The Specialist (1994)

Verenigde Staten / Peru
Actie / Thriller

geregisseerd door Luis Llosa
met Sylvester Stallone, Sharon Stone en James Woods

Ray Quick is een voormalige bom-expert van de CIA die nu als outsider in Miami woont. May Munro heeft van zijn kwaliteiten gehoord en probeert hem over te halen om de daders van een aanslag op zijn ouders te bombarderen. Ray is geïnteresseerd in het aanbod, maar blijft bij zijn besluit om zijn kunstjes nooit meer te vertonen. Wanneer een voormalige CIA-collega verschijnt verandert de situatie drastisch.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

The Specialist is vooral het eerste gedeelte vrij goed. De dood van Roberts' personage zorgt echter voor een ommekeer die beter achterwege was gebleven. Vanaf dan stijgt de film niet langer boven de middenmoot uit.
Een explosietje hier en een explosietje daar volgen, maar dat in combinatie met het wraakplotje biedt te weinig om de volle speelduur te boeien.

Sylvester Stallone zal nooit mijn favoriete actie-acteur worden. Daarvoor probeert hij te veel te acteren met die puppie-ogen van hem en ook zijn timing is niet altijd wat het zou moeten zijn. Ik vind hem hier ook niet geweldig gecast: actiescènes heeft hij quasi niet.
Sharon Stone kan volop pronken met haar schoonheid, James Woods schmiert er wat op los en Eric Roberts is een fijne kluutzak; over de ondersteunende cast geen kwaad woord.

Actiescènes zijn er bijna niet, op de explosies na. Die zien er nog redelijk uit, maar daar blijft het dan ook bij. Het gezapige, opbouwende tempo van het eerste uur past perfect bij zonovergoten locaties. Het is dan ook spijtig dat de sfeer ergens in de helft omslaagt.

Niettemin is The Specialist een vermakelijk tussendoortje.

avatar van xxERWINxx
Herbekeken, vermakelijke film, goed verhaal en geweldig einde!

avatar van boemboem27
al div malen gezien,maar blijft gewoon een lekker actiefilmpie.
Stallone in zijn gloryjaren...

ik vond deze wel iets tegen vallen van stallone.
ben toch wel wat meer gewend van hem.
acteerprestaties was ook niet zo heel hoog

avatar van John Barry
The Specialist is een leuke actie film , maar ook niet meer dan dat.

De acteer prestaties van Sylvester Stallone, Sharon Stone vind ik maar net aan voldoende. Ze spelen allebei een beetje matig. Echt slecht acteren ze niet maar het kon beter.

James Woods doet het in deze film wat betreft acteren het beste. Waar het acteer werk van Sylvester Stallone, Sharon Stone maar net aan voldoende is zet James Woods hier een erg goede rol neer als een eng mannetje.

Het verhaal van de film is redelijk, maar het verhaal blijft niet de hele film even interessant. Op bepaalde momenten word het verhaal een beetje te veel uitgemolken.

Op het gebied van actie gebeurt er niet veel bijzonders. We krijgen een paar explosies en een paar korte gevechten maar meer is het ook niet.

De muziek van John Barry in deze film is erg goed. De muziek lijkt heel erg op de muziek die John Barry componeerde voor de Bond films. John Barry,s muziek helpt de film omhoog

Al met al is de The Specialist best wel een leuke film om een keer te zien. Maar verder is deze film niet echt bijzonder

2,5 ster voor deze film

avatar van RuudC
Op een of andere manier verwachtte ik veel van The Specialist. Gewoon een gevoel, maar het pakte helaas niet zo uit. Ik kijk graag films Sylvester Stallone en The Specialist komt uit een tijd dat Sly’s films over het algemeen cool zijn. Het zijn tenslotte de jaren van Cliffhanger, Demolition Man en Judge Dredd (ja, die vind ik ook gaaf). Als James Woods, Eric Roberts en Sharon Stone meedoen (twintig jaar geleden nog geen vergane glorie), heb je een leuke cast verzameld.

Audiovisueel valt er niks aan te merken op The Specialist. Ziet er allemaal keurig uit, maar na een knallende opening, blijkt de film maar weinig actie te bevatten. Geen probleem, zou ik zeggen. Cop Land is ook een goede Stallone-film die nauwelijks actie biedt. The Specialist weet alleen het gebrek niet op te vangen door een goed verhaal. En dat terwijl er met bommenspecialisten best wel wat te bedenken valt. Het spel tussen Stallone en Woods is, ondanks dat beiden prima acteren, gewoon matig uitgewerkt. The Specialist kent weinig hoogtepunten en heeft een flink gebrek aan spanning.

