• 8.516.965 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Shunji Iwai

Met onder meer: Etsushi Toyokawa, Tomoko Yamaguchi en Tomorowo Taguchi

IMDb beoordeling: 6,5 (719)

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Undo

Yukio en Moemi wonen schijnbaar gelukkig samen. De situatie verandert echter wanneer Moemi's beugels verwijderd worden en Yukio laat blijken dat hij het zoenen minder fijn vindt. Al snel begint Moemi van alles obsessief vast te knopen.

imageimageimage

Onderhond

Geen idee dat deze op de site stond, blijkbaar ook nog niet al te lang.

Is weer al eventjes geleden dat ik deze film gezien heb, maar geweldige kortfilmpje over een obsessieve vrouw die vreest haar geliefde te verliezen.

En hoe beter dit te symboliseren door de knoop, die alles bij elkaar houdt en alles met elkaar weet te verbinden. Kort maar krachtig filmpje, dat je mooi weet te raken op het einde. Verder ook leuk om hier enkele van Iwai's stijlkenmerken in terug te vinden, zoals die stroom mensen.

4* mag wel, blijft leuk.

avatar van NKyou

NKyou

Typisch Iwai, ik zeg niet echt. Wel een fantastisch kort filmpje.

Niet gelijk zijn andere enkel dromerig, maar vrij mysterisch en 'spannend'. Begin is vrij vreemd, maar hoe het verder voortvloeit naar de climax is geweldig.

Enkele prachtige shots en 2 geweldige scenes is dit korte filmpje rijk. De gebonden-kamer-scene met de foto en het vastbinden zijn echt heel sterk. Prima decor ook, met de gele muren en veel wit touw in een mooi appartement. Op sommige momenten prima ondersteuning van de muziek, op andere momenten een kleine domper.

Blijkt maar weer dat het niet lang hoeft te duren om iets moois neer te zetten. 4,5* wil ik hier meer dan graag aan kwijt.

avatar van tovenaar

tovenaar

Mooi kort. Een kleurrijk begin wordt langzaamaan opgeslorpt door een geelbruine kamer vol knopen. Leuk gedaan hoe de touwen en knopen ook in de achtergrond terugkomen (op straat bij de stroom mensen en door het raam waar de appeltjes neergezet worden). Misschien een iets te makkelijk symbool voor de relatie tussen de twee hoofdrolspelers, maar de warmbloedige en goed verzorgde uitvoering leiden je daar gerust langs. De setting in het appartement kan niet anders dan geweldige plaatjes opleveren. Af en toe beangstigend en lieflijk, best mooi gedaan allemaal. Weinig mankerend kort drama, goed voor een kleine 4 die het voornamelijk dankt aan enkele prachtige shots.

avatar van wibro

wibro

Heerlijk absurd filmpje.

In het verfilmen van het absurde zijn de Japanners meester. Dat heb ik ook bij een regisseur als Sono al meerdere keren ervaren. Shunji Iwai kan er ook wat van. Valt eigenlijk ook weinig te zeggen over dit filmpje. Het kijken naar deze op visueel vlak zeer geslaagde film moet je gewoon ondergaan. Vooral de laatste 10 minuten waren schitterend. Prima spel van dat meisje overigens.

4,0*.