• 8.352.759 stemmen

Geregisseerd door: Joel Schumacher

Met onder meer: Julia Roberts, Campbell Scott en Vincent D'Onofrio

Releasedatum: 20 september 1991

Plot Dying Young

De vrijgevochten jonge vrouw Hillary betrapt haar vriend met een ander in bed, verlaat hem en komt voor het eerst op eigen benen te staan. Ze gaat in op een personeelsadvertentie en wordt aangeworven als privé-verpleegster van de aan leukemie lijdende rijke jongeman Victor. De job eist veel meer van haar dan verwacht. Na elke chemotherapiesessie heeft Victor uren durende braakneigingen en daarna valt hij steeds weer in een zwart gat. De onervaren Hillary helpt hem er moedig door. Maar wanneer er ook amoureuze gevoelens komen, worden de problemen verlegd. Centrale vraag wordt dan: kan een mooie, jonge vrouw kiezen voor het leven met een kankerpatiënt?

imageimageimageimageimage

avatar van geronimo

geronimo

• 1955 berichten

Bah, had er meer van verwacht. Echt zo geforceerd sentimenteel.

avatar van smoochie

smoochie

Dit vind ik echt een hele mooie film.Wel meer bedoeld voor de meisjes onder ons.Liet telkens m'n tranen lopen en de acteurs zijn goed op dreef.

avatar van armitage

armitage

smoochie schreef:

En bedankt he . Ik heb mijn rating toch een stukje verhoogd. Ik heb de film weer eens op televisie gekeken en ik vond het best een goede film. Het acteerwerk is best goed, Julia Roberts zorgt voor wat extra entertainment . Aan de andere kant is het verhaal in mijn ogen niet echt sterk. Het is beter dan ik had verwacht, maar toch, al met al zit er niet echt veel verassing in, het is allemaal wat voorspelbaar (hoewel het niet de film is die ik naar aanleiding van de 1-regel omschrijving zou verwachten). Al met al een goed maar typisch Hollywood product met emotie-ondersteunende muziek en dat soort werk, je kent het wel. 3.5*

avatar van Peter

Peter

Als je lekker een potje wil janken moet je deze film huren. Als je daar zin in hebt, dan zul je deze film op dat moment een goede film vinden. Een stemmingsfilm... 2,5 sterren.

avatar van speedy23

speedy23

Een film met kanker als thema kan sterk en aangrijpend zijn (denk maar aan bijvoorbeeld Terms of Endearment en My Life), maar Dying Young is iets te licht van kaliber. De film raakt amper de gevoelige snaar waardoor het niveau van de doordeweekse weekendfilm nauwelijks overschreden wordt. Al krijgen haar lange slanke benen de nodige aandacht die ze verdienen, ook Julia Roberts kan de film niet redden. Dying Young behoort tot de ietwat slappere films uit haar hectische periode begin jaren '90 waarin Julia veel minnaars versleet, sterallures kreeg op de set en aan aantal flops aan elkaar reeg. Haar tegenspeler Campbell Scott levert nochtans een degelijke vertolking... 2,5 *

avatar van Waku

Waku

Hele emotionele en zware film.

Een film die je raakt en pakt.

De moeilijke verstandhouding tussen patient en verpleegster, de lange lijdensweg en wanhoop.

Dying Young is geen film voor een vrolijk avondje vertier maar brengt je terug naar de realiteit van het leven hoe betrekkelijk het allemaal kan zijn.

Prachtige rollen van Roberts en Scott.

Aangrijpend!!

avatar van suerte

suerte

Ik hou best van tearjerkers, heb 'm om die reden gekocht, en omdat Roberts erin speelt (dacht dat dat toch op z'n minst enige garantie zou geven, maar alas), en omdat ie 3 euro kostte.

Heb m na een halfuur uitgezet omdat het me tot op dat moment geen seconde heeft kunnen boeien, vond t al heel erg irritant dat Roberts werd aangenomen als "verpleegster" met 0,0 ervaring, ik werd er nou niet bepaald emotioneel door geraakt dat de oh zo zielige kankerpatient zijn verpleegster niet uitzocht op kwaliteit, maar op tieten en een kort rokje
op dat moment gaf ik de film geloof 'k nog een kwartiertje, en toen er inderdaad niks gebeurde wat interessanter was dan naar een aquariam met dooie vissen kijken...

Ookal is het onderwerp best boeiend, er zijn talloze films (die nog niet eens allemaal zo geweldig zijn) die dit onderwerp een stuk interessanter en rakender in beeld hebben gebracht (al was het op de achtergrond, zoals bij Sweet November, of zelfs een nieuwere film van Roberts, Stepmom, of kijk gewoon Simon, beter dan al deze films bij elkaar)

avatar van Theatertje

Theatertje

smoochie schreef:

Ja, ik heb ook traantjes gelaten om deze pracht van een film.

avatar van gentenaar

gentenaar

Prachtige film die je toch aangrijpt. Schitterende vertolking van julia roberts. Is tranentrekker.

avatar van Katharina

Katharina

Geweldig goed geacteerd door Scott. Julia Roberts is gewoon een goede actrice.
Af en toe vond ik de film enigszins cliché, maar ik vond m wel erg mooi. Ik heb echt hard lopen huilen.
Ook mooi dat de film niet eindigde in de dood van hem. Dat zou je wel denken, gezien de titel. Daardoor was hij minder voorspelbaar dan ik dacht.

avatar van Doom

Doom

Dying Young behandelt een zwaar onderwerp, maar weet vreemd genoeg geen emotionele snaar te raken. Dit komt voornamelijk door de zwakke uitwerking van de relatie tussen Victor en Hillary. De relatie lijkt voornamelijk op lucht gebaseerd. De schrijvers hadden hier gewoon veel meer aandacht aan moeten besteden. Erg jammer.

