L'Événement le Plus Important Depuis Que l'Homme A Marché sur la Lune (1973)

Alternatieve titels: A Slightly Pregnant Man | Niente di Grave, Suo Marito È Incinto

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Jacques Demy
met Catherine Deneuve, Marcello Mastroianni en Micheline Presle

Een Parijse mannelijke rijschoolhouder gaat met vermoeidheidsklachten naar een dokter. Deze stelt vast dat de man vier maanden zwanger is. Als deze ongebruikelijke diagnose is bevestigd door een specialist volgt een ware internationale mediagekte.

avatar van Bombong
Op basis van de plotbeschrijving en de Engelse titel van deze film ("A slightly pregnant man") zou je de indruk kunnen krijgen dat het hier om het nieuwste project van Eddie Murphy gaat. Maar in werkelijkheid is dit de vierde samenwerking tussen Jacques Demy en Catherine Deneuve, na Les parapluies de Cherbourg, Les demoiselles de Rochefort en Peau d'ane.

Zo goed als die drie films wordt deze nergens. Visueel is het allemaal weer dik in orde met de felle kleuren die we van Demy gewend zijn (de kleding en de kapsalon van Deneuve zijn de hoogtepunten van deze film), maar het grootste mankement is dat het eigenlijk nooit grappig of scherp wordt. Mastroianni en Deneuve spelen hun rollen wel op een aangename manier en het geheel is het aanzien daardoor zeker waard.

In Engeland op DVD verkrijgbaar.

avatar van Mochizuki Rokuro
Hoewel ik een beetje een farce had verwacht in de stijl van Ferreri (waarmee met name Mastroianni, maar ook Deneuve niet zelden samenwerkten in dit tijd - denk aan Touche Pas a la Femme Blanche etc) was dat het gelukkig niet. Maar eigenlijk was het wél een beetje een saaie film. Mastroianni doet het op de automatische piloot , maar is daarin volkomen overtuigend. Deneuve is zwak (met als voorbeeld de scene bij de arts dat ze hoort dat har man zwanger is). Blijft verder over de opgewekte, luchtige touch van Demy. De aankleding is in zijn stijl, het apartement waar Mastroianni en Deneuve wonen gezellig (klein!) etc. Viel me nu pas op eigenlijk dat Almodovar niet alleen beïnvloed lijkt door Fassbinder, maar ook zeker door Demy. Kika, Tacones Lejanos, Mujeres al Borde de un Ataque.... met hun felle kleuren,.interieurs, boa-kostuums etc. zijn geheel Demy-geïnpireerd zo lijkt het.

Het einde (de clou zeg maar) van de film is overigens een enorme teleurstelling, zou de film eigenlijk nog een 0.5* aftrek voor kunnen krijgen. Maar ja ook aan het einde zit het door Mireille Mathieu gezongen titellied en dat is -zo bleek al aan het begin van de film- het onweerstaanbare hoogtepunt.

avatar van Tanita
Dit was niet al te best inderdaad. En daarna kwam er nog een vervelendere US remake met Schwarzenegger en DeVito: Junior.

Ook Rabbit Test ging over hetzelfde onderwerp, maar die heb ik nooit gezien.