2009 Loseuteu Maemorijeu (2002)

Alternatieve titels: 2009: Lost Memories | 2009 로스트메모리즈

Zuid-Korea
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Si-myung Lee
met Dong-Kun Jang, Tôru Nakamura en Shohei Imamura

Het is het jaar 2009. Seoel is de derde stad van Japan geworden. Sakamoto Masayuki is, net als zijn vader, politieagent geworden. Hij is zijn Koreaanse roots vergeten en zweert trouw aan het Japanse rijk. Ondertussen wordt er een ondergrondse, Koreaanse verzetsbeweging opgezet om te vechten tegen Japan. De Japanse autoriteiten zetten Sakamato en zijn partner op de zaak, met als gevolg dat Sakamato geconfronteerd wordt met historische feiten waarvan hij zich nooit bewust was.

Interessant verhaal!

avatar van JayLunar
Ontzettend dik aangezet Bruckheimer-style, maar desondanks de moeite waard.

Coole film, veel actie. Ik zag heel toevallig dat er een foto van de Bijlmer aircrash er in zat.

Veel neppe sh*t natuurlijk, maar het is gewoon een leuke wegkijk actie film.

kalashnikovboy
Zeer goede actie science-fiction film gemixed met de nodige drama en mysterie. Erg vermakelijke scenes en een spannend verhaal, hoewel het niets nieuws is, is het wel in een leuk nieuw jasje gestoken en hoewel het bij veel films misschien mislukt is het bij deze film zeker geslaagd en wil ik het daarom ook geen slechte film noemen.

De acteurs acteren in mijn ogen goed en ik ben erg onder de indruk van Dong-Kun Jang. Deze man heeft de Japanse taal geleerd voor zijn rol als Sakamoto en doet dit nog eens over in de Chinese blockbuster The Promise, waarvoor hij het mandarijn heeft geleerd. Het mandarijn is een taal die de meeste Chinesen spreken.

Leuk feitje is misschien dat dit de duurste productie was in 2001 voor de Koreaanse film industrie.

avatar van sinterklaas
Niet in Nederland te koop?....

Vandernagel
Een onderhoudende propaganda-actiefilm. Soms over-the-top en onrealistisch en natuurlijk erg patriotisch maar nooit echt storend. Uitstekend gefilmd zoals de Zuid-Koreanen kunnen en redelijk geacteerd. Alleen de muziek is toch wel een minpunt.

3,0 sterren

avatar van sinterklaas
Maar is deze niet op R2-dvd?

avatar van Legan
Een aardige onderhoudende actie-scifi thriller. Iets over-the-top met bepaalde aspecten (actie, muziek, verhaal, ...) en realisme hoef je hier ook niet echt te verwachten. Cinematografisch ok en wat betreft het acteren redelijk. Het verhaal is simpel en men probeert er ook wat diepgang te geven; iets wat niet helemaal goed uit de verf komt. De actie gaat ten koste van de diepgang en de diepgang gaat ten koste van de actie. Erg jammer.

De grootste minpunten zijn het hoge gehalte aan pattriotisme (soms komt het erg zwart/wit en propagandistisch over) en de muziek. Veels te bombastisch en teveel/tevaak op de voorgrond.

avatar van Villevalo23
Wel aardig inderdaad, maar toch wel iets te. Hoewel de actie in de beginfase er wezen mag bestaat de film verder ook voornamelijk uit opgestapelde actiescenes. Wanneer er dan eens een rustiger moment in de fil mzit, is de muziek meteen veel te aanwezig in de vorm van zwellende violen en meer dramatiek.

Een van de mindere films uit het prima film land Zuid-Korea.