Abouna (2002)

Alternatieve titel: Our Father

Frankrijk / Tsjaad / Nederland

geregisseerd door Mahamat-Saleh Haroun
met Ahidjo Mahamat Moussa en Hamza Moctar Aguid

Wanneer Tahir en Amine op een morgen ontwaken, vernemen ze dat hun vader stiekem vertrok. De ontgoocheling is nog groter wanneer ze tot het besef komen dat hij die dag scheidsrechter zou zijn van een voetbalmatch onder wijkkinderen. De twee kinderen besluiten op zoek te gaan in de straten van de stad en alle plaatsen na te gaan waar hij vaak kwam. Maar zonder resultaat. Ze geven hun zoektocht op en lopen doelloos door de straten, spijbelen school en duiken onder in bioscoopzalen. Op een avond menen ze in halve duisternis hun vader op het scherm te herkennen. De twee broers besluiten de filmrollen te stelen.

Film die langszaam op gang komt. Op zich wordt wel een mooi beeld geschapen van twee broers in Tsjaad. De broers zijn op zoek naar hun vader. 3*

Quasi-artistieke troep.

robertus65
Mooie verfilming, maar echt boeiend vond ik het allemaal niet.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keertje gezien te hebben.

Wie dacht een film te zien, typisch voor Afrika, met armoede, wantoestanden en oorlogsgeweld, heeft het verkeerd voor.
Het verhaaltje dat wordt opgedist is er ééntje van alle tijden en kan zich op veel plaatsen in de wereld voordoen.
Denderend is het allemaal niet, integendeel heel sober en alle franjes worden werkelijk over boord gegooid en tenslotte zit daar precies het mooie van de film in. Overladen met acteurs is de film ook al niet en wie er aan mee doet overtuigt in zijn rol.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Eenvoudig klein verhaal, in essentie over ouderschap en vrijheid. Begint als een film die vooral aardig is vanwege het inkijkje in een ander cultuur, maar wordt later nog wel wat beter. Het laatste stuk heeft de meeste aanzetjes tot echt mooie dingen, maar heeft helaas wat te weinig focus. Het is vaak lastig om dit soort films op het juiste moment te laten eindigen, maar dat doet Abouna dan weer feilloos. De laatste scene is in zijn eenvoud een van de beste.