Gelukkig kijkt de film dankzij enkele vlotte scènes, grappige momenten en interessante ontwikkelingen nog wel aardig snel weg. Ook blijft het natuurlijk leuk om Julia Roberts te zien acteren. Dat kan ze best wel, maar ze kiest alleen zo vaak de verkeerde film.

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Ik ben het eens met wat Doom hier boven zegt. Het is een heel gevoelig onderwerp waar ik bij meerdere films met tranen voor de buis heb gezeten, en deze film heeft dat niet bij mij kunnen bereiken. Niet dat je perse bij een film moet janken om hem goed te vinden maar gezien het onderwerp zou ik toch meer mee moeten leven met de personages en dat is niet echt gebeurd.

En ook ik denk inderdaad dat dit komt omdat de relatie van Hilary en Victor niet echt goed uitgewerkt is. Heel de film blijf je je toch een beetje afvragen waarom die twee toch bij elkaar zijn gekomen.

Maar de gehele sfeer in de film, de beelden van de mooie omgeving en sterk acteerwerk van beide acteurs en een beetje een open einde (je ziet nl niet of Victor de kanker nog gaat overwinnen) maakt het toch een interessante en mooie film om naar te kijken.

avatar van marcelvkan

marcelvkan

Goede Cast, Goeed acteerwerk!

Zwaar onderwerp maar toch een mooie ontroerende film!

avatar van missl

missl

over de top, voorspelbaar en slecht.

avatar van Decec

Decec

Een prachtige romantische film...

Mooi verhaal...

Prima acteerwerk...

Prima camerwerk en ook een prachtig HD kwaliteit... (jaartal 1991)

Bekende actrice Julia Roberts speelt goed (haar jonge leeftijd, nu 43 jaar leeftijd)

avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

Lage score voor zo'n film naar mijn mening.

Echt een goede film met goede acteerprestaties.

Ik vond het allemaal goed in elkaar zitten, het werd totaal niet saai.

Naar mijn mening een film met veel ontroering die geslepen werd met een mooi verhaal en prachtige muziek. De muziek van James N. Howard paste goed bij de film.

Een film met een naar verhaal, daarom geen leuke maar een mooie film om naar te kijken.

avatar van Pixel-blue

Pixel-blue

Indrukwekkend het maakt iets bij mij los gevoel van machteloosheid

Campbell scott geweldig als victor die hij menselijk maakt Julia Roberts

als de verzorger Hillary die eigenlijk niet weet wat ze er mee aan moet

heel begrijplijk.

avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

Vandaag gezien en was toch niet zo verrast als ik hoopte. Het eerste deel vond ik het sterkste en het 2de helft was meer over de romantiek en dat vond ik een beetje te ver gezocht. Heb ook geen traan kunnen laten en het laatste gedeelte heb ik niet eens meer echt meer gekeken.

Julia Roberts was weer goed bezig en ook haar tegenspeler deed het aardig, maar ik zat niet zo in de film dat het me echt aantrok. Het hele verhaal is natuurlijk erg droevig maar dat werd op een paar scenes na niet goed neergezet.

Vreemd dat sommige dit echt 4* waard vinden want voor mij is het niet meer dan een film met een paar hoogte punten. Misschien omdat het thema over kanker gaat dat ze het opeens een hoog cijfer geven? Want ik kan me niet voorstellen dat iemand er echt door geraakt is, of je moet zelf deze verschrikkelijke ziekte hebben, dan zwijg ik erover.

Daarom vind ik de cijfer eigenlijk wel prima .

Ik heb me hier en daar goed vermaakt maar ga de film zoiezo geen 2de keer kijken, het was voldoende zo. Er zijn betere films te vinden over dit thema. Het was vooral erg saai.

Ik vind Joel Schumacher een erg goede regisseur en wil nog veel films van hem zien, dus hopelijk pakken die wel goed uit. Ik ben benieuwd.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

In de realiteit vallen mooie vrouwen écht niet voor leukemie-patiënten. Zo rooskleurig is de wereld helaas niet. Vals sentiment dus. Een erg zoetsappige film die bij momenten hartverwarmend is want als kijker gun je Victor wel enig geluk. Scott doet het trouwens wel goed als terminaal zieke jongeman. Je moet je desondanks ook door 110 minuten worstelen naar een einde die je al van de allereerste minuten zag afkomen. Ondanks mijn wat kritische uitlating vond ik de film zeker niet slecht, zolang je maar vooraf weet dat wat je krijgt voorgeschoteld niet erg realistisch is. Dit is ook de reden waardoor ik er niet door bevangen werd en geen traan heb bij gelaten.