stanwyck, George Sanders en Gary Merrill

Over Witness to Murder

"THE SUSPENSE SHOCK OF THE YEAR!"

Op een avond ziet Cheryl Draper geheel toevallig hoe in de slaapkamer aan de overkant van de straat een vrouw wordt vermoord door een man. Cheryl belt de politie, maar wanneer deze arriveert, is het lijk verdwenen en de moordenaar beweert dat hij onschuldig is. De politie gelooft hem en hij kan hen er zelfs van overtuigen dat Cheryl geestelijk in de war is. Daarom wordt ze voor een onderzoek opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Inspecteur Mathews weet haar daar echter weer uit te krijgen, niet wetend dat de moordenaar klaar staat om Cheryl voor eeuwig het zwijgen op te leggen...

image

Apartment Manager

Negress - Mental Patient

avatar van Dutchfan

Dutchfan

Topacteurs Barbara Stanwyck en George Sanders laten hogeschool acteren zien in dit spannende,maar ook wel onwaarschijnlijke verhaal.

Als alle politie zo zou zijn,zoals in deze film uitgebeeld,denk ik dat we grote problemen met de veiligheid zouden krijgen.

Jammer dat de film,na de huiveringwekkende finale,afgelopen was...Ik had graag nog even gezien of de poltieagenten,na dit beschamende optreden,hun baan konden behouden of niet.....

avatar van ToNe

ToNe

Iets te hysterisch naar mijn smaak. Logica is ondergeschikt gemaakt voor effectbejag zodat zelfs George Sanders zich een beetje laat gaan tijdens de climax. Verder doet hij het prima als wolf-in-schaapskleren.

Het gaat vooral mis bij de uitwerking. De film richt zich te veel op de gevolgen hiervan op de persoon, in dit geval de hysterie van Stanwyck. Dat is zo aanwezig, dat het lijkt alsof de film enkel bedoeld is om te teren op deze emotie. Alsof het bronmateriaal geen mysterieroman is waar suspense centraal staat, maar een stuiverroman gericht op vrouwen. Zoals mannen hun films vol 'overdadig geweld' hebben.

En de finalespeech van Sanders, tja. Deze megalomanie (spoileren zou de absurditeit afzwakken) komt uit de lucht vallen en is ontzettend uit de toon als je bedenkt waar je de hele tijd naar hebt zitten kijken.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Op een onweerachtige nacht kijkt Cheryl uit het raam van haar slaapkamer en ziet hoe haar overbuur in zijn appartement een vrouw wurgt. Ze informeert onmiddellijk de politie die de man bezoekt maar geen sporen vindt. Via een linkse streek kan hij later Cheryl beschuldigen dat ze geestelijk onevenwichtig is en haar in een psychiatrische instelling doen onderbrengen. De sympathieke inspecteur Mathews steunt haar echter en ze wordt weer vrijgelaten. Maar ze is niet meer veilig want de moordenaar heeft blijkbaar boosaardige plannen...

Een beetje in de stijl van “Rear Window” dat minder dan een maand later in de bioscoop werd uitgebracht bleef deze knappe thriller in de schaduw van Hitchcock’s prent. Nochtans is “Witness to Murder” vlot geregisseerd door Roy Rowland en valt ook de prachtige zwart-witfotografie op. George Sanders en Barbara Stanwick zorgen voor een overtuigende vertolking. Dit is zeker een boeiend misdaaddrama dat de kijker in zijn greep houdt. Tot plezier van de film-noir-fans is deze film uitgebracht op Blu-ray door Kino Lorber. De kwaliteit van de video is goed zonder meer en de ratio 1.75:1 is natuurlijk een meevaller. Helaas zijn er geen Engelse ondertitels. Maakt deel uit van een interessante box set.