Blood of the Innocent (1995)

Alternatieve titel: Beyond Forgiveness

Verenigde Staten / Polen
Actie / Thriller

geregisseerd door Bob Misiorowski
met Rutger Hauer, Thomas Ian Griffith en Artur Zmijewski

Op de avond voor zijn huwelijk, wordt Marty voor de ogen van zijn broer Frank in koelen bloede doodgeschoten. Frank, een geharde cop uit Chicago, heeft nog maar een doel voor ogen... Het wreken van zijn broer. Het spoor van de moordenaars leidt hem naar Polen, het land van Frank's voorouders. Daar raakt hij verstrikt in een bikkelharde strijd met een van de gevaarlijkste misdaadorganisaties ter wereld... De Russische Maffia!

djelle
Een drukbevolkte markt. Het hoofdpersonage -een op wraak beluste agent- neust er even rond omdat hij daar naar het schijnt op het goede spoor zit. Een prostituee uit de vorige scene vertelde hem deze informatie, en we horen ze nu nog even verderspreken als voice over om de overgang op een propere manier te voltooien. Stoer uitgedost met zonnebril en al, wandelt hij de kraampjes af. Het duurt niet lang of zien we een paar kleine ontploffingen: aanslagen op de handelaars door die afpersende smeerlappen van de Russische maffia. Onschuldige marktkramers zien we met indrukwekkende koprolletjes over hun eigen koopwaar vliegen tijdens de explosies, paniek en chaos vervangen de daarvoor gezellige drukte. Hij zit inderdaad op het goede spoor. Tegen de vluchtende stroom in probeert de held van dienst dichterbij dat spoor te komen. En dan gebeurt het: hij staat plots oog in oog met zijn tegenstander. De scarface die zijn broer vermoorde. De übersmeerlap die hij zoekt. Broeierige close-up beelden van elkaars gezicht wisselen zich in rustig tempo af, begeleid op onheilspellende basgeluiden en dito sfeerklanken. De tijd lijkt even stil te staan... en dan, op een fractie van een seconde, trekken beide rivalen hun wapen en de show begint. De good guy haalt zijn getrouwe colt 45 pistool uit zijn vestzak, de bad guy laat zijn machinegeweer spreken, de slablaadjes en andere marktwaren vliegen in het rond. Een vleugje slowmotion, een paar gekke sprongetjes... Een fraai vuurgevecht vindt plaats na een minstens even sfeerrijke opbouw.

Dit is de shit die filmpjes als Beyond Forgiveness zo de moeite waard maken. Dit is amusement op zijn hoogtepunt. Geen moeilijk verhaal en niet teveel geleuter, maar gewoon een stevige actieprent vol stoere, leuk geconstrueerde, knap gefilmde (actie)scenes, moderne standoffs, Thomas Ian Griffith en alles in een heerlijk ongefilterde typische jaren 90 stijl, hét decennium waar men nog perfect wist hoe het genre aan te pakken. Topvermaak.

avatar van divx1977
ik vond deze film echt wel goed hoor

avatar van aburex
Gekocht in Carrefour voor €1. Voor deze prijs is de film wel het bekijken waard.