Matige film waarin een bomexpert een opdracht aanneemt van een mysterieuze dame. De film-noir achtige sfeer die hier gecreëerd wordt is niet echt geslaagd. Ook omdat het eigenlijk niet echt bij deze wat langdradige actiefilm past. Qua actie valt het ook wat tegen, afgezien van een paar prima explosies. Een nipte 2.5 sterren

avatar van xxERWINxx
Herbekeken, de film moet het hebben van het einde die erg goed is, in de hele film had wel wat meer actie gemogen, we zien een paar gevechten en wat explosies, maar verder gebeurd er vrij weinig.
Wel een goed verhaal en goede acteurs, maar er had meer actie / achtervolgingen in gemogen.

avatar van FunkStarr
Vanwege het acteerwerk van met name Roberts (James Woods gaat weereens in de overacting mode) en de mooie explosies een nipte voldoende. Film duurt wat te lang, en het einde is op z'n zachts gezegd nogal tegenvallend. Stallone doet weer zijn dingetje en heeft zowaar ook nog een "sex" scene met Stone. Niets bijzonders maar slecht is het ook weer niet (op het einde na dan, dat was echt slecht).

avatar van dvdfreak123
Prima actiefilmpje met Stallone weeral. Was lang geleden dat ik deze zag maar heb er toch weer van genoten. Boeiend van begin tot einde. Doet wat het moet doen gewoon gedachten op nul en genieten van wat ouderwetse actie, wat ik trouwens het liefste zie. Vind de actiefilms van vroeger meestal beter dan wat ze nu maken. En moet zeggen ik zie Stallone ook bijna altijd graag spelen. Stone en Woods deden het ook wel. Hier en daar zag ik wel soms eens iets dat er fake uitzag maar stoorde niet erg. 7/10

avatar van Boneka
The Specialist is voor mij een soort van guilty pleasure. Altijd een goede actiefilm gevonden. Daarbij is de cast indrukwekkend met vele bekende namen. De beste rol voor mij van James Wood. Vooral zijn woede uitbarsting vond ik schitterend. Zo kwaad worden dat er een stuk kwijl uit zijn bek kwam. Tja..
Actie en beelden zijn voortreffelijk. Plot is goed en heeft zelfs een klein zijplotje wat je niet verwacht. Sharon Stone voor mij ook altijd een prachtvrouw in dit soort rollen. Sfeer voelde aan ala Miami Vice. Explosies dik in orde. Spanning bleef de hele film aanwezig. Prima vermaak!

avatar van FunkStarr
Nogmaals herzien, Roberts zet hier echt een zeer puike acteerprestatie neer. Vooral de scene in de taxi en dat Stallone langs loopt en naar binnen zit te gluren en hoe Roberts daarop reageert is gewoon heerlijk gedaan. Perfecte kop voor dit soort rolletjes. Woods daarentegen is zo verschrikkelijk overdreven bezig, dat het eerder lachwekkend wordt. Stone ook niet echt bijzonder, en Stallone trouwens ook niet. Dit zijn nou net van die filmpjes waar Stallone zich niet helemaal kan laten gaan zoals een Rocky of Rambo. Verhaaltje stelt ook weinig tot niets voor, en het einde is nogmaals een beetje teleurstellend. Ik had toch wel een wat originelere finale verwacht. Wat mij betreft lagen de hoogtijdagen van Sly toch echt in de late 70s en 80s, en niet in de 90s (op een enkele uitzondering hier en daar na). En wat was die Sharon Stone toch een slet .

avatar van memento12
ik vond em wel goed

avatar van IH88
“Who gave you permission to smile? Shut up!”

Een echte jaren 90 actiefilm waar ik altijd wel van kan genieten. De mompelende actieheld Stallone, een ongelooflijk sexy Sharon Stone, en een schmierende bad guy in James Woods. Het is heerlijk om je soms onder te dompelen in die goeie oude tijd. Voor een actiefilm zit er bijzonder weinig actie in, en het is vooral een kat-en-muisspel tussen bommenexperts Stallone en Woods. Met Stone die er als femme fatale tussendoor wandelt. Audiovisueel is The Specialist nog het meest bijzonder, met een fijne soundtrack van John Barry.

avatar van John Milton
Nog in de bios gezien destijds, en best een paar keer erna op video. Kon er zeker van genieten