La Belle Équipe (1936)

Frankrijk

geregisseerd door Julien Duvivier
met Jean Gabin, Charles Vanel en Viviane Romance

Vijf werklozen kunnen hun geluk niet op wanneer ze samen 100.000 francs in de lotto winnen. Ze besluiten hun geld niet te verbrassen, maar gezamenlijk een groot café te kopen. Hun succesverhaal neemt een vervelende wending wanneer er een ex-vrouw haar intrede doet die een gedeelte van het geld wil en één van hen achtervolgd wordt door de politie.

Trademark "poetisch realisme", en een film die door vele kritiki als de beste van de toch niet middelmatige Duvivier wordt beschouwd.
Dit werk dateert van voor de bekendere humanitaire drama's van Carné met een zelfde thematiek en is er ook duidelijk aan verwant, vooral in het eerste half uur waarin we de 5 buddies doelloos en verveeld zien ronddolen in grauwe buitenwijken en woonkazernes.
Dan volgt de-allicht flauwe-kunstgreep met het winnende loterijticket en krijgen we iets dat meer aan Renoir doet denken: aan PDC vanwege de setting aan de Seine met de fraaie impressionistische beelden die we daarbij verwachten( zij het in D.'s typische dynamische stijl gefilmd) en ook aan Renoirs politiek geengageerde werken.
LBE ademt namelijk de sfeer van het front populaire,en de 5 arbeiders zijn ook uitdrukkelijk een soosjalisties collectief( vgl. LCDML) dat zich verzet tegen plutocratisch opportunisme en zelfs fasjisme( degene die door de politie gezocht wordt is in feite een Italiaanse asielzoeker).
De grootste problemen blijken echter afkomstig te zijn van meer algemeen menselijke vraagstukken als onuitroeibaar egoisme,zeurderige vrouwmensen en een onverbiddelijk noodlot.Uiteindelijk blijven slechts Gabin en Vanel over.
Het schijnt dat Duvivier 2 eindes heeft opgenomen:een opbeurend voor het proletariaat,en 1 defaitistisch voor de burgerij.Alleen de eerste is nu nog te zien, naar ik meen.
Vanel en vooral Gabin zijn weer ok,en we horen hier Gabin zelfs zingen,het is ook duidelijk zijn eigen stem.Ik las op IMDB dat hij zelfs nog platen heeft opgenomen,wist ik niet.

De film heeft inderdaad twee eindes. Ik heb een versie gezien waar alletwee de eindes achter elkaar geplakt bij zaten.

Wie houdt van Duvivier en wat kennis van de Franse taal bezit, op maandag 17 oktober op Arte.

Zag de vorig jaar gerestaureerde versie, deze zoals Duvivier en Charles Spaak het oorspronkelijk hadden bedacht. Het is ook deze die best kadert in het sociaal beeld dat opgehangen wordt van een Franse bevolking die in de jaren 30 hunkert naar een royaler bestaan - het gaat hier om vijf werklozen - maar het tevens moeilijk heeft met eigen menselijke gedragingen en de pech niet kan ontlopen. In ieder geval komt het slot van deze versie harder, en m.i. ook wel verrassend en niet zo direct verantwoord binnen de plot over dan de versie bij het verschijnen opgelegd door de productieleiding.
Het blijft niettemin een Franse klassieker uit die periode, met een Jean Gabin, met zijn gekende charme en ...driftbuien, een als gebruikelijk ondoorgrondelijke Charles Vanel en Viviane Romance als de even gebruikelijke "garce".
Genietbaar zeker, netjes opgebouwd, met de vreugde bij de winst ("Le Chanteur a bien chanté, il faut boire a sa santé") en de droefheid bij verlies, menselijk en zonder franje of oversentimentaliteit weergegeven.
Julien Duvivier was een zeer inhoudelijke cineast.