At Close Range (1986)

Drama / Misdaad

geregisseerd door James Foley
met Sean Penn, Christopher Walken en Mary Stuart Masterson

Brad sr. is een misdadiger, een moordenaar, en erger nog: een slechte vader. Zijn zoon, Brad jr. woont bij zijn moeder en oma en ziet zijn vader nauwelijks. Hij is 'white trash', arm en verveelt zich. Geen wonder dat hij zijn goed geklede vader, leider van een bende dieven, verafgoodt. Als Senior hem vraagt een crimineel karweitje op te knappen doet Junior dat graag. Eindelijk aandacht, eindelijk actie.

PZN
Ik had hier toch meer van verwacht. Christopher Walken vond ik niet overtuigen als bad guy in deze film. Ook zijn handlangers komen wat mij betreft niet echt uit de verf. Er had veel meer in gezeten voor dit familiedrama. De enige die de film enigszins overeind hield was de jonge Sean Penn.

avatar van Filmkriebel
Jammer van de matige afloop, die net het sterkste stuk van de film had moeten zijn. Erg heftig maar ook een beetje ontgoochelend. Nochtans is dit soort zware drama's helemaal voor mij weggelegd: een tiener die een houvast zoekt in zijn criminele vader, gooi er een romantisch niemendalletje tussen en laat de chemie Walken-Penn-Masterson haar werk doen. Helaas faalt het vanaf het moment dat vader Whitewood (Walken) besluit om iedereen te elimineren . Vanaf dan, zeg maar de laatste vijftien minuten, wordt het een rommeltje. Het verhaal is niet goed afgewerkt, maar toch komen de spanningen vrij goed uit de verf en valt er genoeg te genieten van het acteerwerk, zeker van Walken --->

avatar van Rickyman
Goede misedaad-drama, met een aardig, traag en niet te sentimenteel verhaal dat vooral opvalt door z'n sterke vertolkingen. Christopher Walken, Sean Penn, maar ook zijn broer Chris en een leuk rolletje van Kiefer Sutherland niet te vergeten. En mooie muziek ook van Sean's toemalige vrouw/vriendin.

avatar van trebremmit
Erg goede film, alleen de rol van de moeder vond ik een beetje vaag, het lijkt wel of ze geestelijk niet helemaal in orde is en dat oma de boel regelt.

avatar van cinemanukerke
ik had het al geschreven op het forum maar ik wil het graag nog eens herhalen : één van de mooiste openers in de filmgeschiedenis nl close up van een zoekende Penn, dan ziet hij het meisje - dit alles op een dromerige score in slow motion. Penn zoekt immers naar een doel in zijn leven en moet kiezen tussen goed (Masterson) en kwaad (Walken). De opening creëert de juiste mood om de film te volgen en boetseert meteen het personage van Penn. Stoer, onzeker en een tikkeltje zelfvoldaan. En daarvoor zal hij een prijs betalen. Regisseur James Foley kwam met deze film binnen als beloftevolle talent maar het kan verkeren zei Bredero en in de tweede helft jaren '90 de ene ramp na de andere zodat hij nu sequels maakt van pulp als Fifty shades ... Maar ACR staat er (nog steeds). Foley gaat met zijn beelden en score voor een romantisering van zowel liefde als criminaliteit. Dus zijn de diefstallen in eerste instantie opwindende spelletjes om zich te bewijzen en de aanwezigheid van zijn liefje geeft rust. De motivatie van de jongeren is sociaal-economisch getint nl arm/trash in een regio zonder toekomst en waar verveling welig tiert, is natuurlijk de trigger is om de misdaad/avontuur te omhelsen. Foley laat het verhaal rustig begaan, neemt tijd om te situeren en de scenes tussen Walken en Penn zinderen. De film zakt wel wat in na 3/4, voorspelbaarheid treedt in (thuissituatie drijft Penn definitief naar vader, diefstallen gaan goed, wrijving tussen de bende leden) en daardoor net niet in mijn lijst der favorieten. Maar het einde is terug opnieuw sterk. De tragiek dat er zat aan te komen, barst los. En in de (prachtige) finale scene krijgt de vader/zoon relatie zijn vaste vorm, worden wraak, verraad, schaamte en woede in één zin (he's my father) gebald.

Vanavond even weer gezien heb weer genoten.een geweldige film.met ook een prima cast.ook een goed verhaal.ook nog een waargebeurd verhaal.had de film al vaker gezien.hij ontbreekt zeker niet in mijn collectie.blijft een goeie film.

Sterk misdaaddrama met een jonge Sean Penn en altijd zeer overtuigend, charismatisch en in deze rol, psychopathische Christopher Walken.

avatar van ChrisM
One of my all time favorites
Blijft een ijzersterke film overall.